Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кризата в професионалното образование беше констатирана и от Сметната палата

Забавени реформи, повече отпадащи ученици, скъсана връзка с потребностите на пазара на труда

0 коментара
Кризата в професионалното образование беше констатирана и от Сметната палата
Забавени реформи, все повече отпадащи и оставащи без реализация ученици, куцаща връзка с бизнеса и потребностите на пазара на труда. Това са част от констатациите на Сметната палата в одит за ефективността на професионалното образование в периода януари 2012-та - декември 2014-та година. Оценките в одита повтарят отдавна идентифицирани проблеми, за които работодателските организации периодично алармират, като последно това стана в средата на месеца на среща на бизнеса с вицепремиера и образователен министър Меглена Кунева.
 
Професионалното образование се извършва в 367 държавни и 157 общински професионални гимназии и училища с професионални паралелки във всички административни области. Бавно се увеличава броят на общинските училища и намалява броят на държавните училища с професионални паралелки, което забавя реализирането на мерките за поетапно предоставяне на правомощия на местните власти, се казва в одита на Сметната палата.
 
Приемът в техникумите не отразява потребностите на пазара на труда
 
Един от основните изводи е, че годишният държавен план-прием в държавните и общинските училища се извършва без наличие на конкретни данни за потребностите на пазара на труда от квалифицирани работници по определени професии и специалности на национално и местно равнище.
 
Утвърденият държавен план-прием отразява основно личните предпочитания на учениците към определена професия и специалност в конкретна професионална гимназия или училище с паралелка за придобиване на професионална квалификация.
 
Повече отпадащи ученици
 
Общият брой на отпадналите от системата на професионалното образование ученици е 18 364 за одитирания период. Данните показват постоянна тенденция на увеличаване на техния брой.
 
За трите учебни години общо учениците в професионалните училища и професионалните гимназии в ХІІ клас са 86 980, от които с диплома за средно образование са 77 006, а със свидетелство за професионална квалификация – 62 032. Одитът отчита явна тенденция в професионалното образование за намаляване на броя, както на получилите диплома за средно образование, така и на явилите се на държавен изпит за придобиване на степен за професионална квалификация и на получилите свидетелство за професионална квалификация.
 
За одитирания период, спрямо завършилите ХІІ клас ученици, относителният дял на получилите диплома е средно 88.53 на сто; на явилите се на изпит за придобиване на степен за професионална квалификация – 83.27 на сто и на получилите свидетелство за придобиване на професионална квалификация – 71.32 на сто.
 
Най-значително е намалението за учебната 2013/2014 г., когато получилите свидетелство за професионална квалификация спрямо броя на учениците в ХІІ клас са 64.21 на сто, или 36 от всеки 100 ученици не придобиват степен на професионална квалификация.
 
Все по-малко завършващи продължават в университет
 
Относителният дял на учениците във всички училища с професионални паралелки, завършили XII клас и преминали в по-висока степен на образование във висши училища за трите учебни години е общо 42.75 на сто и бележи постоянна тенденция на намаление.
 
Същата тенденция бележи и броят на учениците в XII клас в професионалното образование. От завършилите през 2013/2014 г. ученици 38.33 на сто продължават в по-висока степен на образование, 29.35 на сто са реализирани на пазара на труда, а за останалите ученици (32.32 на сто) няма информация за такава реализация.
 
Генерален извод в одита на Сметната палата е, че през одитирания период “дейностите на Министерството на образованието и науката не са в достатъчна степен ефективни за осигуряване на условия за провеждане на качествено и ефективно училищно професионално образование за потребностите на пазара на труда“.
 
Бави се финансирането според качеството на образованието
 
Одитът отчита и забавяне на реформите в професионалното образование, поради което не са изпълнени ангажименти като обвързване на финансирането на бившите техникуми с качеството на образованието и те продължават да получават субсидии според броя на учениците.
 
"Разработени са значителен брой учебни планове и учебни програми, но не са предприети активни действия от Министерството на образованието и науката за осъществяване на ефективно сътрудничество с браншовите и отрасловите организации на работодателите при разработването и актуализирането на съдържанието на учебните програми“, се посочва още в одита.
 
Сметната палата отправя множество препоръки за наваксване на пропуските и изоставането, сред които промени в нормативни актове, ускоряване на процеса по обвързване на финансирането с качеството, увеличаване на бюджета на програмата за модернизиране на професионалното образование, повишаване квалификацията на учителите, по-активно сътрудничество на МОН с работодателските организации и други.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.