Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КРС: Мобилните оператори са повишили цените законно

КЗП не може да влияе върху ценообразуването на услугата

7 коментара
КРС: Мобилните оператори са повишили цените законно

Мобилните оператори у нас са повишили цените си законно е становището на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), а Комисията за защита на потребителите (КЗП) не може да влияе върху ценообразуването на услугата. Това се разбра по време на изслушване в четвъртък в парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации по повод повишението на цените на двата моблини оператора "Виваком" и "Йетел България". Третият – "А1 България", все още не е обявил решението си за индексацията.

Депутатите поискаха информация от мобилните оператори за приходите и разходите, които имат, за да се разбере дали вдигането на цените не се отнася само до повишаване печалбите на компаниите, съобщи БТА.

"Щом индексацията на цените на мобилните услуги е в общите условия на договора на хората с мобилния оператор, потребителят няма право да прекратява договора без неустойки", каза Мария Бончева, директор на дирекция в КРС пред депутатите. Тя посочи, че тази практика на Европейския съд и на ЕК се потвърждава в 13 държави на ЕС.

"В индивидуалните договори на "Виваком" и на "Йетел - България" има клауза за индексация спрямо инфлацията и потребителят се е е съгласил с нея. Щом операторът е вдигнал цените според инфлацията, увеличението не е незаконно", обясни Бончева. Тя посочи, че "неустойките обикновено са три месечни сметки, но ако договорът е безсрочен, той може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие".

"В Общите условия на договорите няма клауза за отказ от услугата без неустойка", каза омбудсмана Диана Ковачева. Според нея "крайно несправедливо" е цените на мобилните услуги да се вдигат за сметка на хората, защото операторите са получавали компенсации от държавата за високите цени на електроенергията през миналата година.

От "Виваком" са решили хората с увреждания да са без индексация на месечния абонамент, но в "Йетел" няма подобно решение, посочи Ковачева. Мобилните оператори могат, но не са задължени да индексират таксите, допълни тя.

Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев каза, че комисията не може да влияе върху ценообразуването. КЗП само контролира неравноправни клаузи и се произнася за нелоялни търговски практики, посочи той. Сама по себе си индексацията не изкривява поведението на потребителя, добави Алипиев.

КЗП е приключила с проверка с договорите, които те сключват с потребителите. В голяма част те са неравноправни, има предписания за промяна и тече 14-дневен срок за обжалване.

Предписанията са изпратени в мобилните оператори във вторник, каза Алипиев. "При отказ КЗП може да заведе съдебен иск и да санкционираме мобилните оператори за нелоялни търговски практики", допълни той.

КЗП ще следи дали има нелоялни търговски практика, след като излязат първите месечни фактури.

"Ще следим всяко действие на операторите и ще се произнесем веднага. Остават един-два казуса, които са дискусионни", уточни председателят на Комисията за защита на потребителите.

Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията, каза че КРС има твърде скромно участие в потребителските цени, защото се занимава с цените на едро.

България е в топ 10 в класацията за мобилен интернет и покритието в страната е 99.9 на сто, каза Андреана Атанасова от Алианса на технологичната индустрия (АТИ). По думите ѝ разходите на мобилните оператори през миналата година за енергия са повишени с 40 процента, въпреки компенсациите от страна на държавата за разходите за електроенергия. Ръстът на разходите за гориво е с над 25 процента през миналата година, добави тя.

"Служителите на операторите са с индексирани заплати, отчитаме и поскъпването на долара защото се разплащаме в долари за преносен капацитет, за авторски права на чужди програми, както и за оборудване", каза Атанасова.

Работата на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации включваше съвместно заседание с Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите и задаване на актуални въпроси към представители на Министерство на икономиката и индустрията, Министерство на транспорта и съобщенията, Комисията за защита на потребителите, Комисията за регулиране на съобщенията, Омбудсмана и трите мобилни оператора относно индексацията на потребителските цени от страна на мобилните оператори.

"За мен е важно дали на пазара за мобилни оператори има достатъчно конкуренция и ако е нужно да се погрижим за повече конкуренция", каза председателят на икономическата комисия Мартин Димитров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Jimi
    #7

    При всеобщи увеличения няма как телекомите да не вдигат цените си. Искам да обърна внимание на друго. Опитайте се да смъкнете тарифния си план на по-ниско ниво. Причини - много. Например пенсиониране, загуба на работа, болест, промяна на населеното място и много други. Няма как с нарастване на възрастта на човека той да има нужда и да може да комуникира така, както е било преди 10-20 години. Но не - не може към по-евтин план! И говорим не тутакси, а след изтичане на договорния срок.

  2. Бисерко
    #6
    Отговор на коментар #4

    Абсолютно прав сте.Отдавна съм забелязал, че в големите търговски вериги цените са по-високи.Понякога значително.

  3. Rogger Potter
    #5
    Отговор на коментар #2

    Ми щото имате договор за две години. При дефлация някой да ви разрешава да плащате по-малко? Ако договорът е от декември 2022, що февруари ви вдигат цената с годишната инфлация? Лобистки закони и монополистки споразумения, това се крие зад това решение.

  4. Des
    #4
    Отговор на коментар #2

    Спекула има защото потребителите позволяват това. Спрете да пазарувате стоки от големите вериги на нелогично високи цени. Разгледайте цените в кварталните магазини и пазари и ще откриете, че те продават по хубави стоки на месни производители на по ниски цени. Моя пример сирене за 11 лв. кг; яйца 0.38 бр.; олио 3.50лв. и сравнете тези цени с Лд#л , Кауф..., Бил* и др. Избора е ваш.

  5. Des
    #3
    Отговор на коментар #2

    Ако ви сте служители на мобилен оператор и ви залъгват, че не ви вдигат заплатата, с оправданието за високи разходи, то си задайте въпроса: След като масово си закриват офисите, не плащат наеми, режийни, заплати и други, а услугите им са все по електронни/ дигитални. Хората / потребителите ползващи услугите им не намаляват като бройка, къде отиват всичките тези печалби?

  6. мила
    #2

    Защо "Лукойл" например може да си вдига цената, при намалени цени на петрола, а другите нямат право, при тази висока инфлация. Кое в България е останало на цените от преди 2 години? И защо не се занимаят със спекулативните цени на храните, които купуваме всеки ден, а се хванаха за двата лева на операторите? Нали и там работещите искат увеличение на заплатите и плащат по-високи разходи?

  7. Des
    #1

    Имах си аз! Три оператора. Монопол с картел. Трябва да им се забрани да си променят общите условия, нещо което правят два пъти в годината, поне. Да си индексират плановете само при преподписване. И без това повечето им договори са за 1-2 години и загубите им няма да са големи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.