Конституционният съд (КС) ще развърже ръцете на смелчаците в държавното обвинение, които намерят основание да образуват наказателно дело срещу главния прокурор, а после да го разследват и съдят. Решението ще бъде взето на 23 юли, но консенсус по темата вече е постигнат, научи Mediapool.
Конституционните съдии ще приемат, че главният прокурор не може да нарежда пряко на този, който го разследва. Принципът е, че "никой не може да е съдия по своя случай".
"Главният прокурор не може да дава конкретни указания по дела, по които е ангажирана неговата наказателна отговорност", е решението, което е обединило конституционните съдии
От това следва, че всеки прокурор, започнал разследване срещу големия си началник, би трябвало да получи моментално функционална независимост.
Реалността е проблем
Проблемът със свободата е в практическото ѝ приложение. Механизмите на кадрови подбор през Висшия съдебен съвет, повишенията и управлението в прокуратурата през последните години доведоха да пълно подчинение в системата. Голяма част от прокурорите участват под строй, заедно с чистачките, в подписки в подкрепа на върховния си началник.
По този начин всеки смелчага, дръзнал да проверява или разследва главния прокурор, ще е принуден да прави това във вражеска среда, под обсадата на свои колеги, които са подчинени на разследвания от него началник.
Самотният независим прокурор ще трябва да продължи да изпълнява "методическите" указания на шефовете си, а самостоятелните му усилия няма да бъдат подкрепени от полицията, следствието и колегите му, които ще са подчинени на главния прокурор. Ако разследването приключи без осъдителна присъда, прокурорът, разследвал висшия си началник, ще се върне под негово подчинение.
"Никога не е имало съмнения дали някой редови прокурор може да разследва главния прокурор. Може. Проблемът е, че такъв прокурор няма", коментираха пред Mediapool конституционни съдии.
Решението на Конституционния съд обаче за пореден път ще хвърли светлина върху факта, че проблемът с недосегаемостта на главния прокурор винаги е бил следствие от липса на политическа воля, а не толкова на поправки в основния закон. Последните пет мнозинства в Народното събрание, включително сегашното, неизменно отхвърляха решаването на този въпрос, за да не си развалят комфорта с шефа на държавното обвинение.
Резултатът е пълна липса на граждански контрол и прозрачност в прокуратурата, както и липса на присъди за корупция по върховете на властта. Решението може да бъде само въвеждане на реален граждански и институционален контрол върху прокуратурата, както и звено от наистина независими магистрати, които могат да разследват големия началник.
"Реформата" на Данаил Кирилов
Предстоящото решение на Конституционния съд е по повод внесено през декември м.г. искане на правителството за тълкуване на основния закон, за да разбере дали фигурата на "независимия прокурор" е възможна.
Напънът за съдебна реформа на правителството бе заради доклада на Венецианската комисия, в който се препоръчва цялостна радикална реформа на конституцията и Висшия съдебен съвет.
Международната институция към Съвета на Европа обяснява от години, че без дълбока институционална реформа няма как да се премахне недосегаемостта на главния прокурор в България. Това означава не толкова промени в конституцията, които да засягат прокуратурата, колкото Висшия съдебен съвет, чрез който главният прокурор мултиплицира огромното си влияние върху системата.
Премиерът Бойко Борисов и правосъдният министър Данаил Кирилов обаче игнорираха напълно Венецианската комисия и внесоха набързо скалъпен законопроект в парламента само няколко дни след доклада на комисията. С него се предлагаше създаването на фигурата на независим прокурор, който да може да разследва главния прокурор.
И този проект обаче съхрани основния дефект на съществуващата система: кой би подкрепил въпросния независим прокурор в едно тежко разследване срещу най-влиятелната фигура в съдебната власт?
Два дни по-късно президентът Румен Радев критикува правителството и обяви, че сам ще предложи промяна в основния закон, но след провеждането на широки обществени дебати. Това така и не се случи, включително заради бойкота на управляващите и започналия вече конфликт между него и главния прокурор. Радев ще получи нов шанс след 23 юли, когато КС излезе с решението си.
Именно критиките на Радев обаче накараха Министерския съвет да оттегли законопроекта си и да попита КС в опит да изземе политическата инициатива от държавния глава. Още тогава конституционни съдии коментираха, че нагласата е да се произнесат в полза на ограничаване на огромната власт на главния прокурор чрез тълкуване на основния закон. Те наричат тази процедура "демократизиране на държавността".
Съдът бърза и за имунитета на Радев
На 30 юли КС трябва да излезе с решение по друго ключово "политическо" дело - за имунитета на държавния глава. По този случай съдът беше сезиран от самия главен прокурор Иван Гешев през януари. Тогава Гешев публикува запис на телефонен разговор на президента, който засяга проверка за конфликт на интереси от антикорупционната комисия (КПКОНПИ).
След това Гешев рязко пожела президентът да бъде обвинен за осуетяване на проверка поради съмнения за укриване на документи от КПКОНПИ. Проблемът е, че по този случай Гешев не може да ползва основното доказателство, което изнесе пред обществото – записите.
Законът постановява, че те трябва да бъдат унищожени, защото не са използвани за разкриване на тежко престъпление, извършено от държавния глава. И поради факта, че няма доказателства за нарушаване на конституцията или измяна, Иван Гешев пита КС как, за какво и кога може да бъде обвинен президентът.
Очаква се КС да потвърди принципно обема на сегашния имунитет на държавния глава и да каже, че отстраняването му може да се иска само за нарушение на конституцията и/или държавна измяна.
Висящите въпроси по това дело обаче са по-важни - какво се включва в понятията "държавна измяна" и "нарушение на конституцията". По тези теми съгласие все още няма, твърдят източници от КС.
Решението за имунитета на президента трябва да бъде прието на 30 юли.
Приключването на делото за президентския имунитет е било планирано за средата на септември, но протестите и напрежението около институцията са накарали КС да преосмисли графика си и да ускори работата.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Къде включваш Гоце в цялата тая работа през 2015? Мандатът на Гоце като президент свърши в края на 2011-началото на 2012, а от 20-ти януари 2012 до 19-ти януари 2017 президент на България е Росен Плевнелиев.И президентът, бил той Гоце или Моце, няма никакво отношение към работата на правната комисия в парламента. Стига с тия измислици, само за да натъкмим тезата, която ни харесва. Исто како македонските историчари......
Кога започна всичко това?
Кога започнаха акциите срещу Иванчева и Б.Петрова? Кога започнаха показните акции срещу Баневи, Ветковци и т.н.? Кога започнаха сензационните и шумни арести с голяма публичност?
Всичко това се случи през последните 2-3 години.
Прокуратурата винаги е била на практика безконтролна, но никога не е била използвана по този дивашки начин. Какво точно се случи през последнияте няколко години, та бяхме свидетели на всичко това? Ето какво:
1. Овлдяване на прокурорската колегия …
(след разделянето на ВСС опрез 2015) от Д.Пеевски.
2. Овладяване на Специализирания наказателен съд и Апелативния спциалзиран наказателен съд от Пеевски чрез специално назначени съдии ( кастинга на Пеевски, по думите на Лозан Панов).
3. Назначаване на Иван Гешев за шеф на специализраната прокуратура и зам- прокурор през 2017, като награда за "успешното" му участие като наблюдаващ прокурор по делото КТБ. Преди да бъде назначен през 2014 като наблюдаващ прокурор по делото КТБ, той бе неизвестен прокурор в прокуратурата в Перник, понижен няколко години преди това от ВСС ( очевидно понижение, защото е работил преди Перник в Софийска окръжна прокуратура).
4.. Промяна в края на 2017 на Наказателно-процесуалния кодекс, което:
- увеличи правото на по-дълго задържане под стража на хора без присъда до абсурдните 8 месеца в общия случай, а в някои "по-тежки случаи" - и до година и половина.
- прехвърляне към юрисдикцията на специализираната прокуратура ( и съответно на специализрания наказателен съд) на почти всичко, интерпретирано по осмотрение на главния прокурор.
- промени в НПК, довели до включване на субекти извън държавната администрация и държавните органи в определението на "търговия с влияние", което даде възможност прокуратурата съвсем своеволно да го прилага и интерпретира, най-вече към частния бизнес-нещо, което не същшествува в никоя демократична правна система.
- въвеждане в НПК на съвсем свободна и честно абсурдна интерпретация на понятието ОПГ ( организирана престъпна група), което доведе до крещяши нарушение на правото.
-премахване на санкцията на ВКС ( върховния касационен съд) на трета инстанция по отношение на задържането под стража, т.е. един задържан под стража не може да обжалва задържането си пред последната инстанция- ВКС.
-така на прокуратурата, чрез подчинение и на практика специализиран наказателен и апелативен специализиран съд получи прави да вкарва хора в затвора без присъда, със скалъпени обвинени, и с псевдно доказателста, много често фабрикувани.
- поправките в НПК бяха приети в края на 2017 и остро критикувани от граждански и професионални организации. Радев наложи вето на тези поправки, но те бяха приети от мнозинството на ГЕРБ, ОП, ДПС и Воля. После президента Радев даде на КС някои от най-скандалните текстове, свързани с правомощията на спциализираните съдилища, които Конституционния съд пре 2018 не намери за противоконституционни, въпреки че състава му се беше разделил 7:5. За поправките в полза на закона, приет от ГЕРБ, ДПС, ОП, Воля, гласуваха про-ГЕРБ членовете в КС, и забележете, сред тях беше Филип Димитров, който между впрочем гласува синхронно с про-ГЕРБ състава на КС в почти всички важни решение, вкл. и това, свързано с дивото кампингуване преди няколко месеца.
-архитект на всички тези промени в НПК е Сотир Цацаров. Затова бяха и редовните срещи между него и Бориосов по време на третия мандат на ББ. В ГЕРБ "тежката юридическа артилерия" Д. Кирилов просто няма толкова акъл и познания , за да измисли всичко това. Всичко това е дело на Цацаров, който по начало е избор на Делн Пеевски. Все още помним изказването на Цв. Цветанов, че когато поканил на среща новия главен прокурор в кабинета си, той дошъл, за негова силна изненада, с Пеевски - може би за да е съвсем ясно кой му е началника.
- политическата отговорност на всички тези гаври с правото през последните 3 години носи мнозинството, което ги подкрепи и прие в Народното събраное - официално управляващите от ГЕРБ и ОП, както и подкрепящите ги ДПС и "Воля" . Тези политически формации прие въпросните поправки в НПК. Отговорност носят и тези седем членове на КС, които не ги намериха за противоконституционни, и който са известни. Така бе завършен институционалния цикъл на правното и политическо мракобесие в България.
Мога да си представя какво решение ще обяви "братиньо".
Ами хайде да го започват, има материал поне за 3 дела:Швейцарската сметка;Осемте джуджета;Изчезналият ритон на Божков.
На мен ми прилича на п3нис с каскет. Евентуално плужек
Гешев в главата си е като палец, с нарисувани свински очички и устичка
Никой, абсолютно никой в ГЕРБ не прави важна стъпка без санкцията на Бойко Борисов. Акцията на Димитър Лазаров е абсурдно да е самостоятелна. На него му е възложено - лично от ББ. В меморандума "Исторически Компромис" бяха заложени онези жалони на промяна в КРБ, които целяха да възстановят върховенството на правото и закона. ББ го подписа в желанието си да се легитимира като борец за право. Но това беше мимикрия. Кога мафиот е искал работещо правосъдие? На 09.12. 2015 ЦЯЛАТА ПГ на ГЕРБ целите ПГ …
на АБВ, БСП, ДПС, НФСБ, и АТАКА (справка: parliament.bg)общо 204 депутати гласуваха текста редактиран от Агэнт Гоцэ. Ако ББ е искал промяна, можеше да убеди още 6 (шест) НП от другите ПГ и да приемат истинският текст. При положение, че цялата ПГ на ГЕРБ си изпълни обещаното. Но ГЕРБ плюха върху собствените си подписи, а ББ отиде да играе футбол. Защото другият мач - този в парламента вече беше "свирен" от самият него.
Честно казано за Първанов не знам. Не знам и защо Димитър Лазаров самоволно ще играе по гайдата на Първанов. Не знам защо цялата парламентарна група на ГЕРБ ще следва промяната. Много лесно е да се каже защото си партнират с БСП и ДПС. По- трудно е да се отговри защо Борисов след като е дал одобрение на " Историческия компромис", тук се има пред вид този с РБ, е позволил това. Накрая да не забравяме- законите се правят в НС, не в президенството, но още по-важно ТАМ се гласуват. Така че отговорността е изцяло на партия ГЕРБ.
Цялото висше ръководство на ГЕРБ и лично Бойко Борисов бяха подписали "Историческият Компромис" за промяна на КРБ и едно от нещата - статута на Гл. Прокурор. В 59-тата минута преди гласуването председателят на Комисията по Право към НС - Димитър Лазаров (ГЕРБ) събра по спешност комисията и при липса на кворум, прегазвайки като глиган правилата за работата на комисията и оказвайки чудовищен натиск върху членовете и, буквално ги изнудва да гласуват промени на текста предложен за гласуване. Промени …
предложени от... Агэнт Гоцэ (Георги Първанов). Промените вместо да направят гл. прокурор по-отчетен - обратното, направиха го със статут на жив бог. На 09.12.2015 ГЕРБ се коалираха с АБВ, БСП, ДПС, АТАКА и НФСБ и умъртвиха т. нар. Съдебна Реформа още в утробата на НС. Тъй, че сегашният правен статут на гл. прокурор дължим на всички тях и най-вече на ГЕРБ и Георги Първанов.