КС върна съдебния контрол върху приватизацията

Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционни промените в закона за приватизацията, които отмениха съдебния контрол за 15 сделки, сред които и Булгартабак, с аргумента за националната сигурност.

Официално решението на съда ще бъде обявено утре, заедно с мотивите към него.

Конституционният съдия Георги Марков още днес обяви, че са отменени два текста - за премахването на съществуващия съдебен контрол върху приватизационните сделки и за новата функция на парламента да одобрява купувачите на 15-те дружества. Пред БТА Марков уточни, че отмяната на втория текст е заради нарушения на принципа за разделение на властите.

Срещу връщането на съдебния контрол върху приватизацията на обявените от национален интерес сделки са се обявили трима съдии, а срещу отнемането на парламентарното решение за купувачите - четирима.

Поправките в приватизационния закон, които предизвикаха скандал и в парламента, и в общественото пространство, бяха гласувани от НДСВ и ДПС с основната цел да се довърши сделката за Булгартабак. За да могат да я сключат с обявения от Агенцията за приватизация предпочетен купувач за холдинга, управляващите трябваше да игнорират съда, който отстрани същия кандидат от самата процедура.

Подложено на неимоверен натиск по сделката, мнозинството обаче прибегна до законови промени, обявени от всички юристи като изключително опасен прецедент и грубо потъпкване на функциите на съдебната власт в една държава.

НДСВ и ДПС прибегнаха и до използването на чужди карти, за да успеят да прокара закона през парламента и да преодолеят наложеното от президента вето. В крайна сметка управляващите така и не успяха да приключат сделката по новите условия, без съдебен контрол.

Срещу поправките се обявиха и от дясната, и от лявата опозиция и поотделно ги атакуваха в КС. Искане срещу новите текстове изпрати и Георги Първанов.

Според председателя на КС Румен Янков, днешното решение за бюджет 2003 е недопустимо. Прието в името на разделението на властите, решението нарушава баланса помежду им в ущърб на законодателя, сочи в мотивите си Янков. Този, който е длъжен по Конституцията да приема закони, за да определи и осигури приходната част, не може да бъде обвързан от друг орган на държавата, който да посочва размера на разходите, заявява Янков. Според него Конституцията забранява единствено на парламента да не отделя никакви средства за издръжката на конституционно установените органи.

Също днес конституционните съдии обявиха мотивите на решението си да отменят и част от бюджет 2003, за средствата за Върховния Касационен съд. Единственото особено мнение е на председателя на КС Румен Янков. Янков бе един от двамата съдии, които излязоха с особено мнение и по тълкуването на правомощията на обикновено Народно събрание да променя конституцията.

По делото за бюджета съдиите бяха сезирани от Пленума на ВКС в началото на тази година.

Съдът посочва, че бюджетът трябва да осигурява средства за функционирането на конституционноустановените институции, а реално е налице влошено бюджетното обезпечаване на ВКС. Магистратите посочват, че при 14 млн.лв. реални средства за 2002 г., за 2003 г. на съдът се отпускат два пъти по-малко - 7 млн.лв. Според КС, при тези параметри съдът реално няма да може да изпълнява поставените му от конституцията задачи. Принципите на правовата държава, на разделението на властите и на независимата съдебна власт не допускат този начин на взаимоотношения между законодателна и съдебна власт, смята КС.

За решението на КС да отмени част от бюджет 2003 се разбра още миналата седмица. Досега министърът на финансите Милен Велчев обаче отказваше да го коментира с аргумента, че още не е видял мотивите на съдиите. Досега Велчев не е отговорил и дали ще се наложи актуализация на бюджета.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?