Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Куба за първи път продава коли втора ръка за долари

10 коментара
Сн. ЕПА/БГНЕС

Кубинското правителство изпитва недостиг на пари и във вторник започна да продава автомобили втора употреба в единствения пункт в Хавана. Това е първата подобна стъпка на държавата с комунистическо управление и поредната в посока на доларазацията на сегмент от сектора търговия на дребно.

Стотина души дойдоха да разгледат колите, а те бяха от най-различни марки и модели. Едва всеки двадесети кубинец притежава автомобил. Цената не е по джоба на много граждани в страната, в която средната заплата е под еквивалента на 100 долара месечно.

Йоан Орландо Милиан, на 37 години, който прекарва времето си между Маями и Хавана, разказва, че с дни е лагерувал, за да бъде първи на опашката за кола.

"Ще направя всичко за семейството си. А това е добър вариант за съпругата и децата ми в Хавана", казва той от прозореца на своята Toyota Land Cruiser модел 2011, която е купил за 80 000 долара - повече от два пъти над предполагаемата ѝ цена в САЩ.

За първи път през 2014 година Куба легализира продажбата и покупката на автомобили, произведени след революцията от 1959 година, но в конвертируемо кубинско песо, което официално се приравнява към щатския долар, макар да няма стойност извън страната.

Държавата има монопол над външната търговия и продажбите на дребно.

Някога новите и употребяваните коли се предлагаха на цена над четири пъти по-висока от заводската. Сега те са достъпни срещу долари, когато се използва банкова карта, а правителството твърди, че ще направи отстъпка от 10 % от предишната цена с отварянето на още пунктове и предлагането нови превозни средства.

Рейниер Рамос от централната провинция Сиенфуегос разказва, че е дошъл в Хавана три дни по-рано, за да успее да си вземе кола.

"Искам да си купя Geely за 35 000 долара или MG3 за 34 000 долара", казва той, имайки предвид две китайски марки.

Рамос, който е инженер в гражданското строителство, е продал автомобил и е получил пари от семейство в чужбина за покупката.

Кубинската икономика, управлявана от държавата, преминава през криза на ликвидността заради краха на съюзната венецуелска икономика и затягането на десетилетното търговско ембарго на САЩ при президента Доналд Тръмп.

Правителството е отворило около 80 "доларови магазина". В тях се продават стоки като домакински електроуреди и авточасти, които му се налага да купува от чужбина в конвертируеми валути. Преди това държавата продаваше такива неща срещу конвертируемо песо.

Кубинските магазини продължават да предлагат хранителни и основни домакински стоки в конвертируемо песо или другата валута - местното песо.  

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #10
    Отговор на коментар #5

    Таварищ vesolr, значи не само ме прикачаш мръснишки и упорито за Мамашата ви, но и за Сурогата, който си е ВАШ таварищ????Има ли успех?:):):):)

  2. ivancho ivanov
    #9

    При развитият социализъм по едно време също трябваха долари за да се снабдиш кола - в . Куба бавно увира фасула, пък и няма СССР!

  3. Сократ
    #8

    В неделя, в покрайнините на Матанзас има пазар за коли. Милиони долари в найлонови торбички сменят собствениците си. Няколкогодишен седан струва над 50 хиляди, а ванове (и изобщо многоместни автомобили) които са удобни за транспорт на голям брой туристи се продават за над 100 хиляди долара, независимо че са на по десетина години. Такситата изкарват по 2-3 хиляди на месец и треперят да не се блъснат докато изплатят колата, защото застраховката я покрива на нормална цена, а не на пазарната. Правителството всъщност предлага и опция замяна на потрошения автомобил с друг, но се чака над 2 години.

  4. BLM
    #7

    На плаката на снимката е написано "socialismo o muerte" - социализъм или смърт. Горките кубинци.

  5. Г. Димитров
    #6

    Ами да отворят един КОРЕКОМ и да пазаруват кубиннците с бонове... Гледали сме ги тия филми, товарищи, няма хепи енд... :-)

  6. edin.drug
    #5

    Мишок, ти да не страдаш от раздвоение на личността :))))

  7. Real ''Mickey''
    #4
    Отговор на коментар #2

    Затрупаняк, сурогата просто се е объркал "от много акъл" или "тарикатлък"(както и ти често)В САЩ някои колекционери, наистина търсят от Куба някои редки антикварни модели дето се търкалят там, НО НЕ ТЕЗИ ВТОРА РЪКА коли, за които става дума в статията.

  8. асен
    #3

    кретенът бърни сандър, прекарал медения си месец в москва, горещо ще приветства този прогрес.

  9. Bлaдo
    #2

    както винаги гризачът е 100% пробит лъжльо... И не защото е крепостен трол, а просто защото е тьn, нищо не разбира и нищо за нищо не знае. :-))) Защото в Америка "наистина" се избиват за ... стари тойти, лади и най-вече за китайските гийли-та и mg3-йки :-)))) (даже ги чакат по 12-15 години със записване и предплащане в детройтската "Мототехника" :-)))

  10. Територия на Мики Маус
    #1

    Такива коли в САЩ имат баснословна стойност и се търсят много от колекционерите!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.