Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Кугър"-и линейки!? Неефективно и скъпо замазване на общественото недоволство

13 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Неефективен и скъп опит да се потуши общественото напрежение. Така експерти оценяват плана на правителството да преоборудва четири военни хеликоптера "Кугър" в линейки.

Модификацията на машините технически е възможно, но не е ясно колко ще струва и има ли смисъл да се прави. 

"Има подобна възможност. Те и сега имат възможност да носят носилки, но е необходимо и цялостно медицинско оборудване", уточни авиоекспертът от списание "Криле" Димитър Ставрев. 

Проблем обаче е голямото тегло на вертолета – 9 тона. При положение, че стандартен медицински хеликоптер тежи около 1.5 тона. 

"Понеже е по-тежък и с по-мощни двигатели "Кугър"-ът създава много по-силна въздушна струя. Има опасност да бъдат наранени хора в близост до него и изисква по-голяма площ за кацане", каза Ставрев.

Използването му в планината е почти немислимо.

В началото на годината имаше няколко случая на закъсали в планината туристи, като един загина, но хеликоптер не беше изпратен. Вместо това премиерът летя с вертолет за да види напредъка по строителството на магистрала "Хемус".

Така темата стана отново актуална. Спасителите обявиха, че акцията е щяла да продължи само час и половина, ако те са разполагали с хеликоптер, но заради липсата му е отнела 11 часа.

Много скъпа поддръжка 

Поддръжката на "Кугър"-ите ще излезе много по-скъпа от  тази на специализиран хеликоптер. Проблем има и със съхранението му, тъй като в страната няма достатъчно подобни хангари. 

"Този вертолет не е предвиден за подобни задачи", каза той.

Спорно е и доколко това е изгодино. Според различни оценки специализиран медицински вертолет може да бъде закупен за около 7.5 млн. евро. 

Къде да се прави ремонтът?

Идеята на правителството е хеликоптерите да бъдат преоборудвани в българските заводи ТЕРЕМ и "Авионамс", но експерти се съмняват, че това може да стане. 

Вероятно ще се наложи да се търси съдействието на компанията производител "Еърбъс".

При всички положения машините трябва да минат възстановяване на летателната годност първо.

Според Ставрев по-скоро се отговаря на общественото недоволство с тази идея и едва ли ще бъде реализирана. 

България е единствената страна в ЕС, която няма изградена система за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS). Дори Северна Македония, която България спря по пътя ѝ към ЕС, има два медицински хеликоптера.

Няма стратегия 

"За мен това е поредният опит да се потуши общественото напрежение", коментира пред БНР Красимир Стоянов, алпинист, инструктор по планинско спасяване и бивш директор на Планинската спасителна служба идеята на правителството за преоборудването на военни хеликоптери с медицинско оборудване.

"Според мен проблемът е другаде с медицинската въздушна помощ у нас. Ние нямаме и досега ясна визия как да се изгради тази въздушна система. Тоест ние нямаме устойчив модел за това. Ние бихме подкрепили правителството с уменията си за тази цел, но няма ясна визия дали вертолетите "Кугър" са удачни за такова преоборудване и колко точно ще струва това", каза Стоянов.

"Най-важното е да има дългосрочна стратегия за това. Нито една страна не си позволява да преоборудва машини, за да върши с тази машина спешна медицинска помощ. От тук насетне е въпрос на финанси и колко ще струва това. Да, ако те се преоборудват, ще вършат някаква работа, но това няма да е ежедневната медицинска дейност и съм скептично настроен относно ефикасността на работата им. Защото ние не знаем колко живот има в тези машини, колко ще струва преоборудването", каза специалистът.

По думите на планинския спасител една машина само не създава система за въздушна медицинска помощ.

"Намерението за закупуване на един медицински хеликоптер е правилно и то трябва да се осъществи по най-бързия начин", коментира Захари Алексиев, член на съвета на директорите на "Хели еър".

"Друг е въпросът как считаме да изградим т. нар. система HEMS и аз се съмнявам, че ние знаем как да стане това", допълни Алексиев.

Скъпо и безсмислено 

Красимир Грозев от aero-bg.com припомня в специализираното издание, че идеята за "Кугър"-ите не е нова. Преди време са били представени и финансовите параметри, които са били толкова обезкуражаващи, че и МЗ, и МВР са се отказали от идеята. 

Българските машини "Кугър" (Cougar) вече наближават момента, в който трябва да преминават през т.нар. 15-годишна главна инспекция G (G-Check) в завод на Airbus Helicopters. Всъщност, първият вертолет вече мина инспекцията през лятото на 2020 г. По информация на АЕРО, цената на инспекцията е била около 5 млн. лева.

Ако предположим, че ВВС и МО отделят четири вертолета за медицински задачи (а това ще са машини, които сега не се поддържат в летателна годност и се ползват като донори за резервни части, което значи че ремонтите ще са им дори по-скъпи), това означава, че само за преминаването през G-Check да идат минимум 20 млн. лева.

Най-интересният въпрос е свързан с цената на летателния час. Според АЕРО МО калкулира един летателен час с вертолет Cougar за малко под 10 000 лева. Това е сумата, която друга държавна институция плаща на военното ведомство, ако използва вертолетите за свои цели по заявка. Сумата покрива основните разходи по експлоатацията – гориво и амортизация. Например, спасителната акция с общинския съветник от Русе, изпълнена през 2019 г., бе излязла на МЗ почти 35 000 лева. 

Доста по-леките специализирани медицински вертолети, които стандартно изпълняват задачите по HEMS, имат и значително по-ниски разходи за експлоатация. Може да се направи информирано предположение, че една държавна институция (тоест, не калкулираща печалба), която лети на вертолет от типа H135, AW109 или Bell 429 (класически модели за HEMS в Европа), ще влага около 2000 лева за летателен час. "Хели ер" продаваха летателния час на своите AW109 за немного по-голяма сума от тази.

Поредна идея без анализи 

България разполага с 12 "Кугър"-а, като много малко от тях са летели през годините заради липсата на средства за поддръжката им.

Към момента няма яснота колко би струвало модифицирането им във въздушни линейки.

Идеята някои от тях да бъдат преоборудвани за линейки е от поне три години, но засега не е реализирана. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #13

    сигурно е само следното: ремонтираните за стотици милиони (в пИ3достан) наши древни вЭртальОти "ми", не само че не стават за преоборудване на линейки, ами и изобщо не стават за .... отделяне от земята: още на първата проба (след ремонта) първата ми17-ка се вдигна мъчително и .... се изсипа над летище Крумово от 25 метра, като, естествено, изтрепа екипажа.... Доклада за аварията го засекретиха, а руснаците пари (за кьопавия "рЭмонт") не върнаха.... ..... Е как сега тия гюмове (бОко и кАракОча тежат 300 кг) ще имат "свои идеи" :-) за хеликоптери-линейки...?

  2. Тодор Станков
    #12

    Айде всичкото експерт се оля по авиотеми. 1. Анализ на случаите в Бг, които са налагали възд.транспорт трябва. 2. Колко струва нова машина, оборудвана, воглаве с екипажи, поне 2 на машина, обучени. Колко е поддръжката. 3. Проверка дали кугъри се ползват за тази цел. 4 Тежестта, при вятър, лошо време, над вода, височина е плюс. Леките при лошо време стоят. И после решение. Ако имаме наши, които не се ползват от военните, какво се чудим???

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #11
  4. Преслав
    #10

    Трябват много по-малки и маневрени машини oт типа на Airbus H125, който мисля е около 5-7 млн. долара според нивото на изпълнение или съвсем малко отгоре за топ конфигурация. С такива оперират полицейските служби в Лос Анджелис например и с този модел се извършват спасителните операции под Еверест в Непал. Пакистан пък от друга страна извършва спасителни операции в Хималаите с руски военни МИ-17, но е пословично по-неефективен спрямо Непал.За държава с размерите на България, 4 машини разположени в няколко бази из страната ще покрият напълно нуждите от медицинска евакуация.

  5. Антон
    #9

    За катастрофи, може би. Но съм любопитен как, с това нещо на снимката, ще свалят група на ПСС, допирайки нос в 45-градусов заснежен склон и в лоши атмосферни условия - по примера на швейцарските спасителни служби, да речем?

  6. bgp
    #8

    Така се управлява държавата от ПРОСТАКА , урбулишката , каквото му щукне в главата на ПРОСТАКА , това е ! След това се сеща друго .... ! Решил ПРОСТАКЪТ да ползват военна техника , невежата, ..... а слугите изпълняват и забъркват поредните бакии ! И така години наред всичко за наша сметка от некадърното управление на ПРОСТАКА !

  7. Един препатил
    #7

    Професионалният термин за използване на едни машини като донори на резервни части за други е "канибализиране". И дейността, и понятието датират от времената на недоимък при социализма. Благодарим ти, другарю Борисов!

  8. someone
    #6

    Збачи всяка ПиАр акция на тиквун по "инспекция" на стро7телноте площадки ви струва 10 бона. Смятайте кат "имаме" 3 кугъра за линейки дали ще летят за простосмъртни - ми не... щото е много скъпо. А отделно от това в ютюб всеки сам може да види прогреса по строителство видян много по-евтино от дрон, и без тиквата да си прави пиар да му го показва...

  9. Коментарът е изтрит в 14:15 на 21 октомври 2021 от автора.
    #5
  10. редник
    #4

    Абе да само попитам - кой и кога ги купи тия кугъри, че нещо не се сещам?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.