Кунева инициира мерки срещу трансгранични измамници

Кунева инициира мерки срещу трансгранични измамници

Нова мрежа за сътрудничество между националните органи за защита на потребителските интерес в европейските страни, която ще следи за трансгранични измамници, открива в сряда европейският комисар по въпросите за защитата на потребителите Меглена Кунева. Това съобщиха от представителството на Европейския съюз в София.

Инициираните мерки са насочени срещу  фалшиви телефонни лотарии и несъществуващи ваканционни клубове. Строго ще се следи и за откази от страна на авиокомпании да възстановят платена сума в случай на забавяне при пътуване със самолет, неизплащане на внесени суми за концертни билети в други страни, но представленията не са се състояли, както и “насилствени” имотни продажби на клиенти, които са подмамени по некоректен начин да се обвържат  с договор.

Националните контролни органи ще получат правомощия да замразяват авоарите на мошеници, които мамят жертвите си в една страна, а действат в друга, за да не могат да продължават да нанасят щети на потребителите и честните търговци.

·„Опитни мошеници използват масови електронни пощи или фалшиви обещания за големи печалби, за да подмамят уязвими хора като използват предимствата на различни правни системи в Европейския съюз “, коментира Меглена Кунева. Тя посочи, че само в Обединеното Кралство над 3 милиона възрастни хора стават жертви на измами всяка година, които струват средно около 1 500 евро.

Сред примерите за измами са привличането на потребители на почивка в друга страна на ЕС чрез спечелена “безплатна” ваканция, която се оказва, че струва пари и е натоварена с много скрити разходи; фалшиви лотарийни печалби, които се получават чрез обаждане на високотарифен телефон и плащане на административни такси зад граница, след което наградата не пристига.

Новият регламент в ЕС ще разглежда и проблеми като подвеждащата реклама, пакетните пътувания, отдаването на недвижим имот под наем за временно ползване и дистанционни продажби.

От представителството на ЕС препоръчаха в случай на проблем с търговец зад граница, потърпевшите да се свържат с Европейския потребителски център, какъвто в България тепърва ще се открива.

По-обхватната стратегия, която цели да преразгледа политиката на ЕС за защита на потребителите, така че тя да се изправи пред новите предизвикателства на световните пазари, либерализираните услуги и онлайн търговията, ще бъде представена от Меглена Кунева в Страсбург на 13-и март. “Приносът на мерките за защита на потребителите понякога е недоразбран, информирани и оправомощени потребители могат да повишат конкурентния натиск”, отбелязва българският еврокомисар..

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?