Кунева: Контролът върху цените няма да ни направи по-богати

Конкурентна среда, а не намаляване на акциза, ще повлияят горивата, смята Трайчо Трайков

Кунева: Контролът върху цените няма да ни направи по-богати

Правителството няма никакъв план за решаване на проблема със скъпите горива, а и други продукти, само прави акции за контролирането на цените. Това коментира в понеделник пред БНР лидерът на партия "Движение България за гражданите" и бивш еврокомисар за защита на потребителите Меглена Кунева. "Няма държава, която да е успяла с контролиране на цените да е направила своите граждани по-богати. Няма никакво мислене", отбеляза тя.

По думите ѝ проблемите с цените в България са породени от липсата на конкуренция, от това, че цените се определят само от "Лукойл" и че Комисията за защита на конкуренцията работи по поръчка.

Същото становище и препоръка за засилване на конкуренцията и подобряване на работата на ресорната комисия, изказва два поредни дни и бившият министър на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, който докато беше на този пост неведнъж влизаше в словесни схватки с шефа на "Лукойл" Валентин Захариев по темата за цените на горивата и състоянието на пазара им.

Министърът на икономиката трябва да каже дали намаляването на цените на горивата за България се е разглеждало от Съвет на Европейския съюз. Има формат, който е Съвет на министрите в неговия ресор, и ако такова предложение е било разглеждано, той трябва да го каже конкретно, иначе са просто празни приказки, заяви Кунева по повод изявления на транспортния министър Ивайло Московски през уикенда, че държавата няма много механизми за действие.

Той посочи в събота, че вариантите за сваляне на ДДС и акциз за горивата минава през сложна процедура в ЕК и "ако цените на горивата тръгнат в неконтролируема посока, може би, като цяло Европа ще излезе с общо становище, защото по единично държавите едва ли биха могли да направят кой знае какво".

Кунева коментира, че ако има такъв съвет, следващата стъпка на министъра на икономиката трябва да бъде: "Ето, Европа не се погрижи за нас, нищо не направиха и затова положението е толкова тежко с цените на горивата в България", което е еднозначна лъжа". Тя определи като "лъжа" твърденията на Бойко Борисов, че цените на горивата се определят от Брюксел и защото предишното правителство е договорило много лоши условия за България и затова цените скачат:

"Едни от най-добрите преговори за България бяха в областта "Данъчна политика". Там имаме едни от най-ниските възможни ставки. В момента нашият акциз е най-нисък, защото така сме го договорили, а на дизела дори още не сме достигнали минималната ставка. Докато съществува директивата, ще има минимални ставки, които още дори не са достигнали до дизела", заяви бившият еврокомисар.

"Дали ще тръгне в тази посока ЕС – едва ли. Първо, защото всяка директива се планира много дълго време, има план за работа на ЕП, на Съвета и на ЕК по отношение на законодателството. Ако министърът знае някаква тайна, която си струва да се каже на обществото, че е влязла промяна на директивата, нека да е я каже", допълни тя и обясни, че цената на бензина в Люксембург е по-ниска от тази в България и на тях не им пречи директивата на ЕС.

Трайков пък коментира през БНТ, че ако бюджетът е склонен да получава по-малко приходи от акциза върху горивата, той одобрява намаляването му. В същото време обаче бившият министър се усъмни, че това ще има пряк ефект върху цените на бензина и дизела, тъй като и в момента ставката на акциза в България е най-ниската в ЕС, но страната ни е на четвърто място в Европа по стойност на бензина и седма – при дизела.  "Ако акцизът стане още по-нисък, има реалната възможност производителите и търговците да запазят за себе си разликата, посочи Трайков.

Той също разкритикува работата на Комисията за защита на конкуренцията, чието решение през март по разследването на картел на пазара на горива първоначално е било много разумно, но "в следващите три месеца, и това беше точно в дните около моята оставка през месец март, в следващите три месеца комисията е приела, решила е, че е получила достатъчно уверения от компаниите, че са се променили или че ще променят или променят това, което е притеснило комисията на първо място".

"Ако аз бях все още член на правителството, бих предизвикал това решение да бъде разгледано в повече детайли, защото не се виждат ефектите му по бензиностанциите", заяви Трайков.

Споделяне
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?