Кунева стартира кампания на ЕС срещу потребителски измами в Интернет

Кунева стартира кампания на ЕС срещу потребителски измами в Интернет

Еврокомисарят по защитата на потребителите Меглена Кунева потърси подкрепата на германското председателство на ЕС за хармонизиране правата на потребителите в отделните страни членки.

Хората трябва да имат спокойствието и доверието да купуват без рискове не само в родината си, смята Кунева, според която правилата за защита на потребителите в страните от ЕС трябва да бъдат уеднаквени. На това обаче се съпротивляват Германия и северните страни, където защитата на потребителите е на много високо ниво и правителствата им се опасяват от занижаване на националните критерии.

Кунева освен това настоява клиентите да се ползват със същите права при покупка в интернет, както в магазините.

От германското председателство еврокомисарят за защитата на потребителите очаква подкрепа за приемането на директива, която се отнася до потребителския кредит. Ако тя влезе в сила, ще отпаднат наказателните лихви при предсрочно връщане на взетата сума.

Очаква се по-късно тази седмица Еврокомисията за даде и началото на кампания срещу фалшивите лотарии и измамни предложения за почивки, както и срещу комерсиални акции, които нарушават правата на потребителите.

Кампанията ще бъде координирана от националните правоохранителни органи на 27-те държави членки съгласно нова директива. Те ще разполагат с трансгранични правомощия, за да могат да се справят с престъпниците, които мамят жертвите си в една държава, но действат в друга.

"Измамници използват изпращани масово и-мейли или фалшиви обещания за големи печалби, за да впримчат уязвими хора. Те са умни, възползват се от различните законови системи в ЕС, за да вземат на прицел жертвите си", казва Кунева, цитирана от британския в. “Гардиан”.

Тя припомня, че само във Великобритания над 3 милиона души стават ежегодно жертва на схеми, всяка от които струва средно 1500 евро.

Кунева ще призове хората, които са станали жертва на измамници, да съобщят за това в някои от европейските потребителски центрове.

Българският еврокомисар смята, че след присъединяването през януари т.г. българските граждани добиват все по-голямо потребителско самочувствие, показател за което е все по-големият брой сигнали, получени в Общоевропейската система за защита на потребителите. 

Още от Европа