Купува ли си общината в Благоевград медийно спокойствие?

Над половин милион лева изхарчени по непрозрачна схема

Купува ли си общината в Благоевград медийно спокойствие?

С договори за общо 511 хиляди лв. за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г., община Благоевград е сред първенците в страната по изхарчени пари за информационно и медийно обслужване. Това показват данни от проучване сред областните градове в страната на фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ).

От всички 27 областни центъра само 14 представиха в пълен обем исканата информация.

Въпреки че Благоевград отстъпва по бюджет на първенеца в класацията (Варна със 740 хиляди лв.), действията на югозападната община заслужават внимание заради непрозрачното разходване на средствата.

В края на 2017 г. общината регистрира дъщерното дружество "Благоевград Фест" ЕООД и сключва с него три договора за медийно обслужване. Компанията е 100% собственост на общината и е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г.

Не е известно дали "Благоевград Фест" ЕООД разполага с техническия и кадрови потенциал, за да извършва подобни услуги, или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.

При справка в Търговския регистър АКФ установи, че общинското дружество има сключен договор за информационно обслужване с фирмата издател на онлайн вестник "Струма" на стойност 14 400 лв.

Същата справка показа и договор с подобен предмет на дейност на стойност 3600 лв. между онлайн изданието "Струма" и община Благоевград, въпреки че подобен не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.

След създаването на "Благоевград Фест" общината вече не влиза директно в договорни отношения с медиите, а преразпределя към тях суми чрез общинското дружество. По този начин общината избягва задължението си да разкрива медиите, с които сключва договори за информационно обслужване, както и задължението си да приложи състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това.

"Налице е изключително притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес. С решението да неглижира задълженията си за прозрачност на медийното отразяване, както и задълженията си по ЗОП, Община Благоевград заобикаля гаранциите за конкурентност и за максимално ефективно и прозрачно разходване на публични средства, които закона предпоставя", коментира Бойко Станкушев, директор на АКФ.

"За съжаление забелязваме подобни опити за заобикаляне на ЗОП не само на местно, но и на централно ниво. По същата схема Агенция "Пътна инфраструктура" налива милиони в бюджета на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни", допълва той.

Община Благоевград сключва с дъщерното си дружество "Благоевград Фест" ЕООД три договора. Единият е от март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца. Другият е от 5 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината. Третият също е на стойност 91 824 лв. и е от април 2019 г. със срок до края на годината.

Предметът на договорите е "информационно и медийно обслужване на кмета и общинска администрация Благоевград". То се изразява в пряко отразяване на събития и инициативи, интервюта, разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти, международна активност на кмета и администрацията.

Сред критериите за избор на партньори според самата община е и "коректното отношение на съответната медия".

По закон общините трябва да публикуват в местни издания решенията и нормативните актове, които приемат.

Според АКФ, сами по себе си, договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Тревожен, обаче, е фактът, че договорите не са публични и не е известно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми.

"Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното "коректно отношение" не е всъщност медиен комфорт? Тези въпроси са още по-важни сега, няколко седмици преди местните избори", каза Бойко Станкушев, който освен директор на АКФ е и дългогодишен журналист.

Екипът на АКФ е разгледал и други договори, достъпни на интернет страницата на община Благоевград. Отново на "Благоевград Фест" през май тази година е възложено срещу 36 000 лв. "организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от община Благоевград през 2019 г. инициативи".

На същото общинско дружество е възложено и "организиране на пътувания в страната и чужбина, осигуряване на самолетни билети за нуждите на общинската администрация Благоевград, хотелски резервации/настанявания, организиране на мероприятия за нуждите на община Благоевград" за 350 000 лв.

Друг любопитен факт е отказа на община Благоевград да предостави на АКФ копия на сключените договори за информационно обслужване от периода преди регистрирането на общинското дружество – за 2015, 2016 и 2017 година.

Предоставени са само договорите с БТА, единственият медиен партньор изразил съгласие за разкриване на информацията. Отказите на другите медийни партньори и на общината са мотивиран с правото на търговска тайна.

АКФ е отнесъл въпроса до Административен съд в Благоевград. Съдът се произнесе, че е налице надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва и предстои заседание на Върховния административен съд през декември тази година.

Екипът на АКФ обработва получените данни от всички областни градове и ще оповести резултатите в най-кратък срок. Често проблемни не са само сумите, които общините заделят за "информационно обслужване", а условията в самите договори, включително клаузи за задължително позитивно отразяване работата на общинската администрация.

Още от Бизнес

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?