КЗК обърна аршина и даде Нова ТВ на братя Домусчиеви

По-рано комисията забрани абсолютно същата сделка, но с Келнер

Георги Домусчиев и Кирил Домусчиев на трибуната на "Лудогорец". Сн. БГНЕС

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обърна аршина за оценките на придобиванията и разреши сделката на братята Кирил и Георги Домусчиеви за купуването на "Нова Броудкастинг Груп" от шведската "Модърн Таймс Груп/Ем Ти Джи” АБ (Modern Times Group/MTG AB срещу 185 млн. евро.

Абсолютно същото споразумение на "Ем Ти Джи" с чешката ПиПиЕф на Петър Келнер бе забранено миналия юли от антимонополния орган с аргумента, че медийната група била прекалено голяма и новият ѝ собственик можело да злоупотреби с господстващото ѝ положение. В тогавашното решение се посочваше, че "Нова Броудкастинг Груп" притежава пазарен дял в телевизионно разпространение от 30-40% за 2016 и 2017 г. и "предвид пазарното положение на предприятието, в резултат от концентрацията е възможно съществена промяна в условията и цените на Нова в посока ощетяване на крайния потребител".

"Пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и върху пазара на рекламата. Анализът установи, че пазарният дял на "Нова Броудкастинг Груп“ АД за
2016 г. по данни на Nielsen е [40-50]%, а по данни на GARB е [40-50]%, получени на база стойност"
, аргументира КЗК през юли 2018 г. забраната си за сделката с Келнер, която впоследствие бе разтрогната.

Така бе разчистен пътят за нов купувач и на 22 февруари т.г. бе обявен договорът за покупка на Нова телевизия от компанията "Адванс Медия Груп" на братя Домусчиеви. По-известен от двамата е Кирил Домусчиев, който оглавява работодателската организация КРИБ и има преки взаимоотношения с политическата власт в България, на която най-често угажда.

Антимонополната комисия се зае с проверката на 5 март и на 21 март даде зелена светлина за сделката на Домусчиеви. Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

Сега КЗК твърди, че не можела да оцени медийния пазар заради прекалено голямото му разнообразие. За рекламния пазар в доклада не се споменава и дума. 

"В досегашната си практика КЗК е отчела трудностите при установяване на действителното положение на участниците на пазара на съдържание поради строгата конфиденциалност на лицензионните договори. Във връзка с производството по концентрация, въз основа на получената информация от запитаните в хода на проучването телевизионни оператори и независими продуценти, КЗК е установила, че липсва каквато и да било оценка за обема на пазара на телевизионното съдържание. Една от възможните причини, според БНТ е, че този пазар на практика е неограничен, тъй като телевизионно съдържание се създава непрекъснато в цял свят и се търгува свободно от всички заинтересовани страни", пише в новото решение на КЗК.

Комисията се съгласява с твърдения на фирмата купувач "Адванс Медиа Груп", че няма пазарни проучвания за обема на пазара на телевизионно съдържание.

КЗК отбелязва, но не счита за проблем факта, че групата, към която принадлежи "Адванс Медия Груп", е собственик на дружеството "Футбол Про Медия", което на свой ред притежава правата за излъчване на българското футболно първенство от Първа лига. То се излъчва от "Нова телевизия" по канала ѝ "Диема Спорт", което означава, че Домусчиеви ще плащат на себе си за предаването на тези мачове. Отделно "Диема" излъчва едно от най-популярните футболни първенства в света – Висшата английска лига, баскетболните срещи от NBA и много други спортни събития.

В решението си обаче КЗК не посочва какви спортни събития излъчва "Нова Броудкастинг Груп", макар подробно да описва правата върху първенства, притежавани от останалите телевизии като БНТ, бТВ, "Евроспорт", "А1 България" и "Спортал".

Заключението на КЗК е, че макар сделката да окаже въздействие единствено върху пазара на телевизионно съдържание и в частност по отношение на придобиване на права за
разпространение на футболни първенства, няма проблем тя да бъде одобрена.

Комисията, за разлика от краткия си юлски доклад за сделката с ПиПиЕф, нашироко разяснява как била установила в практиката си, че най-големите радио- и телевизионни
групи на практика не участват на пазара за създаване и продажба на тв съдържание. "Уведомителят ("Адванс Медия Груп" – б.а) посочва, че групата на "Нова“ произвежда съдържание за собствена употреба и не предлага такова за продажба", пише в сегашното положително решение.

"В конкурентното право се приема, че закупуването на целия капитал на едно предприятие от купувач, от който до момента придобиваният се явява изцяло независим, е една от най-чистите форми на промяна в упражнявания контрол, която води до концентрация", отбелязват от КЗК относно сделката с Домусчиеви.

"Въз основа на извършената оценка може да се заключи, че планираната концентрация не води до създаване или засилване на господстващо положение, което значително да ограничи или възпрепятства ефективната конкуренция на анализирания съответен пазар. Следователно, нотифицираната сделка не би могла да породи антиконкурентни ефекти и следва да бъде безусловно разрешена", пише в решението, даващо зелена светлина за влизането на братя Домусчиеви в медийния бизнес.

Срещу 185 млн. евро те ще придобият 95-процентния дял на "Модърн Таймс Груп Ем Ти Джи" АБ и останалите акции, които са собственост на регистрираното в Люксембург дружество "Ийстърн Юропиън Медиа Холдингс" СА (Eastern European Media Holdings SA).

"Нова Броудкастинг Груп“ АД упражнява пряк/косвен, едноличен/ съвместен контрол върху множество дружества от медийния бизнес. Сред тях е "Атика Ева”, което издава месечните списания Еva, Playboy, Esquire, Joy, Grazia, OK. "Нет Инфо“ пък упражнява контрол върху портала www.abv.bg, сайтовете www.dox.bg, www.gbg.bg, новинарския www.vesti.bg, спортния www.gong.bg, специализирания сайт за прогнозата за времето www.sinoptik.bg, финансовия www.pariteni.bg, женския www.edna.bg, за обяви за автомобили www.carmarket.bg и за сравнение на цени www.sravni.bg. Част от медийната група е и музикалната платформа "Ви Бокс”, радио "Дарик", дружеството "Имоти Инфо“"Файненшъл Маркетплейс”, "Грабо Медия” и "Проспекто груп”

Новият им собственик "Адванс Медия Груп" е част от холдинга "Адванс пропъртис", който притежава 117 компании в България и в чужбина. Дейността им е основно в секторите фармацевтика, корабоплаване, пристанищни операции, енергетика.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?