КЗК одобри продажбата на "Пикадили" на "АП Март"

Ангел Ангелов и Петър Дудоленски запазват бранда, отварят нови обекти и затварят губещите

КЗК одобри продажбата на "Пикадили" на "АП Март"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е одобрила продажбата на веригата магазини "Пикадили" на българското дружество "АП Март". Това е станало на 8 май, но решението беше обявено днес от КЗК.

 

Стойността на сделката не се съобщава. Посочено е, че капиталът на "Пикадили" е малко над 180 млн. лева, разпределен в 1.8 млн. обикновени поименни акции. В съобщението на КЗК е заличено името на собственика на "Пикадили" и кой е подписал договора за продажбата.

 

"АП Март" купува 54 магазина с марката "Пикадили" от белгийската "Делез", която напуска българския пазар, разочарована от слабия марж на печалбите. Българското дружество беше основано през февруари от собственика на производителя на пилета "Градус" Ангел Ангелов и експерта в управлението на молове Петър Дудоленски с капитал от 50 000 лв. специално за сделката.

 

Новите собственици запазват бранда, като амбициите им са да разширят веригата с нови обекта от типа на удобния магазин близо до дома като налагат собствени марки продукти.

 

Веригата "Пикадили" има пазарен дял от 2%, годишен оборот около 200 млн. лв. от 54 магазина в седем града и 7-ма позиция сред търговските вериги в страната по данни на маркетинговата агенция iCAP, която оценява пазара на бързооборотни стоки у нас на 10.5 млрд. лева годишно.

 

"Пикадили" обаче има да плаща задължения по развалени договори и към доставчици, според финансовите отчети на веригата, като не е ясно как е решен този въпрос – дали те остават за стария собственик или се поемат от новия.

 

На практика с влизането на "АП Маркет" в "Пикадили", магазините се връщат отново в ръцете на български търговци, така както беше до 2007 г. Тогава веригата беше закупена от сръбската група "Делта макс". В началото на 2011 г. тя продаде целия си бизнес – 450 магазина в пет държави в Югоизточна Европа на белгийската група Delhaize за 932.5 млн. евро. По този начин белгийците стъпиха последни от чуждите вериги на силно конкурентния български пазар в разгара на икономическата криза.

 

Стартът им започна с 41 магазина с марката "Пикадили" и амбиция да откриват по 15 нови на година, по думите на главния оперативен директор за България Ерикян Лантик. Ескпанзията не се случи с планираните темпове и днес веригата има 54 обекта под наем. Особено болезнено за Delhaize беше решението да затвори губещите локации през 2012 г. – общо шест обекта в Мега Мол Русе, Мол Самоков, търговски центрове в Стара Загора и Ямбол, както и два магазина в Пловдив и един във Варна. Това струва на белгийците близо 47 млн. лв. заради плащането на неустойки към наемателите по предварително прекратените договори, става ясно от последния публикуван финансов отчет на дружеството за 2012 г. в Търговския регистър. Към тях трябва да се прибави и затварянето на единствения хипермаркет на веригата "Темпо" в ритейл парк "Средец" в София.

 

За да отговорят на силно конкуретния пазар, доминиран от дискаунтъри като Kaufland, Lidl, Carrefour и Billa белгийците заложиха на налагането на модела на удобния, близо до дома магазин за ежедневно пазаруване с качествени стоки под името "Пикадили Дейли". Това им позволи да растат сравнително бързо при относително ниски разходи за откриването на обектите, които са под наем и не са големи. Днес магазините "Пикадили Дейли" са общо 22, като 17 от тях са в София, а останалите във Варна.

 

Именно разрастването на веригата с малки обекти в големите градове е привлякло "АП Март" да купят бизнеса. "Веригата магазини на "Пикадили" се вписва достатъчно добре в концепцията ни за развитие и налагане на останалите брандове, които развиваме – пилетата "Градус", слънчогледовото олио "Бисер" и вината "Анжелус естейт", коментира Ангел Ангелов, единият от собствениците на "АП Март", който е ангажиран с развитието на веригата. Плановете ни предвиждат да продължим с откриване на нови удобни магазини в големите градове. Ще има и оптимизация на обектите, като губещите локации ще бъдат закрити, допълни Ангелов. По отношение на цените на стоките в магазините ще се провежда политика "адекватна на пазара".

 

Бизнесът на Ангел Ангелов започва в началото на 90-те години с производството на яйца и пилешко месо, като днес групата „Градус“ е затворила цикъла на производство – от люпилнята до преработката на птичето месо. Произвеждат още олио и вина. Заедно с другия си акционер Петър Дудоленски са собственици на столичната болница "Сити клиник".

 

Успешният старт на проекта със "Сити клиник" ги е накарал да опитат силите си и в управлението на верига магазини. Дудоленски има опит в развитието на проекти на търговски центрове, като той участва в пускането на първия мол у нас – Mall of Sofia, а в момента движи проекти във Полша. За успешния старт на инвестицията е привлечен и новозеландецът Ричард Макдоналд, който живее от дълги години у нас. Той има богат опит в управлението на недвижими имоти, участвал е и в няколко големи проекта за търговски центрове, които обикновено развива и след това продава. Дали опитът им ще бъде успешен предстои да видим.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?