КЗК отряза искането на украинците да спрат поръчката за поддръжка на МиГ-овете

"Украинмаш" твърди, че неточности при поръчката дават възможност Москва да получи по-високи цени

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли искането на украинската държавна компания "Украинмаш" да бъде спряна обществената поръчка за поддръжка на изтребителите МиГ-29. Сега обаче фирмата има възможност да обжалва и пред Върховния административен съд и така поръчката за около 82 млн. лева засега остава блокирана.

Украинците обжалваха пред КЗК решението на Министерството на отбраната да преговаря само с руската компания РСК МиГ за поддръжката на старите съветски изтребители. Според МО руснаците държат лицензите за ремонтите на МиГ-овете и са единствената фирма която може да се справи с поръчката.

Украинците обаче са на мнение, че също могат да участват в поддръжката и се оплакват от дискриминация и липса на условия за реална конкуренция. Освен това те оспорват и част от условията в поръчката на военното министерство.

"Украинмаш": Руснаците може да дадат по-високи от реалните цени

Според тях не е посочена цена по отделните позиции на поръчката, от което не става ясно как е формирана крайната цена. Това дава възможност единственият изпълнител да формира много по-високи от реалните цени и да опорочава конкурсното начало в своя полза. Според украинците има много неясноти и по техническите изисквания на поръчката.

Освен това те твърдят, че България не спазва европейското ембарго върху сделки с Русия за военни стоки. От МО обаче отхвърлят тези аргументи и ги определят като "бланкетни".

Министерството посочва, че санкциите предвиждат изключение, когато се отнася за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопастността на наличния капацитет в рамките на ЕС. Освен това министерството на дълго и широко обяснява пред КЗК спешността на поръчката. В момента МиГ-овете са единствените самолети, на които разчита България да пази въздушното си пространство.

В крайна сметка КЗК оставя жалбата на украинците без уважение, защото "от спирането на процедурата ще произтекат значително по-големи вреди за засегнатите страни - възложител и обществото като цяло, които превишават ползата от нейното налагане".

"Саботажът", посредниците и какво стана с новите самолети

По-рано военният министър Красимир Каракачанов определи обжалването на процедурата като саботаж и се закани, че няма да бъдат допуснати посредници при ремонта на МиГ-овете и ще има пряко договаряне с фирмата "РСК - МиГ".

МО се върна към услугите на руснаците, след като опитът да бъдат заобиколени по време на военния министър в миналото правителство Николай Ненчев се оказа неуспешен. Тогава министерството поръча на Полша ремонта на шест двигатели за старите съветски машини, но както и се очакваше, поляците нямат достатъчен капацитет да поемат цялостната поддръжка на самолетите. Това наложи МО да купи нови и ремонтирани двигатели от Русия, но сделката мина през българска фирма посредник. Оборудването беше доставено в България, но заради проблеми с документите се забави приемането му.

На този фон военният министър Красимир Каракачанов се зае приоритетно със стягането на съветските изтребители, като целта му е да се поддържат всичките 15 машини на въоръжение във ВВС, които имат летателен ресурс до 2029-та.

Според вече спряната поръчка руската корпорация трябва да осигури годишен "нальот" от 1450 часа - 1000 за едноместните изтребители и 450 часа при спарките при фиксирана цена на летателен час. В летателна годност във всеки един момент трябва да са изправни 2/3 от наличните изтребители.

Това е най-сериозната инвестиция в бойната авиация напоследък и ще я подсигури за следващите няколко години. В същото време обаче прави все по-съмнително изпълнението на проекта за покупката на нови, съвместими с НАТО изтребители.

Авиоексперти, сред които и президентът Румен Радев, оспориха мащаба на поръчката, като посочиха, че приоритетно трябва да се мисли за покупката на нова техника.

Още по темата
Още от България