Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КЗК отряза искането на украинците да спрат поръчката за поддръжка на МиГ-овете

"Украинмаш" твърди, че неточности при поръчката дават възможност Москва да получи по-високи цени

2 коментара
КЗК отряза искането на украинците да спрат поръчката за поддръжка на МиГ-овете

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли искането на украинската държавна компания "Украинмаш" да бъде спряна обществената поръчка за поддръжка на изтребителите МиГ-29. Сега обаче фирмата има възможност да обжалва и пред Върховния административен съд и така поръчката за около 82 млн. лева засега остава блокирана.

Украинците обжалваха пред КЗК решението на Министерството на отбраната да преговаря само с руската компания РСК МиГ за поддръжката на старите съветски изтребители. Според МО руснаците държат лицензите за ремонтите на МиГ-овете и са единствената фирма която може да се справи с поръчката.

Украинците обаче са на мнение, че също могат да участват в поддръжката и се оплакват от дискриминация и липса на условия за реална конкуренция. Освен това те оспорват и част от условията в поръчката на военното министерство.

"Украинмаш": Руснаците може да дадат по-високи от реалните цени

Според тях не е посочена цена по отделните позиции на поръчката, от което не става ясно как е формирана крайната цена. Това дава възможност единственият изпълнител да формира много по-високи от реалните цени и да опорочава конкурсното начало в своя полза. Според украинците има много неясноти и по техническите изисквания на поръчката.

Освен това те твърдят, че България не спазва европейското ембарго върху сделки с Русия за военни стоки. От МО обаче отхвърлят тези аргументи и ги определят като "бланкетни".

Министерството посочва, че санкциите предвиждат изключение, когато се отнася за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопастността на наличния капацитет в рамките на ЕС. Освен това министерството на дълго и широко обяснява пред КЗК спешността на поръчката. В момента МиГ-овете са единствените самолети, на които разчита България да пази въздушното си пространство.

В крайна сметка КЗК оставя жалбата на украинците без уважение, защото "от спирането на процедурата ще произтекат значително по-големи вреди за засегнатите страни - възложител и обществото като цяло, които превишават ползата от нейното налагане".

"Саботажът", посредниците и какво стана с новите самолети

По-рано военният министър Красимир Каракачанов определи обжалването на процедурата като саботаж и се закани, че няма да бъдат допуснати посредници при ремонта на МиГ-овете и ще има пряко договаряне с фирмата "РСК - МиГ".

МО се върна към услугите на руснаците, след като опитът да бъдат заобиколени по време на военния министър в миналото правителство Николай Ненчев се оказа неуспешен. Тогава министерството поръча на Полша ремонта на шест двигатели за старите съветски машини, но както и се очакваше, поляците нямат достатъчен капацитет да поемат цялостната поддръжка на самолетите. Това наложи МО да купи нови и ремонтирани двигатели от Русия, но сделката мина през българска фирма посредник. Оборудването беше доставено в България, но заради проблеми с документите се забави приемането му.

На този фон военният министър Красимир Каракачанов се зае приоритетно със стягането на съветските изтребители, като целта му е да се поддържат всичките 15 машини на въоръжение във ВВС, които имат летателен ресурс до 2029-та.

Според вече спряната поръчка руската корпорация трябва да осигури годишен "нальот" от 1450 часа - 1000 за едноместните изтребители и 450 часа при спарките при фиксирана цена на летателен час. В летателна годност във всеки един момент трябва да са изправни 2/3 от наличните изтребители.

Това е най-сериозната инвестиция в бойната авиация напоследък и ще я подсигури за следващите няколко години. В същото време обаче прави все по-съмнително изпълнението на проекта за покупката на нови, съвместими с НАТО изтребители.

Авиоексперти, сред които и президентът Румен Радев, оспориха мащаба на поръчката, като посочиха, че приоритетно трябва да се мисли за покупката на нова техника.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. инж. Ганев
    #2

    Бърза и точна реакция на Комисията за защита от конкуренция ! Тъй де, няма някакви там украинци да ни мътят водата !..

  2. Лизи Гугуткова
    #1

    "Красимир Каракачанов ще продължи своята „патриотична“ идея да ремонтира бойните ни самолети в Русия. След самолетите – танковете, след тях – радиостанциите и т.н. до пълното възстановяване на Варшавския договор..."

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.