КЗК пусна сделките за Нова телевизия и вестниците на Пеевски

Пазарът щял да оказва конкурентен натиск на консолидираната с БТК група

КЗК пусна сделките за Нова телевизия и вестниците на Пеевски

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши сделката за Нова телевизия и още девет тв канала, четири радиостанции и онлайн издания, както и тази за вестниците на депутата от ДПС Делян Пеевски. Така "Юнайтед Груп", която вече притежава "Българската телекомуникационна компания" и търговската ѝ марка "Виваком", ще купи от "Адванс Медия Груп" на братята Кирил и Георги Домусчиеви медийната група, а от "Интръст" на Пеевски – издателят на вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика" и великотърновския "Борба".

С това вече може да се финализират и двете сделки, за които последователно се разбра в края на миналата година.

Цените и на двете официално не са обявени. За "Нова Броудкастинг Груп" се твърди, че надхвърля 300 млн. евро. Новият собственик обеща да обяви стойността на новата си придобивка след решението на КЗК, което вече е факт. "Адванс Медия" купи "Нова Броудкастинг Груп" за 185 млн. евро от шведската "Модърн Тайм Груп" след като първо КЗК забрани на чешката ППФ абсолютно същата сделка с мотив господстващо положение, което може да бъде засилено. Стойността на вестниците на Пеевски, която ще плати новият собственик, не е коментирана и неофициално.

Така реално БТК се превръща в сериозен медиен играч.

От решенията на КЗК става ясно, че е комисията е разгледала двете сделки комплексно и е преценила ефекта им една върху друга и всичко е наред.

След като "Адванс Медия Груп" взе Нова телевизия и останалите канали, групата се разрасна с Канал 3 и радиостанции и вече има по-голяма мощ. Въпреки това КЗК не вижда проблеми пред сделката с "Юнайтед Груп", а и подминава искането на основния ѝ конкурент – "БТВ Медия Груп", за налагане на поведенчески мерки на новия купувач, за да не се злоупотребява с господстващо положение.

Макар при разглеждането на сделката с ППФ антимонолоният орган да видя такова, сега – след разрастването на групата, КЗК смята, че "концентрацията няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение". "Следователно, сделката не би могла да породи антиконкурентни ефекти, изразяващи се в значително възпрепятстване на конкурентната среда на съответните пазари и следва да бъде безусловно разрешена", пише в решението  на комисията, взето на 14 януари, но обявено четири дни по-късно - в понеделник, в пакет с позволението за вестниците на Пеевски.

Кой какво купува

Официално собственик на "Нова Броудкастинг Груп" ще е "Юнайтед Медия", притежавана от регистрираната също в Люксембург "Словения Броудбанд", която пък е на нидерландската "Юнайтед Груп". Тя на свой ред е на "Адриа Мидко", собственост на "Адриа Топко", притежавана от "Самър БидКо", която вече е на "Самърс Парънт", където вече се стига до основните акционери. Това са британската "БиСи Партнърс" и (BC Partners) и американската "Кей Кей Ар" (KKR). Последната държи миноритарен дял, чийто размер не е посочван в официални източници, както и сега в решението на КЗК не присъства разпределението на дяловете на основните акционери.

"Юнайтед Груп"  притежава "Вива Телеком България", която пък е собственик на "Българска телекомуникационна компания" (БТК). В телеком групата влизат и "Нет ис Сат" и "НУРТС България", която притежава мултиплекса за цифровото разпространение на тв съдържание и излъчва програмите на всички конкуренти на "нова телевизия".

"Юнайтед Медия" ще придобие едноличен контрол върху "Нова Броудкастинг Груп" и дъщерните дружества "Нет инфо", "Дарик нюз", "Ви Бокс", "Елит Медиа България", "Радио Веселина", "Радио Експрес", "Витоша ФМ" както и "Агенция Витоша" и "Агенция Атлантик". Ще получи и дялове във "Файненшъл Маркетплейс", "Грабо Медия" и "Атика Ева".
 
При оценката на сделката комисията не приема за основателни изразените от "БТВ Медия Груп" опасения относно ефекта след нейното осъществяване на съответните пазари.

Възраженията на бТВ и мнението на КЗК

Основният конкурент на "Нова телевизия" – бТВ, смята, че има опасност след сделката БТК да реши да не купува права за разпространение на програми на други телевизии или да налага по-неизгодни условия за това в резултат на получена вътрешна информация от договори на "Нова Броудкастинг Груп" с оператори.

От бТВ посочват, че след сделката на "Нова" за Канал 3 от октомври 2020 г., аудиторията на придобиваната медийна група надхвърля 40 процента, което по методологията на КЗК се счита за границата, над която може да се говори за господстващо положение на даден пазар.

КЗК обаче цитира данни на агенциите, измерващи аудиториите на телевизиите, за 2019 г.. Според ГАРБ (GARB) "Нова Броудкастинг Груп" има дял от 30.18 на сто, а пред нея е бТВ с 38.29 процента. "Нилсен" (Nielsen) дава първенството на "Нова" с дял от над 33.23%, докато основният ѝ конкурент изостава с 29.52%. Данните за "Канал 3" обаче не са включени в оценката на КЗК, става ясно от доклада ѝ, а според ГАРБ този канал държи близо 1 процент от тв аудиторията, докато "Нилсен" дава половин процент.

При радиата радиостанциите на "Нова" – "Веселина", "Дъ Войс", "Витоша" и "Меджик Еф Ем", имат пазарен дял от близо 22 на сто. те са на второ място след лидера в групата - "Фреш Медия" с дял от 24.29 %,според цитираните в доклада на КЗК данни за 2019 г.

От тях става ясно още, че като разпространител на платена телевизия БТК е на трето място с с дял от 24.1 на сто за 2019 г., което е ръст с 1 процент спрямо предходната година. Лидер е "Булсатком" с 36.3%, което обаче е спад от 2.8%, на второ място е "А1 България" с дял от 25 % (ръст от 0.9 %).

Според данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. пазарът на разпространение на радио- и телевизионни програми към крайни потребители в България се оценява на 391 млн. лв.

От бТВ отбелязват още, че в оценката на сделката трябва да се разгледа фактът, че БТК създава и разпространява своята програма "Виваком Арена" (VIVACOM ARENA).

Конкурентът на "Нова" се опасява, че след сделката рекламният бюджет на БТК ще се насочи изцяло към тв програмите на "Нова". НУРТС пък може да ограничи достъпа на конкурентите на придобиваната медийна група до единствения мултиплекс за наземно цифрово разпръскване, покриващ на близо 93 на сто територията на България.

КЗК обаче не вижда такава опасност, а освен това отбелязва, че реално над 92 процента от потребителите гледат телевизия чрез сателит или кабел. Съвсем малко са хората, които ползват ефирна цифрова телевизия.

Становището на купувача

От "Юнайтед Медия" смятат, че възраженията на бТВ не са нито икономически, нито правно обосновани и припомнят, че ЕК вече одобри подобната концентрация на бТВ и "Теленор България", след като ППФ вече е собственик и двете предприятия.

Купувачът обяснява, че както БТК, така и "Теленор България" е сред големите рекламодатели на пазара, но сделката за бТВ е одобрена от Брюксел. "Юнейтед Медия" счета за неоснователни опасенията за поскъпването на цените за реклама в каналите на "Нова телевизия"

По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за реклама в българските телевизии са похарчени 267 млн. лв., което на практика се поделени между двете  частни телевизии. Повече от половината от тях са отишли в "Нова Броудкастинг Груп" (между 50 и 60 на сто), в бТВ са изхарчени между 30 и 40 процента от парите за реклама.

КЗК не приема нито една от предложените от бТВ поведенчески мерки срещу "Нова телевизия".

След исканията на конкурента са "Юнайтед Медия" да бъде задължена да раздели бизнес операциите на БТК и "Нова Броудкастинг Груп", да му бъдат забранени отстъпки чрез пакетиране на услугите и на конкурентите да се гарантират сравними, справедливи, разумни и недискриминационни условия при договаряне с НУРТС на наземното аналогово радиоразпръскване на радиопрограми.

"Въз основа на всички събрани и анализирани в хода на проучването данни в тяхната съвкупност, може да се заключи, че в конкретния случай новата обединена група няма да има нито способност, нито стимул за ограничаване на засегнатите от сделката вертикално свързани пазари. На първо място са налице алтернативни телевизионни и платформени оператори, част от които са и вертикално интегрирани, и които са в състояние да оказват ефективен конкурентен натиск върху консолидираната група", решава в крайна сметка КЗК.

"На следващо място групата не би имала стимул от предприемането на подобни изключващи/възпиращи стратегии, предвид възможните неблагоприятни последици от тях, като загуба на ключово телевизионно съдържание, загуба на значителни приходи от договори за разпространение с платформени/телевизионни оператори, приходи от реклама и др.", посочва още антимонополният орган.

Според комисията телевизионната индустрия функционира в условията на силно развиваща се технологична среда, с множество пазарни участници, които се намират в сложни взаимоотношения помежду си и са в постоянна конкуренция.

"С развитието на технологиите се наблюдава трайна тенденция по-младите зрители да преминават от "линейното" потребление на телевизията към "отложено" във времето потребление "по избор" на друг екран – преносими екрани лаптоп, компютър, таблет, смартфон. Като цяло може да се заключи, че бъдещето на телевизията в България изцяло принадлежи на интерактивната телевизия предвид промяната в навиците на зрителите, навлизането на мобилните устройства и постепенното изместване на „линейната“ телевизия от онлайн видеото и персонализираното съдържание. В тази връзка всеки един от българските оператори се стреми да запази и развива иновативната си позиция на пазара и да повиши интереса на потребителите към ТВ услугите, които предлага", пише в решението, което реално потвърждава това, че "Юнайтед Груп" смята да интегрира възможностите на телекома си "Виваком" за предлагане на мобилна телевизия.

И вестникарска сделка за разкош

Как в медийните планове на "Юнайтед Медия" е вписват вестниците на Пеевски, не е ясно. От решението на КЗК за тази сделка не става ясно какви са намеренията на новия собственик на дружеството "Вестник Телеграф", което издава в. "Телеграф", "Монитор", "Политика", "МАЧ Телеграф" и "Еuropost", а също така поддържа едноименните им сайтове.

КЗК е разгледала ефекта върху рекламния пазар от това, че придобиваното в сделката с "Нова" издателство "Атика Ева" издава списания. Според комисията обаче това е различен пазар от този на вестниците и  сделката няма да доведе до хоризонтално припокриване по отношение на издателската дейност на "Юнайтед Медия".  

В решението се посочва, че пазарът на интернет реклама на "Нова" е под 20 на сто, а на изданията на Пеевски – под 5 процента, и общият им пазарен дял няма да надхвърля 20 на сто. При рекламата в хартиените издание се отбелязва, че вестниците имат дял под 20 на сто, а на "Атика Ева" и отново общо това прави под 20 на сто. Затова не може да се очаква сделката да има ограничаващ конкуренцията ефект, смятат от антимонополния орган.

Според него рекламата от телекоми в печатните издания има намаляват дал – от 3.4 на сто през 2018 г. до 2.5% през 2019 г. и поради тази причина интегрирането на изданията на Пеевски в групата на БТК няма да доведе до значими ефекти в интернет и печатната реклама.

Предстои да се види какви точно ще са намеренията на "Юнайтед Медия" и дали ще бъдат обявени цените на двете сделки, които променят значително медийния пазар и политическото влияние върху него.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Защо се стигна до хаоса с ваксинирането срещу Covid?