КЗК ще изследва само пазарния ефект от покупката на "Инерком"

КЗК ще изследва само пазарния ефект от покупката на "Инерком"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще разгледа само пазарния ефект от придобиването на активите на чешката ЧЕЗ в България от пазарджишката компания "Инерком", съобщи антимонополният орган в четвъртък. Ден по-рано в регулатора бе внесено уведомление за предстоящата концентрация между вече работещата на пазара у нас енергийна група, притежаваща слънчеви електроцентрали, и активите на ЧЕЗ, след които са електроразпределителната мрежа в Западна България, електроснабдителното дружество, търговец на ток, ИКТ-фирма, и два ВЕИ проекта.

Антитръстовата комисия подчертава, че няма правомощия да проверява произхода на финансовите средства, с които ще се плати сделката след евентуалното ѝ одобрение от КЗК.  Извън правомощията ѝ е също така извършването на оценка за нищожността или унищожаемостта на договори по смисъла на чл. 26 и чл. 27 от Закона за задълженията и договорите. Според техните текстове са нищожни договорите, противоречащи на закона, добрите нрави и с невъзможен предмет, и се допуска унищожаване на договори, които са сключени от недееспособни представители, чрез измама или сплашване.

КЗК уточнява, че преди да се образува производство по исканата концентрация се проверява предоставената в заявлението информация като може да се поискат допълнителни данни от купувача. Чак след това комисията образува производство и започва оценка на нотифицираната концентрация по същество.

В хода на последващата процедура се анализира въздействието на сделката върху съответния пазар/и като комисията разглежда редица обстоятелства. Сред тя са положението на предприятията на съответния пазар преди и след концентрацията, тяхната икономическа сила, достъпа до снабдяването и до пазарите на съответните стоки и услуги, юридически или други препятствия за навлизане на нови участници на пазарите и др., обясняват от антимонополония орган.

Целта на анализа е да установи дали сделката е от естество да доведе до увеличаване на пазарната мощ на предприятията-участници в степен, която може да увреди ефективната конкуренция на съответния пазар, както и да увреди интересите на потребителите като намали разнообразието на предлаганите стоки и услуги на разумни цени, или ограничаването на иновациите.

Ако не се установи зараждащо се господстващо положение или засилването му, комисията пуска сделката.

Този тип проучвания имат различна продължителност. КЗК е давала изключително бързи одобрения на сделки, включително скандални и с участието на фирми на депутата от ДПС Делян Пеевски. Сред тях са продажбата на марките на "Булгартабак" на Бритиш-Американ табако, прехвърлянето на "Техномаркет" в офшорка на Пеевски. Според политическата конюнктура обаче комисията може и да не се разбърза чак толкова много с одобрението.

Още по темата
Още от Бизнес