КЗК спря временно търга за новите влакове на БДЖ

До мярката се стигна заради жалба на китайска компания

Компанията "БДЖ-Пътнически превози" е спряла временно обществената поръчка за доставка на 42 нови влака, след като в КЗК е получена жалба срещу търга.

Това става ясно от обявление в профила на купувача на сайта на железниците.

Мярката е поискана от китайската компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Тя се жалва по повод разяснения на процедурата, предоставени от ръководството на БДЖ на 25 септември, макар че самият текст на оплакването не е публикуван. От сайта на антимонополната комисия става ясно, че същото разяснение е обжалвано и от германската "Сименс Мобилите" на 8 октомври и на 12 октомври е образувано производство по иска, по който обаче не е поискано спиране на търга. 

Още две жалби има срещу поръчката, но заради тръжните правила. Те са  на водещите световни производители на влакове – германската компания "Сименс" и чешката "Шкода", и в тях също няма искане за влеменно спиране на процедурата.

До мярката се стигна в деня, в който изтичаше срокът за подаване на офертите – 12 октомври.

След двегодишно размотаване търгът за новите мотрисни влакове най-сетне бе обявен през август.

Прогнозната цена за доставка и поддръжка на машините според обявлението на железниците е 675 млн. лв. без ДДС. В стойността е включена и пълната поддръжка на влаковете за период от 15 години, включително капитални ремонти, но не повече от 2 800 000 километра пробег на влак.

Съмненията около процедурата стартираха още преди обявяването на поръчката. В началото на юли ж.п. експерти предупредиха, че тя е скроена по мярката на определен кандидат и сигнализираха за това премиера Бойко Борисов.

По-конкретно, Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат. Част от основните параметри в поръчката са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години, се посочва в сигнала.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо протестираха строителите?