Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КЗК: Законът затруднява достъпа на хората до лекарства

0 коментара
КЗК: Законът затруднява достъпа на хората до лекарства

Действащите лекарствени регулации стимулират затваряне на аптеки и ограничен асортимент от медикаменти, което затруднява достъпа на пациентите до 100% платените от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) лекарства. Това гласят две решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 1 октомври по производства за т.нар. застъпничество за конкуренцията, в които се анализира ефекта от няколко законови текста върху веригата на лекарственото снабдяване. КЗК препоръчва на компетентните институции да направят преоценка и промени в проблемните текстове.

По този повод от Българския фармацевтичен съюз (БФС) казаха в сряда, че ще поискат в кратък срок да бъде създадена работна група за привеждане на нормативната уредба в съответствие с правилата на конкуренцията.

Аптеките нямат стимул да продават 100% платените от НЗОК лекарства

Проблемните текстове засягат основно работата на аптеките. От една страна те нямат право да начисляват надценки за 100% платените от НЗОК лекарства, докато производителите и дистрибуторите имат право на надценки. Освен че са принудени да работят без надценка, със законова промяна отпреди 2 години, на аптеките бяха отнети отстъпките, които дистрибуторите им правят, в полза на НЗОК. Мотивът – да се намалят разходите на здравноосигурителния фонд. Съвкупността от тези две ограничения обаче силно демотивира аптеките да работят с тези продукти, особено с по-скъпите от тях, спират да ги зареждат и това влошава достъпа на хората до лекарства.

Единственият "стимул" на аптеките да работят с тези лекарства е таксата от 2 лева за обработка на рецептата, която с последния анекс към рамковия договор беше повишена на 2.20, което продължава да се оценява от фармацевтите като крайно недостатъчно. КЗК също определя таксата от 2 лв. за обработка на рецептите за тези 100% реимбурсирани медикаменти като недостатъчен стимул аптеките да поддържат тези продукти в асортимента си.

Според КЗК всичко това води до намаляване стимулите на аптеките да участват на този пазар, което може да доведе до ограничаване на конкуренцията чрез намаляване на аптеките и това би ограничило избора на потребителите и затруднило достъпа им до тези лекарства. А навременният и безпрепятствен достъп до 100% реимбурсираните лекарства за домашно лечение е една от целите на обществената политика за защита на здравето на българските граждани.

Да се преосмисли ценовият натиск върху фармакомпаниите

КЗК препоръчва да се направи преоценка и на механизма за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК, по който фармацевтичните компании връщат целия преразход обратно в бюджета на здравния фонд. Той беше въведен преди две години с цел да намали ръста в разходите за лекарства и дефицитите, които това перо формираше в бюджета на фонда.

Според КЗК е "възможно този механизъм да засегне негативно производителите на лекарства, както и пациентите поради намаляване на икономическите стимули за доставка на медикаменти на българския пазар". Антимонополната комисия смята, че в сегашния си вид механизмът може да доведе до изтегляне от българския пазар на фармацевтични компании, както и да възпрепятства навлизането на нови, а това би влошило конкуренцията и в средносрочен план да повиши разходите на НЗОК.

Ограничаването на вертикалната интеграция – допустимо

КЗК дава положително становище относно промяната в Закона за лекарствените продукти, с която беше въведена, макар и проформа забрана, за т.нар вертикална интеграция между дистрибутор на лекарства и аптека – т.е. да имат общ собственик.

Според КЗК вертикалната интеграция може да има както положителни, така и негативни последици върху пазара на лекарства. Сред позитивите са, че се реализират т.нар. икономии от мащаба, спестяват се разходи, увеличават се продажбите и това позволява на играчите намаляване на цените по веригата до крайните клиенти. Рисковете обаче са от засилване на господстващо положение на икономически субекти. Така например свързаните с аптеки дистрибутори могат да налагат дискриминационни условия за доставки и цени на останалите аптеки, които не са от тяхната група.

КЗК посочва, че това са принципни постановки и конкретните рискове се оценяват при производствата по контрол на концентрациите. Като цяло обаче КЗК смята, че приетата промяна за ограничаване на вертикалната интеграция е допустима. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.