КЗП забрани на "Теленор” да манипулира възрастните си клиенти

КЗП забрани на "Теленор” да манипулира възрастните си клиенти

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е забранила на "Теленор България” да подвежда възрастните хора като им дава намаление на сметките по съществуващите договори срещу подписването на нови и така реално излъганите клиенти плащат повече от преди да бъдат изманипулирани. Това съобщиха от КЗП в четвъртък и допълниха, че в комисията са постъпили множество жалби за наличието на такава практика от страна на "Глобул”, чийто приемник е "Теленор България” ЕАД.

Проверката на КЗП по жалбите показала, че служителите на телекома умишлено се възползват от доверчивостта на възрастните хора, от това, че не четат договорите с дребен шрифт, а ги подписват просто така и ги убеждават да променят договорите с уговорката, че ще им намалеят сметките, а всъщност им пробутват още договори.

"Следва да се подчертае фактът, че тази използвана практика не е единствен случай на търговеца, при който възрастен потребител подписва няколко договора в един ден, без да му е предоставена възможност да се запознае подробно и оцени условията по тях, както и приложимите им общи условия. Очевиден е компромисът с етичните принципи, тъй като търговецът е наясно, че договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен ред и разчита на доверчивостта на възрастните хора, на това че са изпълнителни и не разполагат със средства за водене на съдебни дела", пише в съобщението на Комисията за защита на потребителите.

Ведомството цитира жалба на 66-годишен потребител, който отишъл да си плати сметката и бил подлъган с аргумента за намаляване на таксите да подпише, без да разбере, два нови договора за други тарифни планове и сертификат за пакетни услуги, който автоматично подновява срока на двата му действащи договора за две години, като му дава отстъпка от 10% (поради действащи едновременно четири абонаментни плана). На практика потребителят е дължал сумата от 17.89 лв. за месечните такси по двата си стари договора, а по сключените два нови следва да заплаща още 16.89 лв. и така месечните такси за четирите ползвани услуги нарастват на 31.30 лв. с отстъпката. Възрастният човек е останал с впечатлението, че с подписите си върху поднесените му документи ще получи отстъпка от месечните такси по двата съществуващи договора, без да разбере че може да ползва тази отстъпка едва при сключването на два нови договора за конкретни абонаментни планове. След като е разбрал, че е сключил неизгодни за него договори и е пожелал да ги прекрати, търговецът се е съгласил да анулира само единият от тях. Тогава човекът се оплакал в КЗП.

Друг клиент на "Теленор" на 72 години се оплакал в комисията, че е бил подведен да сключи нов договор с обещанието, че ще получи голям брой безплатни минути, които впоследствие не са му предоставени и сметките му са надвишавали 50 лв. Потребителят твърди, че не се е подписал на предоставения му екземпляр от договора и не знае дори какви са условията и за какви услуги трябва да заплаща.

Проверката на КЗП по случая установи, че потребителят е подписал четири документа, сред които още един договор за предоставяне на мобилни услуги, допълнително споразумение и две заявления за смяна на СИМ карта (2 в 1). От представеното становище на търговеца става ясно, че от датата на подписване на новия договор до момента на проверката няма потребление на предоставяните мобилни услуги по него, което потвърждава, че потребителят не е осъзнал, че е подписал още един договор, който е по друга програма и за друг мобилен номер. Освен това, обслужилият го служител на телекома не е изискал клиентът да се подпише на предоставения му екземпляр от договора, което предполага, че сделката е сключена много бързо и без да е предоставена необходимата предварителна информация.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли да се отворят ресторантите?