Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Lady Liberty - Айн Ранд

24 коментара
Lady Liberty - Айн Ранд

Хиляди емигранти от Европа посреща Статуята на свободата на пристанището в Манхатън на 19 февруари 1926 г. За една млада жена, навършила по време на дългото пътуване 21 години, тази гледка остава незабравима. Сред излизащите от търбусите на огромните кораби е Алиса Розенбаум, която бяга от СССР. Родена на 20 януари 1905 г. в Санкт Петербург, тя никога няма да види родината и родителите си свободни. Ще живее и работи в новата си родина с друго име: под псевдонима Айн Ранд. Нейните книги ще се филмират в Холивуд, философските ѝ трудове ще предизвикват ожесточени дискусии. За нея ще пишат книги и правят филми. За ученика си Алън Грийнспан тя остава “едно от най-милите лица на либерализма, но едно от най-строгите му.”

“Русия, която загубихме”

Тя е строга към себе си от ранно детство. Едва деветгодишна започва да се занимава с упражнение в писане на кратки разкази и стихове, изучава усилено логика, геометрия и алгебра. “За да разбера света отвътре и отвън“, както споделя в дневника си по-късно. Семейство Розенбаум са засегнати подобно милиони руски граждани от последиците на Първата световна война, Февруарската гражданска и болшевишката Октомврийска революции. Когато комунистите идват на власт, бягат в Украйна. В изгнание, на 16-годишна възраст, Алиса завършва гимназия и въпреки тежките социални условия, в които живее, взима само четири месеца всички изпити и матури за цялото средно образование.

Розенбаум са принудени да се върнат в съветска Русия. Айн Ранд замисля бягството си и се подготвя пет години за него. Започва да учи английски,  приета е да следва философия и история. През 1924 г., след дипломирането си, се записва отново да следва - киноизкуство, специалност “Сценарий“. Взима три години в една и след завършването през пролетта на 1926 г. получава разрешително да напусне СССР за двуседмично посещение при сродници в САЩ, изселили се по времето на руските царски погроми над евреите през 1880-те години. Заложници в СССР администрацията на Сталин оставя по правило родителите ѝ. Въпреки това, те съветват Алиса никога да не се завръща и да не съжалява за решението си.

Холивуд

Айн Ранд заминава за Калифорния, амбицирана да работи като сценарист в Холивуд. Малко след пристигането си в Лос Анджелис се запознава с “кръстника на Холивуд” - режисьорът Сесил Б. Де Мил (Оскар за “Десетте Божии заповеди“ през 1952 с Чарлтън Хестон и Юл Брунер). Впечатлен от ерудицията и енергичността ѝ, той я кани да наблюдава работата му при снимането на филма за Христос “Царят на царете“ (излиза с голям успех през 1929 г.). При снимките Айн се запознава и с Франк О’Конър (с когото се среща едва две години по-късно отново и започва връзка, която завършва с брак). Де Мил дава малка роля на Ранд във филма си и я назначава за лектор на продукцията.

Въпреки това успешно начало, Ранд се изолира за около пет години от средите на киното. През тях прави всевъзможни опити да опознае Америка такава каквато е - във всичките ѝ нюанси – и  да открие място за себе си в свободното общество. През 1931 г. става американска гражданка. Това събитие я изважда от петгодишното ѝ  “многострадално интелектуално скитане“, споделя в мемоарите си Ранд. Омъжва за О’Конър и успява да приключи малко преди да навърши 28-та си година с “времето на блуждаене и търсене на идентичност след напускането на Русия“. Насърчена от съпруга си, Айн решава да започне да пише. Амбицира се да направи пробив със собствен сценарий при добра продукционна фирма в Холивуд. И наистина, през зимата на 1932 г. Ранд представя собствен сценарий на Унивърсал Пикчърс и фирмата го купува - за филма “Червен залог” (1933 г.). Една година по-късно тя пише успешната си пиеса “Жената на съд”. Навършила 30 години месец след премиерата, Ранд решава да започне серия романи  за своето детство и юношество в Русия и за действителността в СССР.

Ние, живите

Две години по-късно първият ѝ роман е готов - автобиографичният “Ние, живите” е публикуван в САЩ. Произведението е посрещнато от критици и читатели изключително негативно. Острата критика на комунизма в него, описаните лични спомени на Ранд, с които разкрива в повествованието безпощадно истинското лице на системата на комунизма в СССР, карат много издатели да откажат печатането ѝ. Дебатите след излизането на романа разкриват неподготвеността на западните интелектуалци и общественици да се конфронтират с истината за живота в СССР и да я приемат за действителна. Но години по-късно романът ѝ ще бъде успешно филмиран и ще стане сред най-добрите филми на Холивуд.

По подобен начин е посрещнат манускриптът на втората книга на Ранд – “Изворът”. Дванадесет издатели отказват отпечатването на романа, едва 1943 г., четири години след написването му,  Бобс Меръл Къмпани решава да го издаде, като Ранд участва в публикуването с лични средства. В романа Айн стилизира своя морален идеал във фигурата на идеалиста Хауърд Рурк. За изненада на издателите, “Изворът” има голям успех и остава две поредни години след бестселър No 1 в САЩ, като популярността му не намалява до днес. Предвиден филм по него се отлага заради Втората световна война - до 1951 г., когато “Изворът” излиза по екраните и е посрещнат въодушевено от публика и критици.

По време на последните редакции на романа  тя пише новелата си “Химнът”. Творбата ѝ е тематично близка с “Ние” на Евгений Замятин (1924 г.) и “1984” на Джордж Оруел (1949 г.). Equality 7-2521, така нарича главният протагонист на новелата си Ранд. Индивидът, който преживява натиска, манипулативността и контрола на всеприсъстващата в живота на всеки неин член затворена идеологическа система. Човекът в нея няма име, а номер. Equality 7-2521 постепенно открива идентичността си и истинската история на човечеството - в мъчителна и трагична лична борба срещу тоталитарната държава.

“Атлас повдигна рамене” е последният роман на Айн Ранд и се смята за фундаменталната ѝ творба.  Веднага след публикуването му става бестселър и се нарежда и до днес, наред с другите произведения на Ранд, сред едни от най-успешно продаваните и преиздавани книги изобщо. Възгледите на Ранд в произведението, което пише на 53 г., са зрели и оформени. Концептуално образуват гръбнака, около който Ранд гради повествованието - въздействието на разнообразните философски принципи и течения върху развитието на дадено общество и отделните индивиди в него. В “Атлас повдигна рамене”  Ранд систематизира и публикува, макар и в литературна форма, за първи път основните парадигми на философията, която е изградила  за четвърт век и на чиято теоретична школа остава главен представител  - обективизмът. 

Обективизмът

Обективизмът на Айн Ранд е тясно свързан с епистемологията на Аристотел - изхожда от наличието на една обективна реалност, съществуваща независимо и извън нашето собствено съзнание или ограничено субективно възприятие. Тази обективна действителност разумът може да разпознае само посредством правилно избрани и правилно приложени за целта методи – чрез наблюдение, чрез образуване на различни форми на понятия, чрез семантичното разшифроване на вече налични такива или  чрез механизмите на логиката.

Оттук и в етиката, според Ранд, главна добродетел става рационалността. Т.е. съзнателното приложение на разума за постигане на най-висшата ценност – “проумяването на универсалния и уникален смисъл на човешкия живот и опазването на неприкосновеността му“. Идеите за собствената цена и уникалната стойност на живота на индивида образуват центъра  на философската ѝ работа, а последователно и на политологичната ѝ.

Стойността на живота има водеща тематична роля в обективизма. Свободата и неприкосновената ценност на живота на всеки индивид са метафизични величини, според Ранд, изначални дадености в натурата на човека, които го идентифицират като личност и правят способен да бъде личност. Без тяхната универсална даденост в човешката натура не е възможно да се говори за  всички други добродетели и ценности от метафизичен характер в реалния свят, дефинира Ранд: “Ценност е онова, което ръководи, мотивира и стимулира развитието на отделната личност прогресивно.“

В този смисъл обективизмът застъпва и идеята за т. нар. рационален егоизъм. Спорното понятие означава всъщност разумно, продуктивно действие за собствена полза при спазване правата на околните индивиди - правото на живот, свобода и собственост. Тези права са условието за пълноценно и имащо смисъл за индивида и обществото съвместно човешко съществуване. Единствената задача на държавата в това отношение, според Ранд, е да пази тези права, т.е. да предотврати и наказва всички насилствени или административни намеси и ограничения в живота на индивида-гражданин.

Освен като привърженик на правовата държава, по дефиницията на обективизма си Ранд се явява и последователна защитничка на Laissez-faire капитализма.

През 1970-те години Ранд се концентрира върху систематичната разработка на своята обективистична философия и приложението ѝ спрямо отделни актуални обществени събития. Паралелно работи за няколко института и преподава като доцент, издава статии и в последствие собствени вестник и списание. Публичната ѝ дейност, участието ѝ в политологични и философски дебати са изключително интензивни и не намаляват до смъртта ѝ през 1982 г.

Айн Ранд е включена приживе в многобройни американски и чуждестранни философски, културни и антропологични антологии. Въпреки, че разглежда себе си преди всичко като философ, Ранд оказва най-силно влияние с възгледите си върху политическата и икономическа теории, както и върху техните неолиберални и неоконсервативни модели.

Нейните открито прокапиталистически бестселъри са реално един от малкото сериозни и добили широк резонанс контрапункти на левите марксически и маоистки движения на 1968-те в САЩ, Германия и Франция. Въпреки налични критики относно детайли в теоретичните постановки на възгледите ѝ, книгите на Ранд са приети широко с течение на времето най-вече поради константната, ясно и последователно аргументирана морална позиция, заради особения език в романите ѝ и интересните, макар често сложни, логически и синтактични постройки в аргументите на студиите и философските ѝ трудове.

Мнозинството от поколението неолиберали след 1970-те години признават, че  са силно повлияни от книгите и студиите на Ранд. Един от известните преки ученици на Айн Ранд, неин възпитаник и личен приятел до смъртта ѝ е американският икономист и дългогодишен ръководител на Федералния резерв на САЩ (от 1987 г. до 2006 г.) Алън Грийнспан. Наричан от Ранд шеговито The Undertaker, именно под нейното лично влияние Грийнспан, студент в консерваторията в Ню Йорк ,се отказва от бъдеща блестяща музикална кариера, за да започне да следва икономика - и да се развие като един от най-добрите западни икономисти. Грийнспан споделя, че Айн Ранд е онази личност, която му е отворила очите за факта, че капитализмът е не само функционален, ефикасен и практически възможен като обществено-политическа система, но е и единствената, която може реално да съществува в съгласие с политическата, лична и собственическа свобода на индивида, без значение колко и каква собственост той има. 

За индивида

Философията на обективизма на Ранд застъпва радикалния икономически класически либерализъм. В него според крайно леви и крайно консервативни американски критици “любовта към ближния“ се разглеждала като проклятие за човечеството. Реално Ранд обаче няма никъде в теориите си предвид убиването на естествената човешка съпричатност или премахването на необходимостта от взаимопомощ между хората, а подчертава доброволните им характер и израз, както и правото на лично решение на индивида при всички социални дейности.

Когато се предоставя максимална възможност на индивидите да добият духовно и социално пълнолетие, да добият собствена идентичност, едва тогава едно общество може да се нарече функционално и идейно свободно - и да се развива именно цялостно като такова. Според Ранд, човек е независим и има правото да се себеопределя, да решава и действа суверенно, като Self Made Soul. Там, където индивидуалните права и свободи липсват или са само фиктивни (недоразбрани като идеи и неизживeни на практика) – тогава обществото е обречено на провал рано или късно, след предхождащата колапса му продължителна социална и личностна летаргия на членовете му.

Заради формулирания рационален егоизъм от Ранд и застъпването на Laissez-faire капитализма, тя е критикувана от крайно консервативни среди, че има социално-дарвинистични уклони. Но подобни критики само показват неразбирането на обективизма на Ранд. Под рационален егоизъм Ранд имa предвид единствено правото на рационално себеопределение, на рационално взимане на собствено решение и правене на личен рационален избор. Последното включва максималното отделяне от групово влияние, така че индивидът да добие най-ясна представа за собствената си личност, способности, екзистенциални цели.

Именно чрез парадигмата на рационалния егоизъм, Ранд дефинира границите на неприкосновеността на човека – и от там на социалното мнозинство – защитата на личните права и свободи не допуска контрол  или насилие над по-слабите от страна на по-силните в социален, икономически, политически и  психологически аспект. В този контекст, според Айн Ранд дори парите като разменно средство за стойността на даден предмет или услуга между хората имат морално значение и морални граници.

*Издателска къща МаК издаде на български език следните произведения на Айн Ранд – сборникът с есета “Капитализмът: Непознатият идеал” и “Изворът” .

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. $$$,$$$.00
    #26

    Za koi kapitalizam govorish ti? Otkade si vidial kapitalizam? V Bulgaria kapitalizam oshte niama, a samo prelivane na pari na danakoplatci v chastni race, monopolno pravo i darjavna biurokracia. Konkurenciata, koiato e osnovnia dvigatel na kapitalizma ne sashtestvuva. Osven tova ne sam chul Lenin, Marx i Engels da sa evrei. Komunizmat e prusko-rusko izobretenie. Kato ne stana v Germania, uspia da stane v Russia i promi mozacite na milioni kato tebe.

  2. пробългарка
    #24

    Уважаеми, айде не обобщавай за българите вчужбина...Лекетата в България, си остават и навън лекета, но не непременно защото са българи. До индивида е, драги проамериканец, даже когато е драпал да остане индивид в една покварена и покваряваща система-режим.

  3. Apostol.
    #23

    Komandir. http://www.iifwp-europe.org Семинар за Изследване на Абсолютни Ценности. КАНИМ ВИ. Всеки понеделник от 18 часа на публична лекция, филм или културна вечер. Този понеделник , темата е “МЕСИЯТА – НЕГОТОВО ПРИШЕСТВИЕ И ЦЕЛТА НА ВТОРОТО МУ ИДВАНЕ ”. Заповядайте! Чудесна възможност да научите нови интересни неща, да се запознаете с интересни хора и да намерите добри приятели. Семейна Федерация за Световен Мир и Обединение; София,ул.Г.Бенковски 25, тел. 02/9832148, [email protected] , http://www.peacefederation.org . Боян Башиянов, председател СФСМО-България.

  4. от USA
    #22

    Научих за нея в Америка, след като първият ми работодател тук ми препоръча да прочета "The Fountainhead". Сега имам всичките й книги в библиотеката си. Чудя се какво ли ще стане от България, ако свестните хора направят Ранд свое настолно четиво. За съжаление много хора все още са объркани относно смисъла на "обществото" и "обществените интереси". Ако повече хора в България започнат да четат Ранд, ще има по-малко поддаване на лъжите на политиците.Този издател, който е започнал да я издава в България, поема голям риск. Айн Ранд е опасна за всякакви червенокафеви маймунеци. Ако усетят, може да се опитат да посегнат на човека.

  5. иезекил
    #21

    Ти всъщност не познаваш хора ,които вярват в Христос.Ти само си мислиш ,че познаваш такива...

  6. Crime on the waterfront
    #20

    Доста дълго продължи. Над 70 години, като сложиш и последиците за две поколения...

  7. RAN
    #19

    Купих си АЙН РАНД "Капитализмът - непознатият идеал".София,2006.МаК,17 лв.

  8. Independent
    #18

    Ееех, ще ти се пак да се върне комунизма... Голям кеф - всички са равни, няма по-умни и по-тъпи, от всекиго според възможностите, всекиму според потребностите... Само че проблемът е, че всичко това е... абсолютно невярно. И поради тази причина комунизмът е порочен в същността си, следователно не може да съществува, освен насилствено и за кратко.

  9. проамериканец
    #17

    Очевидно трябва да се прочете новоизлязлата книга. Обичам да чета прокапиталистическа литература. Цял живот ме засипваха с тонове комунистическа такава. Ето, женицата е взела правилно решение - отишла в Щатите. Ако беше останала в Русия, щеше да изгние в Сибир. Евреите се поддържат, обаче. За което можем само да им завиждаме. Нашенците пък, обратно - не изневеряват на природата си и в чужбина. Чудят се как да се прецакат взаимно. Можете да се насладите на някои участници във форума...

  10. ЕлКап
    #16

    Интересен е въпросът доколко неоконсерваторите са марксисти. Аз лично чух един от най известните от тях да казва, че той не е консерватор, а революционер и се бори за прогреса и освобождението на цялото човечество. Друг, вече след провала в ирак, каза, че не е "нео" а си е просто консерватор, но това беше лъжа казана от срам. Много хора посочват, че тяхната идеология по същество е Троцкизъм. Интересно е до колко са повлияни от обективизма на Ранд. А обективизмът на Айн Ранд си е марксиста философия,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.