Летящ старт за френско-турски консорциум в надпреварата за летище "София"

Концесионното плащане ще е около 10 пъти повече от това, което влиза сега в държавния бюджет

Отварянето на офертите става в присъствието на министър Росен Желязков, сн. БГНЕС

Френско-турски консорциум поведе в надпреварата за концесията на летище "София", след като даде най-високо концесионно плащане от 32.8 млн. евро годишно и втори по размер инвестиции от 903 млн. евро.

Така погледнато битката изглежда решена в тяхна полза, но транспортният министър Росен Желязков призова да не се прибързва.

Британско-китайският консорциум "Витоша" е първи по размер на инвестиции от над 1 млрд. евро за срок от 35 години, но концесионното му плащане е най-ниско – 19.94 млн. евро.

Втората най-висока концесионна такса е на оператора на летището в Копенхаген – 26 млн. евро, но в обвързващото предложение нямаше посочен размер на инвестициите, които трябва да са най-малко 600 млн. евро.

Предложенията на останалите кандидати за концесионната такса са на консорциума "СофКънект" от 24.5 млн. евро годишно и на българската "Фрапорт", зад която стои "Химимпорт", от 21 млн. евро.

Обвързващи предложения за концесията на летище "София"
Кандидат Годишно концесионно възнаграждение (в евро) Размер на планирани инвестиции (в евро)
Консорциум "Витоша" - MAG, BCEGI 19 948 052.75 или 26.01% 1 002 927 412
Консорциум "Соф Кънект" - "Меридиам" и операторът на летището в Мюнхен 24 524 010.30 или 32% 608 000 000
Консорциум "ССБ София Еърпорт" - "ССБ Зауервайн & Шефер" и оператор на летището в Копенхаген 26 050 000 или 30,97% не е посочен
"Фрапорт България" ЕАД 21 000 000 или 27.39% около 615 000 000
Консорциум "Еърпортс Де Пари" и "ТАB Хавалиманларъ Холдинг" 32 824 938.77 или 42.80% 903 000 000

Всички предложения надхвърлят значително търсеното от държавата минимално концесионно възнаграждение от 7.5 млн. евро годишно, което означава, че ако процедурата бъде приключена успешно, държавната ще прибира десет пъти повече пари, отколкото в момента. "Летище София" приключи 2018 г. с печалба от 6.42 млн. евро, като в държавния бюджет влиза половината от нея, което повдига въпроси доколко ефективното се управлява аеропортът.

Това стана ясно при отварянето на обвързващите предложения на всичките петима кандидати. За първи път в най-новата ни история след 1990 г. безпрецедентно те бяха отворени и изчетени публично пред медиите, а заседанието се излъчваше и пряко по интернет.

Общото между офертите на петимата кандидати е, че всички гарантират авансовото плащане от 550 млн. лв. без ДДС, както и развитието на летището с увеличаване на пътниците, разширяване на терминал 2, изграждането на нов терминал 3 и нови места за паркиране. Разликите им са в концесионното плащане, обещаваните инвестиции за срока на концесията от 35 годинии размера на летищните такси.

Концесионното плащане носи до 55 точки от общата максимална оценка от 100 точки. Именно по тази причина стана ясно, че обвързващото предложение на консорциума АТБ между френската "Еърпортс Де Пари" и турската "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" (ATB) повежда в надпреварата. Тяхната оферта предвижда плащане на най-малко 32.8 млн. евро годишно концесионно възнаграждение и инвестиции от 903 млн. евро през следващите 35 години.

"Концесионните предложения показват сериозен ангажимент за превръщане на летище "София" в авиационен хъб. Призовавам да не се спекулира с предположенията за класиране на кандидатите, защото освен ценовата оферта, която носи 55 точки има и техническа оценка на предложението, която дава още 45 точки. Тя е свързана с бизнес плана и ангажимента за развитието на летището", каза Росен Желязков след отварянето на офертите.

Амбицията на българското правителство е до края на годината да има подписан договор. Това може да се случи в този срок, ако няма обжалване на процедурата и класираният на първо място участник плати предвидения аванс от 550 млн. лв. без ДДС, който ще отиде за погасяване на задълженията на БДЖ към държавата. Едва след това концесията ще влезе в сила, разясни процедурата транспортният министър. Той не се ангажира със срок за приключването ѝ.

Консорциум "Витоша" – най-ниско възнаграждение и най-много инвестиции

Обвързващите предложения на кандидатите бяха отваряни по реда на тяхното постъпване. Така първа беше отворена офертата на консорциум "Витоша", с водещ партньор "Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид" и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" (BCEG).

Те дадоха най-ниското фиксирано годишно концесионно плащане от 19.94 млн. евро или 26.1% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година. В случай, че този показател е по-висок, то концесионната им такса ще бъде по-висока.

Английско-китайският консорциум обещава обаче най-голямата инвестиция в развитието на софийското летището от над 1 млрд. евро през следващите 35 години. Това е доста над търсените от правителството 600 млн. евро.

Кандидатът предлага още да построи трети терминал, да привлече нови авиокомпании, които да открият нови дестинации и така общият брой на маршрутите от София до различни точки на света да достигне 150. Посочени бяха директни полети от София до Торонто и Чикаго, както и до Шанхай, Пекин и Делхи в Азия.

Консорциумът разполага с 390 млн. евро за инвестиции в софийското летище и може да осигури над 1 млрд. евро от финансови институции.

Всички тези мерки ще доведат до увеличаване на пътниците от 7.3 млн. през тази година до над 22 млн. през 2054 г. или средният темп на годишното нарастване на пътникопотока се прогнозира да бъде 7.2%.

Британската група управлява летищата Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс и предоставя услуги на шест летища в САЩ. В момента тя инвестира над 1.5 млрд. английски лири (3.2 млрд. лв.) в летищата си във Великобритания, а BCEG строи най-големия авиационен проект в света – пекинското международно летище Daxing.

Лондонското летище "Станстед" е една от базите на нискотарифната авикомпания "Райънеър", която оперира и на българския пазар.

Карго летище на терминал 1 и авиоакадемия обещава "СофКънект"

Второ беше отворено обвързващото предложение на консорциум "Соф Кънект" с водещ партньор "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен", който управлява летището в Мюнхен, което е второто най-натоварено летище в Германия след това във Франкфурт. Фондът "Меридиам" е базиран в Париж и инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

Те предложиха годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.

Те представиха амбициозна стратегия за развитието на летището и ръста на пътниците, която ще бъде реализирана в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пътниците до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили.

Втората фаза на проекта им предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро. Третият терминал ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.

"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изградят авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".

Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище "София"

Операторът на летището в Копенхаген ще строи офис и технопарк

Трето беше отворено обвързващото предложение на обединението "ССБ София Еърпорт ДжейВи". В него участва операторът на летището в датската столица "Копенхаген Еърпорс", като водещ партньор е "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" от Швейцария.

Те дадоха второто по-големина най-голямо концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро или 30.97% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.

Обещават да разширят терминал 2 до 2024 г. с 4 нови местостоянки за самолети, а след това да изградят и нов трети терминал, както и нов паркинг. Ще разработят и нови маршрути до САЩ. В плановете им влиза още изграждане на офис и технопарк.

Консултант по тяхната оферта е "Креди Суис". Не беше съобщен размерът на инвестициите им, но със сигурност те няма да са по-малко от 600 млн. евро, каквото е минималното изискване. Една четвърт от тях ще бъдат собствени средства, а останалите ще бъдат осигурени чрез заеми.

Българската "Фрапорт" слага скулптура на кирилица на новия трети терминал

Четвърто беше отворено обвързващото предложение на компанията "Фрапорт България" ЕАД. Тя е еднолична собственост на "Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитед" и опитът се покрива от "Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд", притежаваща 60% от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Останалият дял е на "Еърпорт Сървисиз България", която е на "Химимпорт", притежаваща авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на столичното летище. Тези дългове обаче не се прехвърлят на новия концесионер и се дава чист актив, каза транспортният министър Росен Желязков.

"Фрапорт България" обещава 21 млн. евро годишно концесионно възнаграждение или 27.39% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.

Компанията планира трикратен ръст на пътниците – до 19 милиона в края на 35-годишния период, увеличаване на капацитета на терминал 2 и нов трети терминал на 300 м от станцията на метрото. На входа му ще има монументална скулптура на кирилица, а вътре централна галерия. Планирано е още увеличаване на местата за паркиране и изграждането на високотехнологичен бизнес парк. Размерът на обещаваните инвестиции е 616 млн. евро.

Зона за здраве на новия терминал ще направи френско-турския консорциум

Последно беше отворено обвързващото предложение на френско-турския консорциум "Ей Ди Пи/ТАВ". Водещ партньор в обединението е операторът на три летища в Париж "Еърпортс Де Пари" ЕС ЕЙ . Турската "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А. Ш. пък има опит с летището "Ататюрк" в Истанбул, чиито клиенти мигрираха с пускането на новото най-голямо летище в света към момента в мегаполиса на два континента. ТАВ управлява още летища в Грузия, Тунис и Саудитска Арабия.

Френско-турският консорциум даде най-високото годишно концесионно плащане от 32.82 млн. евро или 42.8% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.

Обещаните от него инвестиции в софийското летище възлизат на 903 млн. евро – втората най-висока стойност след тази на британско-китайския консорциум. От тях 469 млн. евро ще бъдат инвестирани в нова инфраструктура, а останалите - в подобряване на съществуващата.

Наред с построяването на нов трети терминал, "Ей Ти Ви" декларираха и готовност да изградят нова писта при необходимост на летище "София". Обещават в новия терминал да има и зони за здраве, в които пътниците да релаксират преди полета. Предвиждат средногодишен ръст на пътниците с 3.1 на сто и достигане на близо 21 млн.- пътника към края на концесията.

ТАВ са единствената турска компания, която участва в концесията на летище "София". Преди време водачът на листата на БСП за евроизборите Елена Йончева заяви, че концесията е направена така, че да спечели турска компания.

Подобаващо оценяване

Сега предстои да се направи "подобаващо оценяване" на заявените предложения, каза транспортният министър Росен Желязков. Той не се ангажира със срок кога ще приключи то.

Причината е, че оценяването няма да бъде никак леко. Комплексната оценка включва множество фактори. Максималните 55 точки се дават за финансовата цена, а останалите са за техническото предложение. То съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

С отварянето на днешните обвързващи предложения е ясно как ще бъде разпределен първият компонент до 55 точки. Затова призовавам да не се спекулира с предположения за класиране, каза Росен Желязков.

За отдаването на концесия на летище "София" се говори още от първия кабинет на Бойко Борисов. По време на втория му мандат беше пусната първата процедура. Тя обаче беше спряна от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.

Приключването на настоящата втора процедура за летище "София" по честни и прозрачни правила ще е безспорен успех за третия кабинет на Бойко Борисов.

За да бъде всичко прозрачно, е създадена и специална интернет страница на концесията, на която се публикуват всички документи. Допълнителна гаранция за обективност и безпристрастност е ангажирането на консорциум от Международната финансова корпорация към Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за консултант по сделката от правителството.

Офертите на петимата кандидати се пазят в защитени сейфове под 24-часов видеоконтрол. На практика това е първият "биг брадър", приложен по отношение на концесионна процедура. Същото направи и Росен Плевнелиев по времето, когато беше министър на регионалното развитие, с обществената поръчка за доизграждането магистрала "Тракия", когато трябваше да се възстановява загубеното доверие към България от страна на европейските институции след скандала "Батко и братко" в пътната агенция.

Ако френско-турският консорциум успее да запази преднината си и да стигне първи на финала, две големи френски компании ще са в надпревара кое от летищата – софийското или белградското, да стана входната вратата на Балканите към Европа и света.

Концесията на летището в Белград беше спечелена от френския гигант "Винчи" в началото на 2018 г. с цена от 501 милиона евро за 25 години концесионен договор и обещание от 732 милиона евро инвестиции.

Концесията на летище "София" е за срок от 35 години с опция за удължаване с още една трета при изпълнение на определени условия. Основното е инвестиция от най-малко 600 млн. евро, която ще отиде за изграждането на трети терминал до десетата година на концесията. Предвидено е още и разширяване на терминал 2.

До петата година концесионерът има задължение да направи и проучване дали е необходимо да се строи нова втора писта на летището. При доказване на необходимост от изграждането ѝ има задължение да я построи. Тъй като това са значителни инвестиции е дадена възможност за удължаване на срока на концесията с още близо 12 години.

През последните години държавното дружество "Летище София" отчита непрекъснат ръст на приходи, печалба и пътници. Според финансовия му отчет за 2018 г. над 6.96 милиона пътници са минали през софийското летище, което е 7.3% ръст спрямо година по-рано. Печалбата на държавната компания расте с 10.8 на сто и достига 12.6 млн. лв. Увеличават се и приходите с над една пета до 168 млн. лв.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?