"Лев инс": Бюро "Зелена карта" ни дължи пари, не ние на него

Предишното ръководство "противозаконно" покривало обезщетения в чужбина

Снимка: Архив БГНЕС

Противоречията и скандалите в застраховането не спират.

Компания "Лев инс" и данните на българското бюро "Зелена карта" за това кой на кого дължи пари тотално се разминават, стана ясно в петък.

Ден, след като Mediapool изнесе справка на бюрото, че към 30 май 2019 г. "Лев инс" е единствената компания с големи задължения към него, възлизащи на 7.1 млн. евро, от застрахователя отговориха, че не само не дължат никакви пари, но и имат да взимат.

"Във връзка с отправеното запитване за задълженията на "Лев Инс" към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ, бюро "Зелена карта"), категоричният ни отговор е: "Не, "Лев Инс" няма задължения". Точно обратното - имаме вземания, и в този контекст се водят разговори с български, европейски, международни организации и институции, в това число и с НББАЗ", казаха от застрахователното дружество в отговор на въпроси на Mediapool.

В допълнение, "Лев инс" обвинява предишното ръководство на бюрото, начело с изпълнителния директор на "Алианц" Орлин Пенев, че през 2018 г. е извършило "противозаконни" плащания на обезщетения по застраховка "Гражданска отговорност" за инциденти в чужбина. Пенев подаде оставка от бюрото на 13 декември 2018 г. "по здравословни причини".

"Известно е от одиторския доклад, извършен от независимия външен одитор "Грант Торнтън", че през 2018 година предишното ръководство на НББАЗ противозаконно е превело огромни парични средства към несъществуващи или укрити получатели, т. е. без да се увери дали парите на българските застраховани лица не са отишли за други дейности, включително за финансиране на престъпни групировки, пране на пари и тероризъм", посочва още "Лев инс" в отговорите си до Mediapool.

От компанията твърдят още, че "в края на 2018 година от банковата гаранция (направена от "Лев инс", б. р.) бяха усвоявани парични средства, без съгласието на дружеството и без да са известни бенефициентите на плащанията".

Mediapool изпрати въпроси до Орлин Пенев по повод отправените към него обвинения.

Бюро "Зелена карта" е създадено от застрахователите у нас и по закон трябва да съдейства за изплащането в срок на дължимите обезщетения заради катастрофи в чужбина. Бюрото е и компенсационен орган в случаите на пътни инциденти в чужбина по вина на български автомобили без застраховка.

Проблемът със "Зелена карта" е публично известен от около две години. През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като премиерът Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС ("Зелена карта"), че бързо растящата тогава компания "ДаллБогг: Живот и здраве" (на "Търговска лига") и "Лев инс" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания. Ситуацията силно ескалира и през март 2018 г. бе наложен мониторинг на страната, като имаше известен риск тя да бъде изключена от системата, което означава застраховките на българските шофьори да не важат в чужбина.

В резултат през февруари 2018 г. финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг", която реши проблемите си с плащанията. На "Лев инс" пък бяха наложени финансови проверки от страна на КФН и ДАНС, но по информация на компанията всички препоръки на държавните органи вече са изпълнени. Въпреки това индивидуалният финансов отчет на застрахователя за 2018 г. бе заверен с резерви от неговите одитори. "Лев инс" твърди, че отказва изплащането на някои претенции, защото те са необосновани и най-вероятно става дума за застрахователни измами в Италия, по които текат разследвания. "Мениджмънтът на "Лев инс" няма да участва в престъпни схеми за източване на национален ресурс", казаха от дружеството.

На фона на разминаването в данните и прехвърлянето на отговорност не е ясно кога и дали изобщо проблемът с плащанията по "Зелена карта" ще бъде решен, след като националното бюро смята, че има да получава пари от "Лев инс", а пък компанията смята, че не му ги дължи.

Споровете директно се отразяват върху джоба на българските шофьори, които са длъжни да сключват "Гражданска отговорност". От близо две години насам 10 лв. от цената на всяка полица отива за попълване на ликвидността на бюро "Зелена карта". Тази година цената на застраховката допълнително ще се оскъпи, тъй като заради мониторинга застрахователите у нас трябва да сключат общ презастрахователен договор на национално ниво. Целта е международните партньори да са сигурни, че има пари за покриване на щетите в чужбина. Никой до този момент не желае да каже колко ще струва въпросният договор, но е сигурно, че и той ще бъде прехвърлен на гърба на клиентите. Неофициално се говореше за сума от порядъка на 20 млн. лв., като тя не е потвърдена.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес