"Лев инс" не плащал по "Зелена карта" заради измами в Румъния и Италия

По схемата всяка година изтичали към 100 млн. евро "национален капитал"

Павел Димитров, "Лев инс"

Застрахователят "Лев инс" не плаща част от претенциите, предявени в системата "Зелена карта", заради застрахователни измами на територията предимно на Румъния и Италия.

Това стана ясно от изказване на изпълнителния директор на дружеството Павел Димитров пред бТВ в понеделник по повод наложената на 30 юли от Комисията за финансов надзор (КФН) принудителна мярка на компанията за извършване на пълен финансов одит.

"Ние няма как да платим нещо, което считаме за застрахователна измама, поради което отказваме изплащането на обезщетения в такива случаи", посочи Димитров.

По думите му компанията не е получила съдействие от българското бюро на автомобилните застрахователи, но въпреки това е наела агенции за предотвратяване на застрахователни измами. Благодарение на това щетите, които дружеството понася в Румъния, са намалели пет пъти, а в Италия – два пъти.

"Предприели сме действия за ограничаване на щетите, защото изтича национален капитал. "Лев инс" не е единствената компания под ударите на този проблем и затова трябва да има промени в системата "Зелена карта", посочи Димитров. Той каза още, че тенденцията към поскъпване на "Гражданска отговорност" била свързана именно с изтичането на средства извън България.

"Лев инс" е най-голямата компания у нас в сектора "Общо застраховане". През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като премиерът Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС, че "Лев инс" и бързо растящата компания "ДаллБогг: Живот и здраве" на "Търговска лига" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания. България дори бе заплашена с изключване от системата "Зелена карта".

Впоследствие финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг" и поиска увеличаване на капитала на компанията. Тя изпълни предписанията и бе изключена от мониторинга, но очевидно същото не важи за "Лев инс", която на 30 юли бе подложена на нова проверка заради "Зелена карта" като принудителна мярка.

Основната цел на проверката е да се установят задълженията на застрахователя по всички претенции по "Гражданска отговорност" от ПТП, настъпили в чужбина, както и задълженията по катастрофи, станали у нас. Ако към 30 юни 2018 г. се установят задължения, които са по-големи от тези, посочени от самия застраховател, одиторите трябва да кажат дали собствените средства на компанията са достатъчни за покриване на капиталовото изискване за платежоспособност. Проверката трябва да приключи за два месеца, тоест до края на септември.

От "Лев инс" твърдят, че одитът се прави заради изчистване на спорни казуси. "Одитът е назначен за изясняване на възникнали търговски спорове с некоректни кореспонденти, за което сме сезирали компетентните органи на съответните държави и Съвета на бюрата", посочват от дружеството.

Проблемът със застрахователните измами в Румъния бе повдигнат и от премиера Бойко Борисов по време на парламентарния дебат по повод фалита на кипърския застраховател "Олимпик". Тогава Борисов заяви, че имал данни, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български регистрационни табели. Затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.

По изчисления на бившия зам.-председател на КФН Борислав Богоев по тази схема всяка година от България изтичат над 100 млн. евро при общо към 700 – 800 млн. лв. премиен приход по "Гражданска отговорност".

Още по темата
Още от Бизнес

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?