Либия: България ще носи ”материална и морална отговорност” заради танкера "Бадр"

Танкерът БАДР

Либийската държавна корабна компания Libyan Navigator Limited предупреди, че задържането на танкера "Бадр" и ”незаконното престъпно насилие, организирано и изпълнено от ”Морска администрация” и ”Гранична полиция”, без съмнение ще доведат до сериозна материална и етична отговорност на българската държава”.

В своя позиция по случая компанията представя своята гледна точка за случилото се около задържането на кораба, заради който се стигна до международен скандал.

Екипажът на плавателния съд бе сменен с участието на гранична полиция и "Морска администрация" на 21 декември по искане на българската компания "Булгаргеомин", въпреки че същия ден бе излязло окончателно съдебно решение, което отхвърля претенциите на българската страна.

Либия реагира остро и обвини България в пиратство. Наложи се в казуса да се намеси и премиерът Бойко Борисов.

Корабът бе върнат на пристанището в Бургас и ще остане там до разрешаване на "спора" за собствеността му. Развитието на случая бе съпроводено с множество неправдоподобни обяснения по казуса от частната компания "Булгаргеомин" и българските власти, които са обвинени от Либия в пиратство.

”Ние вярваме в правните принципи на демокрацията в Република България, като член на ЕС, но в същото време бихме искали да обявим нашето дълбоко разочарование от начина, по който се третираха нашата компания и кораб”, посочва либийската държавна компания, цитирана от специализираното издание maritime.bg.

Според компанията всички български власти са били информирани за казуса.

"Не можехме да повярваме, но въпреки всички наши писма и проведените среши с български институции рано сутринта на 28 декември, под прикритието на нощта, нашият кораб напусна Пристанище Бургас с разрешение, издадено от Българската морска администрация", пише в писмото на Libyan Navigator Limited.

”Никога не сме очаквали подобно действие, което показва някои сигнали за пиратство, базирайки се на фалшифицираните подписи на нотариус, на адвокати, на представители на съдебните институции, комбинирано с помощ от държавата (и / или с пасивно безразличие) в страна-членка на ЕС. Ние просто бихме искали нашият кораб да се върне по подходящ законен начин без допълнителни усложнения. Това ще запази, надяваме се, традиционно добрите ни двустранни отношения и за в бъдеще”.

Случаят стана повод премиерът Бойко Борисов да проведе разговор по телефона с либийския си колега Файез Сарадж вечерта. Сарадж благодарил на Борисов и на българското правителство за навременна им намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край, съобщи правителствената пресслужба.

Историята

В края на миналата седмица прокуратурата заведе дело срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев, чиито действия доведоха до незаконното отнемане на танкера от либийската държава. Според държавното обвинение Колев е действал с цел да набави облага за частна фирма.

Танкерът бе задържан от българските власти на пристанище Бургас през ноември миналата година. "Булгаргеомин" претендира за обезпечение на дълг на либийската държава за 9.25 милиона долара.

Твърдението на българската фирма е, че парите трябва да се платят от търговското дружество, което оперира танкера, защото то е собственост на Либийската държава.

"Булгаргеомин" твърди, че дългът е бил обезпечен с ипотека върху танкера. Бургаският съд обаче спира изпълнително делото с изричен акт. Въпреки това частният съдебен изпълнител провежда незаконни действия по реализация на публичната продан на кораба, която е приключила с възлагане на танкера на българското дружество, казва прокуратурата.

"Булгаргеомин" представя ипотека, изповядана от гръцкия нотариус Йоана Андреадаки, пише изданието Maritime.bg. Андреадаки обаче твърди, че "такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба".

Според нея "Булгаргеомин Лтд" е подала молба за принудителен запор на кораба BADR на базата на фалшифицирани документи. Дружеството отговаря, че това не е вярно.

Случаят с танкера от края на миналата година замеси България в международен скандал. Превземането на кораба доведе до ответни действия от Либия, че обяви, че ще задържа всеки български кораб в свои води. Триполи обвинява България, че е провела буквално "пиратско" превземане на нейния кораб.

Още по темата
Още от България