Либия няма да задържа български кораби заради скандала с танкера "Бадр"

Очаква кисело мляко и агнешко месо и още се радва на построените от българи стадиони

Мохамед Тахер Сиала и Екатерина Захариева, сн. МВнР

Либия няма намерение да задържа български кораби, навлезли в териториалните ѝ води, въпреки международния скандал със задържането на либийския танкер "Бадр" в Бургас. Външният министър Екатерина Захариева разговаря с либийския си колега Мохамед Тахер Сиала в Брюксел, който е обяснил, че няма такава заповед, въпреки че подобна информация беше публикувана в някои издания.

Министърът казал, че всички морски съдове под български флаг са добре дошли в техните пристанища, съобщиха от пресцентъра на българското външно министерство.

Либийският танкер "Бадр" бе задържан на пристанището в Бургас заради спор с българската фирма "Булгаргеомин". В края на декември с участието на гранична полиция и "Морска администрация" корабът на практика бе отнет от Либийската държавна корабна компания, въпреки че същия ден бе излязло окончателно съдебно решение, което отхвърля претенциите на българската страна.

Очаквано либийски представители реагираха остро и обвиниха България в пиратство. Ескалацията на напрежението наложи да се намеси и премиерът Бойко Борисов, но казусът още не е решен.

На този фона от МВнР съобщават, че "либийският първи дипломат благодари още веднъж за бързата и своевременна реакция на българските власти по казуса с кораба “Бдин/Бадр”.

Само преди н яколко дни обаче Либийската държавна корабна компания предупреди, че задържането на танкера "Бадр" и ”незаконното престъпно насилие, организирано и изпълнено от ”Морска администрация” и ”Гранична полиция”, без съмнение ще доведат до сериозна материална и етична отговорност на българската държава”.

Екатерина Захариева е посочила пред либийския си колега, че въпросът е частноправен, но българското правителството се ангажира с него, за да не се отрази на двустранните отношения.

"Готови сме да решим въпроса по начин, взаимно устройващ и двете страни", заявила тя.

Корабът бе върнат на пристанището в Бургас и ще остане там до решаване на "спора" за собствеността му. Развитието на случая бе съпроводено с множество неправдоподобни обяснения по казуса от частната компания "Булгаргеомин" и българските власти, които са обвинени от Либия в пиратство.

Либийският министър е цитиран от МВнР да казва, че страната му иска да възобнови връзките с България на предишното им ниво.

"Всички стадиони в Либия са строени от български компании и са все още в отлично състояние. Вашите работници са много трудолюбиви”, казал той.

“Трябва да засилим двустранните връзки, особено в областта на икономиката. Нашите инженери и лекари играха важна роля в обществения и икономически живот на Либия”, добавила от своя Захариева.

Двамата министри са обсъдили и бъдеща визита на премиера на Либия Файез Сарадж в България. То ще бъде съпътствано от бизнесфорум, на който да бъде обсъдено възобновяването на българския износ.

Министър Сиала проявил специален интерес към доставки на агнешко месо и българско кисело мляко.

“Преди години у нас кацаха два самолета дневно с месо от България”, заяви той.

Министрите обсъдили и политическите процеси в Либия, сред които и провеждането на избори до края на годината.

Историята

По-рано през януари прокуратурата заведе дело срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев, чиито действия доведоха до незаконното отнемане на танкера от либийската държава.

Според държавното обвинение Колев е действал с цел да набави облага за частна фирма. Той обаче отрича.

Българската фирма "Булгаргеомин" претендира за обезпечение на дълг на либийската държава за 9.25 милиона долара. Според компанията парите трябва да се платят от търговското дружество, което оперира танкера, защото то е собственост на Либийската държава.

"Булгаргеомин" твърди, че дългът е бил обезпечен с ипотека върху танкера. Бургаският съд обаче спира изпълнително делото с изричен акт. Въпреки това частният съдебен изпълнител провежда незаконни действия по реализация на публичната продан на кораба, която е приключила с възлагане на танкера на българското дружество, казва прокуратурата.

"Булгаргеомин" представя ипотека, изповядана от гръцкия нотариус Йоана Андреадаки, пише изданието Maritime.bg. Андреадаки обаче твърди, че "такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба".

Според нея "Булгаргеомин Лтд" е подала молба за принудителен запор на кораба BADR на базата на фалшифицирани документи. Дружеството отговаря, че това не е вярно.

Още по темата
Още от Свят