Либия заплаши да задържа български кораби заради"пиратска" атака на пристанище Бургас

МВР проверява случая, но засега не вижда проблем

Корабът "Бадр", сн. GNMTC, worldmaritimenews.com

България се замеси в международен скандал, след като задържа либийски танкер на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия. В отговор Триполи заплаши, че ще задържа всеки български кораб в свои води, съобщиха арабски медии, цитирани от в. "24 часа".

Инструкциите са разпратени до всички търговски, промишлени и нефтени пристанища в Либия. Предприетите мерки са "в отговор на действията на българските власти" спрямо либийския танкер "Бадр" (Badr).

Плавателният съд е задържан още през ноември 2017 година по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия. Следва дълга съдебна сага, която завършва с решение на Върховния административен съд от 2 януари 2019 година, който отменя предишните решения и корабът трябва да бъде освободен.

Междувременно в края на миналата годината ситуацията ескалира. Според либийците корабът е обект на "пиратска атака" от българските власти и група охранители.

На абордаж

На 21 декември 2018 г. на борда на кораба се качва частен съдебен изпълнител, придружен от служители на охранителна фирма, на "Гранична полиция“ и "Морска администрация“. 

Либийският флаг на кораба е сменен, а капитанът и екипажът са принудени да напуснат кораба, който започва да плава под панамски флаг от 28 декември.

Bivol.bg разказва какво се е случило:

"На 21 декември на танкера се качват 30 въоръжени лица – охранители от фирма на Ториното (Ивайло Борисов-Ториното) и на практика завземат кораба. Решаваща помощ са им оказали служители на "Гранична полиция“ и "Морска администрация“. Капитанът на кораба Абдулла Абдул Джалиле бил малтретиран едновременно от мутрите и от офицер на "Гранична полиция“, твърди той в нотариално заверена жалба. Той и екипажът му са свалени на брега и депортирани от България".

В същия ден обаче бургаският Окръжен съд е обявил за незаконни действията на частния съдебен изпълнител Тотко Колев по публичната продан на либийския танкер. Друго решение на Върховния административен съд (ВАС) от 2 януари 2019 пък обяви за незаконен ареста на танкера от "Морска администрация“. Съдът отменя решение на Административен съд – Бургас, както и заповедта на директора на Дирекция "Морска администрация“ – Бургас и капитан на пристанище Бургас, с която е забранено отплаването на моторния танкер, съобщи специализираното издание Maritime.bg

МВР проверява случая

От "Морска администрация - Бургас" и "Гранична полиция" твърдят, че са съдействали за смяна на екипажа на либийския танкер, както е по закон. От там са категорични, че нито са заплашвали, нито са използвали сила.

В гранична полиция е започнала проверка заради случая от 21 декември, заявиха от МВР за Mediapool. Тя обаче все още не е приключила. Към момента позицията на МВР е, че служителите им просто са изпълнявали инструкция.

Граничните полицаи са се качили на танкера по искане на фирмата "Евро агент" ЕООД, твърдят от силовото ведомство. Службата е изпълнявала инструкция за извършване на граничен контрол, в която е записано, че проверки на екипажа на плавателен съд се правят, когато корабният агент уведоми МВР, че сменя хората на кораба.

Всъщност в инструкцията се сочи, че смяната на екипажа не може да стане без разрешение на началника на съответния граничен пункт. Т.е., за да бъде законно свалянето на един човек от кораба и качването на друг, това трябва да се направи "след санкцията на началника на ГКПП".

"Някой ще трябва да плаща"

Досега националната танкерна компания на арабската джамахирия е изгубила над 2 млн. долара за заплащане на екипажа и други около 8 млн. долара, заради невъзможността да експлоатира собствения си кораб, съобщи Maritime.bg.

"Нямам думи, с които да опиша онова, което чувстваме и мислим за правораздаването във вашата страна. Съдът в крайна сметка освободи танкера ни, но случайно или не, той вече е откраднат, намира се пред турско пристанище, а мафиотите, стоящи зад този невиждан в световната морска индустрия акт, ще опитат да го препродадат", каза пред Maritime.bg Мохамед Ел Ахреш от компанията-собственик на кораба GNMTC.

От компанията твърдят, че ще заведат искове срещу компетентните институции у нас.

"Смятам, че ще ги спечелим! Загубите ни са огромни и някой ще трябва да плати!", закани се Мохамед Ел Ахреш.

Заради разразилия се скандал, миналата седмица в Ню Йорк Либия е инициирала среща на ниво постоянни представители в ООН тъй като принудителната смяна на флага се тълкува като посегателство срещу националния суверенитет.

Външно министерство от своя страна съобщи, че е сезирало Върховната касационна прокуратура, инспектората на ВСС, както и Министерството на транспорта и Министерството на правосъдието.

България като Сомалия

"Това е може би най-големият международен морски скандал в съвременната ни история, по който активно бе забъркано името на България, а водите ни вече се приравняват с тези край Сомалия и Бенин", коментира Maritime.bg.

Сагата с кораба започва през ноември 2017 г., когато е арестуван на пристанище Бургас, след като фирмата "Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД предявява морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания "Булгаргеомин“ ЕАД.

След това започва съдебна сага, която завършва с решение на ВАС от тази година. 

Още по темата
Още от България