Личната карта става електронна с чип при подмяната й

Президентът Росен Плевнелиев получи първата е-карта през 2013 г., но тя и до днес е неизползваема

Личната карта да стане електронна с чип при подмяната ѝ за да се ползва за електронното управление. Това предлага министърът на транспорта Данаил Папазов на правителството, става ясно от публикуваната стенограма.

На заседанието на кабинета във Видин на 19 март беше одобрена стратегията за е-управление до 2020 г.

Електронната индентификация, плащането на е-услуги и кой ще бъде системният интегратор са въпросите, по които трябва да се вземе решение за да тръгне е-управление, става ясно от изказването на министър Папазов.

Ако решим тези въпроси, "аз ви казвам, че ние в рамките на един месец ще пуснем над 200 услуги, в рамките на няколко дни даже може да започнат първите услуги", казва министър Папазов.

Правителството обаче не взима решение по поставените проблеми.

На практика предложението на министър Папазов е старото заложено от правителството на ГЕРБ, което предвиждаше през 2015 г. личната карта да стане електронна, за да могат да се ползват разработените над 200 е-услуги с европейски средства.

За целта експериментално бяха направени дори 5000 е-карти. Те бяха раздадени на политици, адвокати, чиновници, лекари, нотариуси, журналисти, преподаватели, но на практика към момента са неизползваеми заради не решаването на проблема със системния интегратор и начина на плащането на услугата.

Годината 2015 не е избрана случайно. Тогава изтича договорът със "Сименс" за издаване на личните карти. В новия договор с бъдещия изпълнител може да бъде заложен новия модел на електронните лични карти.

Как работи системата

Създаден е портал за е-управление, който вече е факт. Гражданинът стои пред компютъра и иска някаква услуга. Регистрира се с е-карта.

В системния интегратор се съхранява информацията, постъпила от всички регистри за лицето. Прави се проверка дали това е лицето.

След което, започва изпълнението на исканата услуга. Например иска да получи скица на имота си. Интеграторът проверява дали това собственика, дали е наследник, дали има смъртен акт ако е наследник. След като бъдат направени всички справки, интеграторът казва на кои регистри колко трябва да се плати и съответно издава документа на лицето, с което той като заплати със съответната си карта, получава услугата, обяснява как работи системата министър Папазов.

Още по темата
Още от Бизнес