Линейката ще идва за 8 минути при опасност за живота

Въпросник пресява рискови от стабилни пациенти при над 40 състояния

Линейката ще идва за 8 минути при опасност за живота

Нуждаещите се от спешна помощ ще бъдат сортирани с три кода – червен за критичните случаи, жълт за нестабилните и зелен за стабилните пациенти. В зависимост от опасността линейките ще трябва да се отзоват на сигналите между 8 и 20 минути. До осем минути линейката трябва да е при човек с червен код, между 8 и 20 минути – при тези с жълт код, а за тези с код зелено, при които спешността е минимална, се допуска линейката да се отзове за между 20 и 120 минути. Това предвижда идеен проект на нов стандарт за спешна медицинска помощ, публикуван на сайта на Министерството на здравеопазването за обсъждане.

С новия дългоочакван от гилдията стандарт, освен че се категоризират пациентите и се слагат времеви рамки за отработване на сигналите, е съставена и много ясна карта, по която на базата на въпроси и наличие на определени симптоми пациентът да бъде категоризиран. Включени са въпросници, оценяващи спешността на пациента при над 40 състояния, сред които различни травми, болки, изгаряния и др.

Разписано е какъв екип следва да се отзове на различните сигнали според тяхната тежест – дали да присъства лекар в екипа или не, дали екипът да е реанимационен и т.н.

Спешен пациент е всеки, при който е налице нововъзникнало и неочаквано състояние на болест, увреждане или друго обстоятелство, което го поставя в пряка, заплашваща или потенциална опасност за живота, с нужда от провеждане на спешни диагностично-терапевтични действия или транспорт, които ако не бъдат предприети навременно или незабавно, биха довели до необратими морфологични или функционални увреждания на жизненоважни органи, телесни системи или смърт.
Дава се принципна дефиниция на това кой пациент и кое състояние са спешни. Разписани са основни витални параметри, както и стойности и дози на лекарствени средства в спешната педиатрия.

Заложено е изискване дори за това колко квадратни метра трябва да е чакалнята на спешното отделение според това какъв е годишният прием на пациенти.

Стандартът гарантира оказването на помощ на всички спешни пациенти, независимо от техния пол, възраст, религия, гражданство, националност, местоживеене, социален, здравноосигурителен или здравнозастрахователен статус.

Код червено, жълто и зелено сортира пациентите

Новият стандарт въвежда така наречения медицинският триаж, който представлява сортировка на всички спешни пациенти.

Триажът е на няколко нива – веднъж по телефона, когато диспечерите отсяват спешността на сигналите, след това и на мястото на инцидента при оценка на реалното състояние на пациента, следва и транспортен триаж, свързан с преценката къде и по какъв маршрут да бъде откаран пациентът. Транспортният триаж предвижда включително преценката дали е необходим авиотранспорт в конкретната ситуация.

Според триажа пациентите се сортират в три кода – червен, жълт и зелен.

Критичен спешен пациент с код червено е човек с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни действия. За такива пациенти незабавно трябва да се окаже помощ с възможно най-напреднали техники за поддръжка на живота от лекарски екип с най-висока компетентност.

Нестабилен или потенциално нестабилен спешен пациент с код жълто е човек с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо.

Стабилен спешен пациент с код зелено е човек с минимална спешност и нисък риск от настъпване на усложения.


Линейката ще пристига за код червено до 8 минути, за код жълто от 8 до 20 минути, за код зелено от 20 до 120 минути. Като изрично се посочва, че това е времето от потвърждаването и поемането на възложеното повикване от мобилен спешен екип, а не от подаването на сигнала.

След пристигането на линейката на мястото на инцидента, екипът трябва да организира транспортирането на пациента до лечебно заведение, ако се налага, максимум до 10 минути.

Естествено, пациентът винаги може да бъде прекатегоризиран с по-нисък или по-висок код за спешност при преглед на място и при последващо постъпване в болница.

Въпросник пресява колко тежко е състоянието на пациента

Диспечерите ще отсяват спешността с въпроси като – какво се е случило, колко души са пострадали, възраст на пациента, в съзнание ли е, отговаря ли на побутване, на повикване, движи ли се, диша ли, има ли шум от дишане.

Спешно състояние е всяко внезапно възникнало и неочаквано медицинско болестно състояние, увреждане или обстоятелство с животозастрашаващ, заплашващ или потенциално животозастрашаващ характер, с достатъчна по сила тежест, което може да доведе до критични нарушения в жизненоважните функции, загуба на функция на орган или на част от тялото, временна или постоянна инвалидизация или смърт, ако не се предприемат незабавни медицински действия, целящи физиологична стабилност и ефективно дефинитивно лечение на спешния пациент.
Създадена е и карта, по която да бъде оценено доколко е тежко състоянието на пациент с почти всички възможни травми и симптоми. Така например при топлинен удар или измръзване, ако пациентът е със затруднено дишане, в безсъзнание, с хипотермия и е дезориентиран, той ще бъде категоризиран с код червено, докато при по-леки симптоми и признаци – с код жълто и зелено.

При кървене пациентът е с код червено, ако е загубил съзнание, има задух, ако кървенето е артериално, ако става въпрос за бременна, гледа се реагира ли кървенето на притискане и т.н.

По същия начин е създадена карта за оценка на риска за редица състояния като сърдечен арест, давене, задавяне, безсъзнание, бременност, коремна болка, задух, гръдна болка, главоболие, захарен диабет, фебрилитет, отравяне, психиатрични случаи, гърчове, болен възрастен, инсулт, болно дете, комбинирани симптоми, ухапвания от животни, изгаряне, травматично кървене, очна и ушна травма, химическа травма, производствени инциденти, тежки масови инциденти и мн. др.

Стандартът категоризира и спешните отделения

Освен това стандартът казва на какви условия трябва да отговарят спешните отделения на лечебните заведения, за да имат съответно най-високото трето ниво на компетентност или по-ниските второ и първо.

В случай, че спешният пациент се намира в лечебно заведение с неадекватно за състоянието му ниво на компетентност и състоянието му не позволява да се осигури вторичен транспорт, въпреки нуждата от такъв, лечебното заведение е длъжно да осигури максималния възможен обем от животоспасяващи и стабилизиращи диагностично-терапевтични дейности в рамките на своята компетентност и по възможност присъствие или консултация от републикански консултант по съответната специалност.

Когато състоянието му налага и ситуацията позволява, пациентът се транспортира в лечебно заведение с по-високо ниво, като задължително преди това приемащото и изпращащото лечебно заведение координират този процес.

Осъществяването на аеромедицински транспорт при спешен пациент става след медицинска преценка на рисковете и ползите, като ползите трябва да надделяват.

Само болници, чиито спешни отделения са с с най-високото трето ниво на компетентност, имат право да осъществяват дейности по обучение и квалификация на висш и среден медицински персонал.

Стандартът въвежда и изисквания за това колко големи трябва да са различните помещения в спешните отделения като чакалня, регистратура, тоалетна за посетители, помещението за охраната и др.

Още по темата
Още от България