Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Липсата на оборотни пари спира участие на български фирми в чужди панаири

За да не пропадне европроект, за една година трябва да се усвоят 14 млн. лв.

0 коментара
Липсата на оборотни пари спира участие на български фирми в чужди панаири

Липсата на оборотни средства на Агенцията за малки и средни предприятия (ИАМСП) поставя пред изпитание реализацията на европейски проект за участие на български фирми в чужди изложения и панаири. Проблемът не може да намери решение вече третата година и за втори път стана причина за удължаване на срока за изпълнение на проекта. Това стана ясно от думите на Никола Стоянов, изпълнителен директор на ИАМСП, който представи в четвъртък изпълнението на проекта.

 

Проектът за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия се изпълнява от 22 април 2010 г. Бюджетът му е 27 млн. лв., като от тях до момента са усвоени 13 млн. лв. Реално от тях обаче на агенцията са изплатени 9 млн. лв.

 

Търсим решение на проблема с управляващия орган на оперативна програма “Конкурентоспособност” за по-бързото разплащане на средствата, както и намирането на оборотен капитал, за да не се поставя под риск участието на българските фирми, каза Никола Стоянов.

 

Решението на проблема за оборотните средства е да се позволи на ИАМСП да ползва заем от гаранционния фонд по “Джеръми” на “Конкурентоспособност”. Не стана ясно защо това не е възможно в момента.

 

Изпълнението на проекта трябваше да приключи на 22 април 2013 г., но сега управляващия орган на програмата е разрешил удължаване на срока с една година, за да не се загубят 14 млн. лв., стана ясно от думите на Никола Стоянов.

 

Мащабни и грандиозни щандове за повече фирми

 

За да се изпълни амбициозната задача с усвояването на оставащите 14 млн. лв. от проекта за една година, ИАМСП планира да увеличи броя на участниците в изложенията, като за целта българските щандове ще бъдат “по-мащабни и грандиозни” от досегашните, каза Никола Стоянов.

 

Актуализацията на план-графика предвижда участие на 383 фирми в 19 панаира и на още 620 компании в 31 търговски мисии в чужбина от октомври 2013 г. до април 2014 г. Планирано е в рамките на проявата да има мащабно представяне на експортния потенциал на българските фирми.

 

Условията за кандидатстване на фирмите стават по-прозрачни, като това ще може да става по електронен път, каза Стоянов.

 

По проекта държавата поема разноските за изграждането на щанда. За сметка на компаниите остават разходите за път и спане, както и транспорта на мострите. Въпреки че остават много пари и кратък срок за усвояване на средствата не се предвижда тези разходи да бъдат за сметка на проекта, с изключение на стартиращи фирми, каза Стоянов.

 

В рамките на проекта са планирани и 10 бизнес форума в България.

 

Отделно ще се проведат и 49 семинара за обучение на предприемачи. Новото е, че те ще се сегментират според това на какъв етап от развитието си е компанията – стартираща, търсеща външни пазари, малък или голям износител.

 

Прави се и нов лот в проекта за т.нар. В2В бизнес – намиране на партньори в чужбина за конкретна фирма. За тази цел са планирани да отидат 1.7 млн. лв. от останалите 14 млн. лв.

 

Ефектът досега - 1295 сключени сделки

 

Ефектът от похарчените 13 млн. лв. досега е 1233 сключени сделки от участие в 69 панаири на 637 български фирми. Няма данни обаче на каква стойност са сключените договори.

 

Близо 200 фирми са взели участие в 15 търговски мисии в чужбина, като са сключили 72 договора.

 

Проведените бизнес форуми са 7 с близо 500 участника.

 

Около 1600 представители на малки и средни фирми са участвали в 74 въвеждащи обучения и секторни семинари.

 

Написани са 18 експортни стратегии за сектори, ориентиране към износ. Те са публикувани на специално създадения за целта експортен портал. На него има база данни със 71 000 експортно ориентирани фирми, а регистрираните потребители са 3000. Достъпът до базата данни е безплатен.

 

Скъсяване на дистанцията държава-бизнес

 

Една от амбициозните цели, които си поставя новият шеф на ИАМСП е скъсяването на дистанцията между държавата и бизнеса. За целта ще бъде създадено отделно звено “комуникация” в агенцията. В него ще влязат браншови експерти. Тяхната задача е да се срещнат с всяка една компания в бранша, за да научат какви са проблемите.

 

“Обръщаме подхода и залагаме на активния подход. Целта ни е да направим фирмите по-големи и по-богати”, каза Никола Стоянов.

 

Агенцията ще работи още за създаване на квалифицирани кадри за предприятията. Това ще става с въвеждане на система за професионално обучение.

 

Създаване на браншови клъстери с цел повишаване конкурентоспособността на фирмите и излизането им на нови пазари е друга амбициозна цел на новия директор на ИАМСП. Той зае поста ден преди служебния кабинет да встъпи в длъжност. По думите на Стоянов това станало след дълго колебание от септември до март, защото имал успешен собствен бизнес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.