Липсващата цифровизация на ефира ще се популяризира с 8.3 млн. лв.

Средствата са четири пъти повече от тези за лъскане на имиджа на България в Брюксел

Липсващата цифровизация на ефира ще се популяризира с 8.3 млн. лв.

Въпреки че няма единно становище в правителството дали ще се въвежда по-качествено разпръскване на радио и телевизионния сигнал, Министерството на транспорта вече обяви поръчка за реклама на т.нар. цифровизация с прогнозна стойност над 8.3 млн. лв.

В средата на юли вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков обяви, че нямаме пари и няма смисъл да даваме за преминаването от аналогово към ефирно цифрово разпръскване, защото технологиите бързо се сменят. Изявлението беше направено след заседание на правителството, на което се прие план за прехода към дигитално излъчване на сигнала.

 

“Средствата, които първоначално са ни дадени изглеждат огромни, някъде около 300 милиона лева за 2-3 години и отсега казвам, че такива пари в държавния бюджет няма и не възнамерявам да дам”, каза Дянков на 11 юли.

 

Малко след него обаче транспортният министър Ивайло Московски опроверга началника си в кабинета и каза, че за следващата година ще бъде осигурено финансиране за поетапно въвеждане на цифровизацията. Според заместника му Валери Борисов сумата е значително по-малка – около 100 – 120 млн. лв.

 

Двайсетина дни по-късно се оказва, че рекламата на неясната цифровизация в бъдещето е най-важна, а отпуснатите пари са рекордни – 8.3 млн. лв. За сравнение държавата дава реклама на България като туристическа дестинация 5 млн. лв. годишно.

 

Средствата за реклама на цифровизацията са четири пъти повече, които правителството на Сергей Станишев даде през 2008 г. на австрийския лобист Петер Хохегер. Той получи около 1 млн. евро за рекламна кампания на България в ЕС, за да повиши имиджа на страната. За български подизпълнител Хохегер беше наел компанията на Моника Янова, която е приятелка на Станишев. Случаят се разследва дори от специално създадена анкетна парламентарна комисия.

 

Високи изисквания към кандидатите

 

Министерството на транспорта е заложило и високи изисквания към кандидатите. За да участват, те трябва да внесат гаранция от 80 хил. лв. Годишният оборот на участника общо за последните 3 приключили финансови години трябва да е не по-малко от 30 млн. лв.

 

Описаните в предмета на поръчката услуги се предлагат от всяка рекламна агенция. Бъдещият изпълнител ще трябва да организира и проведе рекламни и медийни кампании, дейности по медия планиране, изработване и разпространяване на продукти, които включват информационни печатни материали и/или аудиовизуални, аудио клипове и интернет банери, свързани с провеждането на информационни кампании.

 

Фирмата може също да е натрупвала оборот от интернет страници за популяризиране на информационна кампания, да е правила социологически проучвания за отчитане на степента на информираност на населението относно проекти, стратегии, проучвания, въвеждане на нови технологии и др.

 

Специален сайт ще популяризира цифровизацията

 

Освен медийната кампания, спечелилият поръчката кандидат ще трябва да направи и специален интернет сайт за въвеждането на цифровизацията, обясниха от Министерството на транспорта.

 

"Целта на предвидените дейности е да се предостави в максимално достъпен вид информация за процеса на преход от наземно аналогово към наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване, която да достигне до широката общественост и зрителите на наземна аналогова телевизия, включително до хората със специфични социални потребности", разясняват от ведомството на министър Ивайло Московски.

 

Ще бъдат направени и социологически проучвания.

 

Техническите критерии са определящи за избора

 

Не цената, а техническите критерии ще са определящи при избора на бъдещия победител. Те ще имат тежест от 60% в комплексната оценка. При процедури за реклама обикновено техническите изисквания винаги имат превес над цената, показва досегашната практика.

 

Крайният срок за подаване на оферти е 10 септември.

 

Рекламната кампания за цифровизирането пък ще продължи до 31 март 2013 година.

 

България има ангажимент Европейската комисия да изключи аналоговия телевизионен сигнал и да премине към дигитално излъчване на 1 септември 2013 г. Преходът трябва да стане постепенно - шест месеца преди тази дата, като за периода се предвижда да има едновременно аналогово и цифрово излъчване.

 

Междувременно срещу България тече наказателна процедура, открита от Еврокомисията заради начина, по който са проведени търговете за цифровите мултиплекси, които трябва да разпръскват новите радиосигнали. Една от препоръките на комисията е да се даде възможност на нов участник да навлезе на пазара. В приетия от правителството план за дигитализацията е записано, че ще бъде проведен конкурс за седми мултиплекс оператор.

 

В момента шестте платформи за цифрово разпръскване се държат от свързани с банкера Цветан Василев фирми.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?