Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Лицевата и обратната страна на свободната търговия

0 коментара

Руското правителство и преди всичко руското Министерство на икономическото развитие и търговия твърдо заявяват, че в съвременния свят вече не може една страна да стои извън Световната търговска организация (СТО). Предприемачите и някои политици обаче се опасяват, че играта по установените на Запад правила ще нанесе непоправими щети по много отрасли на руската икономика.

"Световната търговска организация" е твърде тайнствена институция. Нейните правила са по-сложни, отколкото Данъчния кодекс на САЩ и са приемани в резултат на сложни машинации зад закрити врати. Честно казано, когато въпросът опира до СТО, веднага ме наляга скука, обаче тази организация играе важна роля, установявайки правилата за свободна търговия в световен мащаб. Но СТО се стреми да достигне едно обществено благо - свободната търговия, за сметка на други".

Така за Световната търговска организация пише милиардерът и социален мислител Джордж Сорос. И макар че Сорос си е заслужил името не само на филантроп, но и на финансов хищник, неговите думи до голяма степен са съзвучни с мнението на руските противници на влизането на страната в Световната търговска организация.

Източниците на организацията отиват във времето след Втората световна война. През 1947 г. 23 държави от света сключват знаменитото Общо споразумение за митата и търговията (ГАТТ).

Целта на това споразумение е да бъдат създадени общи правила за световната търговия, да превърнат търговската политика на държавите-членки в по-либерална и по-предсказуема и накрая да създадат международен механизъм за регулиране на търговските спорове между страните.

Сключването на ГАТТ е предшествано през 1946 г. от преговори по митата. Този първи кръг от многостранни преговори в историята довежда до това, че са били направени 45 000 отстъпки по митата на обща стойност 10 млрд. долара, което има отношение приблизително до една пета от световната търговия. Процесът по намаляване на митата продължава и през следващите години. През 1994 г. на основа на ГАТТ е създадена Световната търговска организация, в която днес влизат 135 държави.

Ако ГАТТ представлява просто комплекс от правила, зафиксирани в международните споразумения, но не предвиждащи създаването на каквато и да е постоянна организация, то СТО е постоянно действаща организация, която разполага със собствен секретариат.

Това обстоятелство, между всичко друго, превърна СТО в по-оперативен и по-действен инструмент за решаване на търговските спорове. Ако правилата на ГАТТ се прилагаха единствено по отношение на търговията със стоки, то СТО, освен стоките, обхваща също така и търговията с услуги, а така също и свързаните с търговията аспекти на интелектуалната собственост.

Привържениците на глобализацията твърдят, че само за сметка на последователно намаляване на митата е бил възможен стремителният растеж на световната търговия през 50-те и 60-те години с по 8 на сто годишно. Либерализацията на международния пазар води до там, че темповете на растеж стабилно изпреварват темповете на растеж на производството през целия период на съществуване на ГАТТ.

В числото на основните принципи на СТО са равнопоставеността на всички участници в международната търговия на пазара на всяка страна-членка на СТО. В правилата на СТО е записано, че всяко преимущество, предоставяно от която и да е страна-членка по отношение на която и да е стока, произведена на територията на която и да е друга страна-членка, веднага трябва да бъде разпространено и върху стоките, произведени във всички други страни-членки.

Стоките от всяка страна, внасяни на територията на страна-член, трябва да се ползват с режим, не по-малко благоприятен от този на произвежданите в страната стоки. На последно място, нито една страна-членка не може да въведе каквито и да е забрани или ограничения, освен митнически и данъчни. С една дума, СТО стимулира пределната прозрачност на световния пазар.

По същество преговорите за влизане на Русия в СТО продължават повече, отколкото съществува самата СТО. Руската федерация наследи статута на наблюдател в ГАТТ, получен от бившия СССР през 1990 г. Ново начало на отношенията бе дадено през 1995 г., когато към секретариата на СТО в Женева бе създадена работна група за присъединяване на Русия към СТО.

Повече от 10 заседания на групата бяха отбелязани оттогава, но консенсус по най-болезнените за Русия въпроси още не е намерен окончателно.

Предполагаемите изгоди за Русия от влизането в СТО ще бъдат във възможността за използване на режима на свободна търговия. Произведените в Русия стоки вече няма да бъдат подлагани на дискриминация на пазарите на други страни, а в случай на възникване на конфликтни положения Русия ще получи достъп до разработения от СТО механизъм за решаване на търговските спорове.

Сега руският износ се сблъсква на международните пазари с цяла поредица от бариери, като антидъмпингови процедури, квоти, лицензиране и т.н. Ако се вярва на твърденията на експерти от икономическото министерство, загубите за руската външна търговия от подобен вид препятствия достигат 18 млрд. долара годишно. Особено изгодно за Русия като голям износител на енергоресурси ще бъде присъединяването към член 5 на ГАТТ, провъзгласяващ свободата на транзита. Руският природен газ, например, пресича по пътя си до крайния потребител до 15 граници.

Противниците на СТО възразяват на това, че правилата на СТО ще разрешават в определени случаи провеждането на антидъмпингови разследвания и западните страни обезателно ще се възползват от това право. За Русия било по-важно не да влезе в СТО, а да получи от САЩ статут на страна с пазарна икономика (срещу каквато според американското законодателство не се водят антидъмпингови разследвания). Привържениците на СТО отговарят, че да получи този статут страната може само, след като влезе в СТО. Тези дни стана ясно, че този процес вече започна да набира скорост в САЩ.

Съществува обаче и обратна страна на медала - Русия не само ще получи преимущества, но вътрешният пазар също ще трябва да бъде отворен и този процес не е възможен без определени загуби.

Така например от Русия ще бъде поискано намаляване на средното митническо бреме от 12,7 на сто до 7-8 на сто. Както показват най-новите статистически данни (през първата половина на годината вносът е нараснал два пъти по-бързо от износа), вносът все още е изгоден за руския потребител. По изчисления на статистиците, намаляването на цените на вносните стоки с 1 на сто ще доведе до увеличаване на вноса с 2 на сто.

Противниците на влизането в СТО твърдят, че намаляването на митата ще доведе до нарастване на вноса от страните извън ОНД с 13,9-14,7 на сто, при това най-много ще нарасне вносът на изделия на леката промишленост - с 26-27 на сто, и на хранителната промишленост - с 16,7-19,9 на сто.

Междувпрочем именно в тези отрасли на руското производство се наблюдава най-впечатляващ растеж през последната година. По този начин отварянето на руските пазари може да забави темповете на икономическо развитие в Русия. Привържениците на влизането възразяват, че износът и без СТО тази година ще нарасне с 18 на сто и че валутният курс влияе върху търговския баланс на страната много по-силно, отколкото нивото на вносните мита.

За отрасловите и корпоративните лобисти има значение не нивото на вносните мита като цяло, а нивото на митата по конкретни, най-много уязвими за чуждестранната конкуренция руски стоки. В списъка на тези необичащи конкуренцията отрасли на първо място се отнасят автомобилостроенето и самолетостроенето. Руските автомобилостроители неотдавна успяха да се преборят за увеличаване на вносните мита на старите вносни автомобили и сега всички те в един глас викат, че отмяната на подобни защитни мерки просто ще убие производството на автомобили в Русия.

Руското правителство отговаря на това, че отварянето на пазарите ще стане не веднага, за автомобилостроителите ще бъде предвиден продължителен адаптационен период, в течение на който руските автомобилостроители ще трябва да повишат качеството на производството. Колкото и парадоксално да изглежда, в този случай за Русия би било изгодно, ако ръководните органи на СТО я причислят към групата на най-малко развитите държави.

За последните е предвиден 8-годишен преходен период при отварянето на икономиката, докато за развитите страни този период е 2-годишен.

Най-остри спорове покрай СТО се водят по въпроса за държавните помощи за селското стопанство. Руското Министерство на селското стопанство настоява страната да има право да гарантира на своя аграрен сектор същата защита с помощта на вносни мита, каквато се използва в чужбина.

Така например Канада фактически е въвела забранителни вносни мита от 20 на сто за яйцата, а САЩ за захарта. В Русия средното вносно мито за хранителни стоки е 20 на сто, докато в Полша е 590 на сто.

Всичко това е така, но същността е в това, че СТО изисква от своите членове постепенно намаляване както на митата на хранителните стоки, така и на нивото на държавните субсидии в селското стопанство. Естествено, руското селско стопанство има нужда от субсидии и за него ще бъде много болезнено обстоятелство отсъствието на държавни помощи.

Но едновременно руското село страда от конкуренцията от страна на западните производители, цените на които са намалени благодарение на държавните субсидии на западните страни. В частност нашата месна индустрия се намира в тежко положение именно поради това, че в страните от ЕС се предоставят милиарди долари за финансиране на месния сектор, а европейското месо влиза в Русия на цена едва ли не под себестойността. С течение на времето нивото на финансиране на селското стопанство в ЕС трябва да бъде намалено, така че всеки медал си има две страни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.