Ефектът от правителствена акция за 146 хил лв.

Лошите условия и стресът връщали българите от САЩ в родината

Инвестиционно роуд шоу с 10 дестинации ще има и за икономическия министър Стойнев

Лошите условия и стресът връщали българите от САЩ в родината

Лошите условия в чужбина и стресът са причината българи в САЩ да пожелаят да се върнат в родината си. Това стана ясно при отчитането на ефекта от информационната кампания на Агенцията за инвестиции, проведена експресно за 21 дни през февруари в 11 града в Европа и САЩ.

В срещите са участвали 750 български студенти и работещи, но реално все още никой не се е върнал, защото това е дълъг процес, по който "сега предстои надграждането", по думите на Светослав Младенов, изпълнителен директор на Агенцията по инвестиции.

Обиколката е реализирана в рамките на проект за популяризиране на България като инвестиционна дестинация, който се финансира със средства от оперативна програма "Конкурентоспособност".

Мероприятието е осъществено от консорциум "Ламбаджиев-Кръстев", който спечели поръчката с цена от 146 060 лв. без ДДС или два пъти по-малко от прогнозната стойност.

Реално за събитията в 11 чужди града са били информирани 450 000 българи по света чрез Фейсбук - страницата на обиколката. Инициативата е събрала 140 харесвания и над 50 публикации в български медии в чужбина, отчетоха от консорциума.

Българите се мъчели в чужбина при лоши условия за живот и стрес

Макар да няма индикации за силен наплив за връщане на българи, участвалите в обиколките описаха една нерадостна картина, в която живеели сънародниците ни зад граница.

Според депутата от БСП Мартин Захариев, който се е включил в презоканското турне в САЩ, българите в Бостън живеели при тежки условия. Обилният снеговалеж през тази зима и ниските минусови температури ги измъчил и те с носталгия си спомняли за България. Видимо подразнен от въпросите за ефекта от мероприятието, Захариев поясни, че то е целяло "не физическото им връщане" в родината, а това да се ползва тяхното ноу-хау и знания, за да правят бизнес у нас.

На една от срещите в Ню Йорк пък българка, работеща в голяма консултантска компания с представителство у нас, споделила, че е готова да се върне, защото стресът бил много голям, каза Христо Етрополски, директор на дирекция "Секторно инвестиционно обслужване" в Агенцията за инвестиции. Роднини на Етрополски са известните шампиони по фехтовка от недалечното минало братята Христо и Васил Етрополски, които от години живеят в САЩ, но засега нямат намерение да се връщат.

По думите на Етрополски вече има случаи на завърнали се от Америка българи, които с помощта на Програмата за селските райони развиват успешен бизнес у нас. Други българи пък заявили интерес да си дойдат, за да развиват бизнес с пречиствателни съоръжения за води, бутилиране на минерална вода и в сферата на информационните технологии.

По оценка на Агенцията за българите в чужбина, над 2 млн. българи живеят по света, като до момента няма наблюдавана вълна на връщащи се. Напротив, последни социологически проучвания по темата сочат, че две трети от младите имат желание да емигрират в чужбина.

Бързо качване на 6-тия етаж у нас

Това, с което е примамлива България за сънародниците ни, да се завърнат у нас, е "много по-бързото качване на 6-тия етаж тук, отколкото в чужбина", каза участник в пресконференцията, който не се представи, но е участвал в обиколките.

Бързото изкачване на кариерната стълба той обясни с това, че у дома и "стените помагат", защото всеки има "познати, приятели и роднини", които съдействат.

Инвестиционно роуд шоу и за министър Стойнев

Сега предстои роуд шоу на министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев, който да представи пред чужди компании възможностите за инвестиции в България. С пари по същия проект такива представения правиха предишните двама министри от правителството на ГЕРБ - Трайчо Трайков и Делян Добрев.

През април и май Драгомир Стойнев ще се изяви в Щутгарт, Хановер, Женева, Копенхаген и Москва. Ще има три азиатски форума - в Пекин, Шанхай и Сеул, както и два в САЩ - Бостън и Ню Йорк.

Прогнозната стойност на поръчката роуд шоуто на министъра е над 1.3 млн. лв., като все още не е избран изпълнител, показва справка в регистъра за обществените поръчки.

Отчетеният ефект от роуд шоутата на предшествениците на Стойнев е заявен интерес от над 10 чужди компании от Азия, Европа и САЩ в областта на информационните технологии, химическата промишленост и автомобилостроенето, каза Христо Етрополски. По думите му с някои от тях предстои връчването на сертификат за получаване на клас инвеститор.

Другото мероприятие, което е в етап на изпълнение по европроекта, е медийна кампания в ЕС, САЩ и Азия с цел привличане на чужди инвестиции. По нея се предвижда да бъдат публикувани 33 рекламни материали в най-малко три световни печатни бизнес медии с дигитални формати, като за всеки регион ще излязат по 11 публикации. Прогнозната стойност на поръчката е за над 1.26 млн.лв. и за нея също още няма избран изпълнител, показва справка в регистъра за обществените поръчки.

С тази дейност проектът "Популяризиране на предимствата за инвестиране в България" за над 15 млн. лв. приключва. До момента от сумата са усвоени 10.6 млн. лв., показва справка в системата за еврофондовете ИСУН. Според нея крайният срок за реализацията на проекта е 26 април 2014 г., което поставя под съмнение как ще се реализират последните две дейности без удължаване на срока на изпълнение на проекта.

Споделяне

Още от Бизнес

Колко дълъг ще е животът на новото Народно събрание?