Ефектът от правителствена акция за 146 хил лв.

Лошите условия и стресът връщали българите от САЩ в родината

Инвестиционно роуд шоу с 10 дестинации ще има и за икономическия министър Стойнев

Лошите условия и стресът връщали българите от САЩ в родината

Лошите условия в чужбина и стресът са причината българи в САЩ да пожелаят да се върнат в родината си. Това стана ясно при отчитането на ефекта от информационната кампания на Агенцията за инвестиции, проведена експресно за 21 дни през февруари в 11 града в Европа и САЩ.

В срещите са участвали 750 български студенти и работещи, но реално все още никой не се е върнал, защото това е дълъг процес, по който "сега предстои надграждането", по думите на Светослав Младенов, изпълнителен директор на Агенцията по инвестиции.

Обиколката е реализирана в рамките на проект за популяризиране на България като инвестиционна дестинация, който се финансира със средства от оперативна програма "Конкурентоспособност".

Мероприятието е осъществено от консорциум "Ламбаджиев-Кръстев", който спечели поръчката с цена от 146 060 лв. без ДДС или два пъти по-малко от прогнозната стойност.

Реално за събитията в 11 чужди града са били информирани 450 000 българи по света чрез Фейсбук - страницата на обиколката. Инициативата е събрала 140 харесвания и над 50 публикации в български медии в чужбина, отчетоха от консорциума.

Българите се мъчели в чужбина при лоши условия за живот и стрес

Макар да няма индикации за силен наплив за връщане на българи, участвалите в обиколките описаха една нерадостна картина, в която живеели сънародниците ни зад граница.

Според депутата от БСП Мартин Захариев, който се е включил в презоканското турне в САЩ, българите в Бостън живеели при тежки условия. Обилният снеговалеж през тази зима и ниските минусови температури ги измъчил и те с носталгия си спомняли за България. Видимо подразнен от въпросите за ефекта от мероприятието, Захариев поясни, че то е целяло "не физическото им връщане" в родината, а това да се ползва тяхното ноу-хау и знания, за да правят бизнес у нас.

На една от срещите в Ню Йорк пък българка, работеща в голяма консултантска компания с представителство у нас, споделила, че е готова да се върне, защото стресът бил много голям, каза Христо Етрополски, директор на дирекция "Секторно инвестиционно обслужване" в Агенцията за инвестиции. Роднини на Етрополски са известните шампиони по фехтовка от недалечното минало братята Христо и Васил Етрополски, които от години живеят в САЩ, но засега нямат намерение да се връщат.

По думите на Етрополски вече има случаи на завърнали се от Америка българи, които с помощта на Програмата за селските райони развиват успешен бизнес у нас. Други българи пък заявили интерес да си дойдат, за да развиват бизнес с пречиствателни съоръжения за води, бутилиране на минерална вода и в сферата на информационните технологии.

По оценка на Агенцията за българите в чужбина, над 2 млн. българи живеят по света, като до момента няма наблюдавана вълна на връщащи се. Напротив, последни социологически проучвания по темата сочат, че две трети от младите имат желание да емигрират в чужбина.

Бързо качване на 6-тия етаж у нас

Това, с което е примамлива България за сънародниците ни, да се завърнат у нас, е "много по-бързото качване на 6-тия етаж тук, отколкото в чужбина", каза участник в пресконференцията, който не се представи, но е участвал в обиколките.

Бързото изкачване на кариерната стълба той обясни с това, че у дома и "стените помагат", защото всеки има "познати, приятели и роднини", които съдействат.

Инвестиционно роуд шоу и за министър Стойнев

Сега предстои роуд шоу на министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев, който да представи пред чужди компании възможностите за инвестиции в България. С пари по същия проект такива представения правиха предишните двама министри от правителството на ГЕРБ - Трайчо Трайков и Делян Добрев.

През април и май Драгомир Стойнев ще се изяви в Щутгарт, Хановер, Женева, Копенхаген и Москва. Ще има три азиатски форума - в Пекин, Шанхай и Сеул, както и два в САЩ - Бостън и Ню Йорк.

Прогнозната стойност на поръчката роуд шоуто на министъра е над 1.3 млн. лв., като все още не е избран изпълнител, показва справка в регистъра за обществените поръчки.

Отчетеният ефект от роуд шоутата на предшествениците на Стойнев е заявен интерес от над 10 чужди компании от Азия, Европа и САЩ в областта на информационните технологии, химическата промишленост и автомобилостроенето, каза Христо Етрополски. По думите му с някои от тях предстои връчването на сертификат за получаване на клас инвеститор.

Другото мероприятие, което е в етап на изпълнение по европроекта, е медийна кампания в ЕС, САЩ и Азия с цел привличане на чужди инвестиции. По нея се предвижда да бъдат публикувани 33 рекламни материали в най-малко три световни печатни бизнес медии с дигитални формати, като за всеки регион ще излязат по 11 публикации. Прогнозната стойност на поръчката е за над 1.26 млн.лв. и за нея също още няма избран изпълнител, показва справка в регистъра за обществените поръчки.

С тази дейност проектът "Популяризиране на предимствата за инвестиране в България" за над 15 млн. лв. приключва. До момента от сумата са усвоени 10.6 млн. лв., показва справка в системата за еврофондовете ИСУН. Според нея крайният срок за реализацията на проекта е 26 април 2014 г., което поставя под съмнение как ще се реализират последните две дейности без удължаване на срока на изпълнение на проекта.

Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?