Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Лотобилетите вън от магазини и лавки

Хазартното лоби ще загуби 500 млн. лв. от проекта на патриотите, смята експерт

3 коментара
Лотобилетите вън от магазини и лавки

Лотобилетите, които масово се търкат у нас през последните години с надежда за "лесни пари", няма да могат да се продават в магазини, лавки и бензиностанции, а само в специализирани хазартни обекти. Това ще стане, ако бъде приет законопроектът, внесен от депутати от "Обединени патриоти" по инициатива на вицепремиера Валери Симеонов.

В четвъртък Симеонов представи проекта си пред парламентарните групи на ГЕРБ и БСП, които обещаха подкрепа.

С текстовете на патриотите се забранява разпространението на билети, фишове, талони, както и изплащането на печалби за хазартни игри в обекти без лиценз от Държавната комисия по хазарта.

Това сериозно би ограничило сегашното масово разпространение на талони за участие в лото и лотарийните игри на компаниите с участието на Васил Божков "Националната лотария" и "Лотария България", защото те се разпространяват в най-разнообразни търговски обекти. Ако промяната се приеме, талоните ще могат да се продават само в специализирани хазартни обекти като например игрални зали или пунктове за приемане на залози, подобни на тези на "Българския спортен тотализатор" и "Еврофутбол".

"Практиката е показала, че част от хазартната дейност, каквато е изплащането на печалби и разпространението на талони, се извършва в обекти, които не са лицензирани и съществува риск от измама, или паралелно счетоводство, каквото бе установено при търговията с горива", гласят аргументите на патриотите.

Второто ключово предложение на патриотите е ограничаване на рекламата на хазарт. В момента има забрана само за пряката реклама, което не спира големите национални телевизии агресивно да рекламират игрите на щастието в най-гледаното телевизионно време. В резултат, "Националната логария" на Васил Божков се оказа най-големият рекламодател на телевизионния пазар у нас през 2017 г. с инвестирани за тази цел 23 млн. евро по данни на агенция "Медия клуб".

Затова Симеонов предлага забрана и на непряката реклама, представляваща търговски съобщения, в които присъства наименование на хазартна игра или търговска марка на хазартна компания. Въпреки това в закона ще остане възможността по телевизията и радиото да се обявяват наименования на игри, както и да се излъчва публичното теглене на тиражите. Отпада възможността да се обявяват "резултатите от игрите и спечелените печалби".

"Законът за хазарта забранява само пряката реклама, но практиката е показала, че разрешеното обяваване на резултатите от игрите и спечелените от отделните участници печалби – сега разрешено от закона като непряка реклама, се е превърнало в забранена пряка реклама. Рекламата чрез показване на печелившите участници съдържа изявления, че спечелената от хазарта сума ще помогне на участника да разреши личните си битови и финансови проблеми. По същество това е пряка реклама, която съдържа посланието към потребителите и внушението, че благодарение на организираната от търговеца хазартна игра, хазартът е средство за постигане на лично благополучие", мотивират се патриотите.

Вносителите твърдят, че проектът им е съобразен с решения на Съда на Европейския съюз, според които са допустими ограничения при осъществяването и рекламирането на хазартна дейност.

В края на април Държавната комисия по хазарта обяви резултатите от мащабната си проверка на рекламите на хазарт в програмите на бТВ и "Нова телевизия". Изводът бе, че с едно изключение – видеоклипа "Шоколад" на "Националната лотария", не са допуснати законови нарушения в многобройните излъчвания на реклами на лото и лотарийни игри.

"Хазартното лоби ще загуби около 500 милиона, ако бъдат приети предложените промени от вицепремиера Валери Симеонов", коментира пред БНР Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.

"Трябва да се направи опит да има ограничения за хазартните залагания. Хазартното лоби в парламента не смее директно да се конфронтира с лидерите на двете политически формации, а и самите лидери интуитивно виждат колко гигантски е станал проблемът, за да си позволят да избягат от темата", обясни Безлов.

"И в двете големи парламентарни групи хазартното лоби със сигурност има влияние, но очакването ми беше, че на равнище председател на БСП, заместник-председател на ГЕРБ все пак не би трябвало да са постигнали някаква зависимост. Така че, чисто политически, според мен, вицепремиерът Симеонов успя да постави добре ситуацията, т.е. той избегна едно типично противопоставяне между формациите и успя да се договори за директна подкрепа", посочи още експертът.

Безлов съобщи, че пазарът на лотарийни билети се е удвоил за последните години, като още преди 10 години е бил много голям. По думите му хазартът в момента е около 3% от БВП, което е огромно число за страна като България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #3
  2. Milenca
    #2

    След като Симеон и НДСВ поеха властта, първият закон който бе гласуван в НС бе за хазарта. За хазарта бе определено и специално ДДС - 10%. Защо за него се мълчи? Така НДСВ благодариха на главния си спонсор. Не мисля, че зад хазарта стои само В. Божков?

  3. dimitardi100
    #1

    Браво ! Дано да бъде приет !

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.