Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Лукойл и Кремиковци проучват възможността да се разделят с БДЖ

0 коментара

"Лукойл Нефтохим"- Бургас и Кремиковци са отправяли предварителни запитвания в Железопътна администрация за евентуално искане на лиценз за товарни ЖП превози. Според изпълнителният директор на администрацията Георги Николов ставало въпрос все още двете дружества не били обявили официално намерението си да поискат лиценз.

От Кремиковци коментираха пред mediapool.bg, че в момента проучват възможността да участват в дружество, което да поеме превозите на металургичния комбинат, но все още няма взето решение за това. Ако идеята се осъществи, то БДЖ ще загуби най-големия си клиент, който осъществява близо 25% от ЖП превозите.

От пресслужбата на "Лукойл" заявиха, че идеята е все още на предварителен етап и няма никакво взето решение.

Георги Николов съобщи, че досега единствената компания, която е поискала лиценз за пътнически превози е "Рей холднг". Тя имала желание да прави курсове по маршрут София- Варна и София - Бургас. Според Николов обаче документите внесени за лиценз не били пълни. "Рей холдинг" ще трябва да заплати лицензионна такса от 40 хил.лв.

Изпълнителният директор на ЖП администрацията каза, че до края на месеца министерството на транспорта и съобщенията провежда срещи с общините за да обсъди бъдещето на губещите линии на БДЖ. На срещите се обсъждала готовността на общините да поемат част от разходите, ако държат линиите да продължат да работят.

Николов заяви, че държавата има договор с БДЖ за осъществяване на превози до края на 2003 г., който му дава статута на основен оператор, но той не му носи никакви привилегии. Според него и новите частни превозвачи ще могат да получават държавни субсидии, ако изпълняват услуги, които са подпомагани от бюджета.

При второто четене на промените в закона за железопътния транспорт народното събрание реши с 4% да се увеличат средствата за поддържане на ЖП инфраструктура, отделени от таксите, които плащат превозвачите. 10% от таксите върху течните горива по закона за пътищата също ще бъдат насочвани към железопътната инфраструктура.

Народните представители отхвърлиха предложението към условията за лицензиране на превозвачите да се добави и изискването за гарантиране на добро качество на ЖП услугата. Депутатите решиха това с аргумента, че при кандидатстването за лиценз не може да се покаже какво качество ще се поддържа.

БДЖ се освобождава за 2 години от изискванията за получаване на лицензия. Парламентът реши да отпадне предложението на депутати от Коалиция за България до края на 2003 година за извършване на железопътни превози на пътници и товари да се издава лицензия само на превозвачи, извършващи международни и транзитни превози. Лицензиите ще се издават както за международни и транзитни превози, така и за вътрешни.

Според депутата от Коалиция за България Петър Мутафчиев лицензираните фирми за вътрешни превози ще отнемат до 60% от пазара на БДЖ.

Вероятно тази седмица ще бъде гласуван отложеният от днес текст за увеличаване капитала на "БДЖ" , каза председателят парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев.

Предложението е капиталът на "БДЖ" ЕАД да се увеличи с непарична вноска на държавата, съставляваща несъбраните държавни вземания от Националната компания "БДЖ" до 31 ноември 2001 година в размер на 127.9 млн. лева. Увеличаването на капитала да се извърши не по-късно от 30 юни 2002 година чрез издаване на нови акции с номинална стойност 10 лева на акция, които се придобиват от държавата, предлага парламентарната комисия.

Председателя на Народното събрание Огнян Герджиков каза, че текстът е смущаващ и предложи да бъде отложено гласуването му. Благой Димитров от ОДС посочи, че е прецедент чрез закон да се увеличава капитала на дружество.

В преговорите с Европейската комисия се е постигнало съгласие модифициращ орган да бъде Институтът по ЖП транспорт. Той ще контролира спазването на техническите изисквания при осъществяването на превозите. Приватизацията му нямала да му попречи да изпълнява тези функции.

Агенцията за приватизация обяви, че институтът е продаден за 1,2 млн. лева, на единствения кандидат "Мегалинк". Фирмата е купила дружеството на първоначалната тръжна цена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.