Къде са днес протестите?

“Лукойл Нефтохим” обясни защо са скъпи горивата: заради петрола и акцизите

Дизелът е с 20 ст. по-скъп отпреди година, когато рафинерията замрази за месец цената му на дребно

“Лукойл Нефтохим” обясни защо са скъпи горивата: заради петрола и акцизите

Цената на дизеловото гориво на бензиностанциите удари 2.70 лева за литър и с 20 стотинки мина цената отпреди година, когато всеки ден превозвачи протестираха с настояване държавата да вземе мерки за обуздаване на ценовия скок. Тогава протестите доведоха до безсмисленото, но "благородно" решение на основния производител на горива у нас – "Лукойл Нефтохим" – да замрази цените на дребно на горивата за един месец. Ценовият мораториум бе от края на март до края на април и не успокои пазара на горива.

В четвъртък, когато цените на горивата по бензиностанциите на "Лукойл" стигнаха 2.70 лв. за литър дизел, 2.61 лв. за А-95 и 2.77 лв. за А-98 лв., от рафинерията разпространиха обяснение защо цените са толкова високи и откъде идва увеличението.

Обяснението на компанията е очакваното - цените на горивата се покачват заради поскъпването на петрола, по-големите разходи на компаниите и високите акцизни ставки.

Бензинът

Структура на цената на дребно на бензин А-95 показва, че стойността на петрола формира 41% от цената на горивото, преработката е 5%, експлоатационните разходи, включващи транспорт, съхранение и маркетинг - 11%, данъци и акцизи - 44%, а загубата е един процент от крайната цената на горивата, показва анализът на "Лукойл".

Дизелът

Най-резкият скок на цената на дизеловото гориво е от началото на тази година, продължават от компанията. Причините са административни – от първи януари 2012 г. бе въведена задължителна 5% биосъставка в дизеловото гориво.

Повишаването на акцизната ставка на дизела с 2.5% и отпадането на облекчението в акцизната ставка за гориво с биокомпонент доведоха до повишаване на цената му с 4.2%, посочват експертите.

Петролът

Основно влияние върху цените на горивата оказва изменението на цените на суровината. От началото на 2011 г. досега на международния пазар петролът тип Брент е поскъпнал с 28%, което е довело до поскъпване на дизеловото гориво с 29% и на безоловния бензин – с 26%. По-голямото повишение на цените на дизела спрямо бензините е резултат от по-голямото му търсене.

Пазарните тенденции

Има тенденцията към все по-голямото използване на дизеловото гориво на европейския пазар на дребно. Докато през 2008 г. делът на дизеловото гориво в продуктовия микс е бил под 44%, през 2011 г. той е вече 50%. За да се отговори на необходимостта от производство на повече дизелово гориво и по-малко бензини от единица нефт, рафинериите инвестират в увеличаване на дълбочинността на преработката.

Акцизите

Поддържането на по-ниска цена на дизела спрямо бензина в редица страни членки на ЕС се дължи на акцизната и данъчната им политика. В тези страни, стремежът е данъчната тежест върху дизела като бизнес-гориво да се намали, за сметка на тази върху бензина, защото дизелът се смята за гориво на личния автомобил.

В повечето от страните в Европейския съюз акцизната ставка върху бензина е значително по-висока от тази върху дизеловото гориво, като разликата в някои държави е над 25 евроцента на литър. Така крайната потребителска цена на бензина сe поддържа по-висока от тази на дизела. Във всички страни, в които разликата между акцизните ставки на бензините и дизела е под 8 евроцента на литър (в България е 0.04 евро), в момента дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.

През зимния период, до края на февруари, на пазара се предлага специален зимен дизел, издръжлив на по-ниски температури, чиято производствена цена е по-висока от тази на стандартния дизел. Преминаването към стандартен дизел от 1 март ще се отрази и на неговата цена, посочват от компанията.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?