Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Лукойл Нефтохим” обясни защо са скъпи горивата: заради петрола и акцизите

Дизелът е с 20 ст. по-скъп отпреди година, когато рафинерията замрази за месец цената му на дребно

15 коментара
“Лукойл Нефтохим” обясни защо са скъпи горивата: заради петрола и акцизите

Цената на дизеловото гориво на бензиностанциите удари 2.70 лева за литър и с 20 стотинки мина цената отпреди година, когато всеки ден превозвачи протестираха с настояване държавата да вземе мерки за обуздаване на ценовия скок. Тогава протестите доведоха до безсмисленото, но "благородно" решение на основния производител на горива у нас – "Лукойл Нефтохим" – да замрази цените на дребно на горивата за един месец. Ценовият мораториум бе от края на март до края на април и не успокои пазара на горива.

В четвъртък, когато цените на горивата по бензиностанциите на "Лукойл" стигнаха 2.70 лв. за литър дизел, 2.61 лв. за А-95 и 2.77 лв. за А-98 лв., от рафинерията разпространиха обяснение защо цените са толкова високи и откъде идва увеличението.

Обяснението на компанията е очакваното - цените на горивата се покачват заради поскъпването на петрола, по-големите разходи на компаниите и високите акцизни ставки.

Бензинът

Структура на цената на дребно на бензин А-95 показва, че стойността на петрола формира 41% от цената на горивото, преработката е 5%, експлоатационните разходи, включващи транспорт, съхранение и маркетинг - 11%, данъци и акцизи - 44%, а загубата е един процент от крайната цената на горивата, показва анализът на "Лукойл".

Дизелът

Най-резкият скок на цената на дизеловото гориво е от началото на тази година, продължават от компанията. Причините са административни – от първи януари 2012 г. бе въведена задължителна 5% биосъставка в дизеловото гориво.

Повишаването на акцизната ставка на дизела с 2.5% и отпадането на облекчението в акцизната ставка за гориво с биокомпонент доведоха до повишаване на цената му с 4.2%, посочват експертите.

Петролът

Основно влияние върху цените на горивата оказва изменението на цените на суровината. От началото на 2011 г. досега на международния пазар петролът тип Брент е поскъпнал с 28%, което е довело до поскъпване на дизеловото гориво с 29% и на безоловния бензин – с 26%. По-голямото повишение на цените на дизела спрямо бензините е резултат от по-голямото му търсене.

Пазарните тенденции

Има тенденцията към все по-голямото използване на дизеловото гориво на европейския пазар на дребно. Докато през 2008 г. делът на дизеловото гориво в продуктовия микс е бил под 44%, през 2011 г. той е вече 50%. За да се отговори на необходимостта от производство на повече дизелово гориво и по-малко бензини от единица нефт, рафинериите инвестират в увеличаване на дълбочинността на преработката.

Акцизите

Поддържането на по-ниска цена на дизела спрямо бензина в редица страни членки на ЕС се дължи на акцизната и данъчната им политика. В тези страни, стремежът е данъчната тежест върху дизела като бизнес-гориво да се намали, за сметка на тази върху бензина, защото дизелът се смята за гориво на личния автомобил.

В повечето от страните в Европейския съюз акцизната ставка върху бензина е значително по-висока от тази върху дизеловото гориво, като разликата в някои държави е над 25 евроцента на литър. Така крайната потребителска цена на бензина сe поддържа по-висока от тази на дизела. Във всички страни, в които разликата между акцизните ставки на бензините и дизела е под 8 евроцента на литър (в България е 0.04 евро), в момента дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.

През зимния период, до края на февруари, на пазара се предлага специален зимен дизел, издръжлив на по-ниски температури, чиято производствена цена е по-висока от тази на стандартния дизел. Преминаването към стандартен дизел от 1 март ще се отрази и на неговата цена, посочват от компанията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #15

    Съществува ли в България незаконно търговия с горива, каквато е с цигарите без бандерол. Извършват ли се проверки, отчитани ли са някакви резултати от такива?

  2. Анонимен
    #14

    Цени, проценти, миналата година, тази година, и т.н. Има ли конкретна информация, на каква цена излизат горивата от рафинериите, и на каква цена се продават от бензиностанциите? Каква е печалбата, която си слагат същите. Свободният пазар не означава одиращ 7 кожи. Това противоречие между желание и възможности на хората, а и необходимостите, само ни опъва нервите! Противоречиво от всякъде е нашето българско общество, и управление. Противоречията са антагонистични, и може би ще се решат при идването на нещо ново!Така не може да продължава повече, но...времето ще покаже!

  3. Анонимен
    #13

    Ако не е Лукойл, кой ще изхранва ГЕРБ? Как няма да им защетават цените.

  4. Анонимен
    #12

    Тия се будалкат с нас. Влиянието от увеличаване на цената на петрола с 28% е довело до повишаване на цената на дизела с с 29%. Но петрола участва в цената с 40%. Това означава, че при повишаването на неговата цена с 28% цената на дизела ще се повиши с 11,2%. Ужасяващо е, че ни правят на малоумници.

  5. Анонимен
    #11

    Номер 10 те днес преработват нефт който са купили вчера на високи цени и за това днес цените на бензина пак ще са високи. Странно, но при тях винаги е така!!!!!!

  6. Анонимен
    #10

    Ха сега да го видим Лукойл-Нефтохим, след като днес еврото е 1,34 спрямо долара.

  7. Анонимен
    #9

    тъп си ,*5*,тъп и ще си останеш като всички български терористчета -комунистчета!Колко пъти да ти обясняваме,че заробването на българския пазар на горива е планирано от вас,червените охлюви,защото завода е построен със съветска техника за съветски нефт!

  8. Анонимен
    #8

    Не бъркайте горивата с газта. За разлика от газта където има една тръба и монопол, то при горивата няма никакъв монопол, защото в страната има 23 склада и то на световни фирми, които се конкурират свободно и крайните клиенти могат да избират от кого да купуват.Ако цените на Лукойл са по-високи от цените на конкурентите му, то никой няма да купува от него.

  9. Анонимен
    #7

    до 6.Значи напрайли го да преработва само руски нефт.И ква е тая тихнжлогия ве дето само руски нефт мой доа преработва.Смешници.

  10. Анонимен
    #6

    До № 5: Абе, нещастник, хиляди пъти се писа по сайтовете, но чугунените глави на увират. Запомни това: братушките бяха построили "Нефтохим"-Бургас, за да преработва техния нефт (тип Урал), който е с високо съдържание на сяра. Така че, никой друг по света не би купил този завод освен тях

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.