"Лукойл" обяви, че може да спре работа заради разделянето на складовете

Не е време за такива инвестиции, които ще оскъпят горивата, смятат от петролната асоциация

"Лукойл" обяви, че може да спре работа заради разделянето на складовете

Прокарваните през закона за здравето поправки, изискващи разделянето на данъчните складове на "Лукойл", няма да окажат въздействие върху постъпленията в бюджета, но съществува реална опасност да спре работата на най-големия доставчик на горива у нас- Причината е в прекалено краткия срок от един месец за лицензирането на новите звена и оборудването им с измервателни уреди, обясни генералният директор на "Лукойл България" Булат Субаев пред БНР в петък.

Още предишния ден нефтената компания и Българската петролна и газова асоциация излязоха със становища срещу промените и поискаха оттеглянето им от преходните и заключителните разпоредби на закона за здравето, променян заради извънредното положение с коронавируса. Те се възмутиха от прокарването на текстовете без аргументи, без икономически анализ и без да са консултирани с тях. Още тогава от "Лукойл Нефтохим" обявиха, че ако те бъдат приети, има опасност рафинерията да спре дейност.

Въпреки това текстовете бяха одобрени на първо четене в пленарна зала по-късно през деня.

Горанов остава зад намерението

Финансовият министър Владислав Горанов защити предложението и не даде знак,че е готов да го оттегли обсъди с бизнеса. Той коментира пред журналисти, че целта на мярката е да се раздели нефтопроводът на "Лукойл", който в момента преминава през цялата територия на страната, свързвайки петролните бази на рафинерията, но представлява един данъчен склад. Така, по думите му, държавата ще може по-добре да контролира пътя на горивото.

Това не е първият път,  в който държавата се опитва да наложи по-стриктен контрол върху дейността на "Лукойл", но досега все не успяваше. През 2011 г. лицензът на данъчния склад на пристанището "Росенец" на бургаската рафинерия бе отнет заради нарушения във воденето на наличностите на горива, но след съдебен спор с агенция "Митници" двете страни се споразумяха и бяха монтирани пломби върху измервателните уреди. Две години по-късно обаче бе установено, че те са разпломбирани. Тези години разгоряха войната между "Лукойл" и покойният шеф на митниците Ваньо Танов, който редовно уличаваше компанията в нарушения. През 2015  г. премиерът Бойко Борисов обяви, че ще се затегне контролът върху данъчните складове. В следващите години темата също бе неведнъж дискутирана, Борисов през миналата година внедри система за наблюдение на танкерите с горива, но регламентирането на пазара продължава да поражда спорове в последните две години.

Преди година обаче руската "Лукойл" смени дългогодишния изпълнителен директор на българската си компания Валентин Златев, който беше близък приятел на премиера Борисов. Очевидно конюнктурата е друга и вероятно поради тази причина сега държавата най-сетне е решила да предприеме мерки по оспорвания от бизнеса начин и претендираните, че са кратки срокове.

Според Горанов е нормално Българската петролна и газова асоциация да защитава бизнес интересите си, но за държавата са важни приходите, защото по-голямата част от стойността на всеки литър гориво са акциз и ДДС, които се плащат от гражданите.

Нямало да има ефект за хазната

"Постъпленията в бюджета не зависят от това на колко данъчни склада ще е разделена нашата инфраструктура - от самото разделение допълнително в хазната нищо няма да постъпи. И на второ място - това ще повлече огромни инвестиции и административни разходи", твърди обаче Булат Субаев по повод обосновката на правителството за повечето приходи.

По думите му "законът поставя много кратък срок за подаване на заявки за привеждане на новите складове в съответствие и лицензиране - само един месец". "Като имаме предвид сроковете, размера на необходимата работа и практическата невъзможност да ги спазим, то да, опасността да спрем работа е напълно реална", каза той.

Субаев не можа да се ангажира с размер на необходимите инвестиции, които предстояло да се сметнат.  "Засега обаче е ясно, че от логистична гледна точка се ликвидира една работеща инфраструктура и това неизбежно ще доведе до нарастване на разходите, за да можем да осигурим непрекъснатост на доставките. Точно колко, не знаем. Знаем, че разходите съществено ще се увеличат. Безспорно е, че ще има увеличение", допълни той.

Разходите за уредите ще оскъпят горивата

Според председателя на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев поне година е необходима за въвеждането на видеонаблюдението на данъчните складове, което е друга промяна в закона за данъчните складове.

"От историята знаем, че няма безплатен обяд", коментира Терзиев и допусна, че тези разходи ще се отразят на цените на горивата:

"Не всички складове ще успеят да реализират проектите си на време. Някои от складовете може би ще затворят, бензиностанциите ще бъдат зареждани от по-далечно място. ТОЛ таксите и транспортните разходи съответно ще се увеличат и най-вероятно и цените на горивото ще получат своя израз", прогнозира той.

За февруари, март и април петролният бизнес е загубил сериозни средства, а същевременно е запазил работниците си и не е пристъпил към грантови схеми за финансиране, изтъкна Живодар Терзиев. По думите му сега не е моментът за допълнителни инвестиции, каквито промените изискват.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?