"Лукойл": Складовете за горива не са проблем на пазара, но контролът е

Надяваме се, никой не очаква да разрушим част от съоръженията си, обяви петролната група

"Лукойл": Складовете за горива не са проблем на пазара, но контролът е

Монопол върху данъчните складове в търговията с горива в страната няма и не е това проблемът на конкуренцията на пазара, се посочва в позиция на "Лукойл България", разпространена до медиите в петък. Реакцията е дни, след като от "Нова република" разпространиха взети след съдебно решение данни от Министерството на финансите данни за съдържателите на акцизни складове. Справката показваше, че дружествата на петролната група "Лукойл" държат 82 процента от капацитетите на данъчните складове за дизела и 92 на сто при бензина, а останалите количества на 35 други фирми.

Сега от "Лукойл" обявиха, че така представени данните не показват истинската картинка при данъчните складове и не може да се направят изводите на "нова република", която обяви, че ще сезира Комисията за защита на конкуренцията и Европейската комисия за монополно положение при акцизните складове.

Действително от справката не ставаше ясно нито колко са физически лицензираните данъчни складове, на кого са и какви са капацитетите им, тъй като бяха посочени само обеми в литри за конкретни фирми. От тях беше видно огромното преимущество на "Лукойл".

Компанията обяснява, че по данни на Агенция "Митница" лицензираните данъчин складове за горива у нас са 118, от които "само" четири са на "Лукойл". Все пак дружеството признава, че тяхната вместимост е най-голяма, тъй като за един данъчен склад се брои цялата територия на рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас" - най-големият нефтопреработвателен завод в Югоизточна Европа, с всички производствени инсталации и включени в производствения процес резервоари и нефтено пристанище. Цялото протежение на продуктопровода от Бургас до София – 400 км тръба, свързана с 6 нефтобази - заедно също представлява един данъчен склад, в чийто капацитет влизат всички обеми на тръбата и прилежащите ѝ съоръжения.

Според "Лукойл" обаче вместимостта на производствените съоръжения, инсталации и продуктопроводи не може да бъде проблем за конкуренцията в страната. "В опитите си да внушат несъществуващ монопол върху данъчните складове, коментаторите на подадената от Министерство на финансите информация пропускат да отбележат, че тя засяга вместимостта на лицензираните данъчни складове, а не количествата преминаващи през тях горива", пише в становището.

Компанията посочва още, че тази информация отдавна е не само публично известна, а и публично достъпна на уеб адрес http://extlb.bacis.customs.bg/BACIS/seam/resource/rest/licensing. "Тя е отлично известна и на бившите депутати, спекулиращи с темата, тъй като беше съобщена лично от директора на Агенция "Митници” в Народното събрание на среща, на която господата Мартин Димитров и Петър Славов присъстваха. В този смисъл, твърдението, че 4 спрямо общо 118 данъчни склада представляват "близо 90% от складовете за горива в страната”, буди недоумение", пише в позицията на компанията.

В нея се посочва още, че от приватизацията на "Нефтохим" през 1999 г. системата от петролопроводи и производствени мощности не е претърпявала особени промени.

"Надяваме се, никой не очаква от групата "Лукойл" да разруши част от съоръженията си", отбелязват от компанията.

Тя допълва, че държавата не е отказала на никого да лицензира данъчен склад и от "официалния списък на лицензираните данъчни складове се вижда ясно, че такива се притежават както от водещите участници на пазара на горива, така и от редица малки и средни фирми в цялата страна".

Компанията посочва още, че през нейните данъчни складове не е преминал нито един от легално внасяните в България между 1.2 и 1.4 милиона тона горива годишно, формиращи 40% от пазара в страната. "За какъв монопол и влияние върху конкурентната среда става дума тогава?", пита "Лукойл".

"Изобщо, твърдението, че всички потребявани в страната горива трябва да минават през данъчни складове, категорично не отговаря на истината. Ако даден търговец желае да внесе готово гориво с добавен биокомпонент, той абсолютно законно може да плати дължимия за него акциз и да го достави до всяка бензиностанция, без да минава през данъчен склад. Законодателят е изискал биокомпонентът на горивата задължително да се добавя в данъчен склад, понеже само в данъчните складове има измервателни уреди. Подминаването на тези факти е единствено в услуга на сивата икономика, в чиито говорители се превръщат спекулиращите с темата политици", посочва се още в позицията.

"Лукойл" цитира данни на Българската петролна и газова асоциация, която е председателствата от нейния директор Валентин Златев, според които общият обем на петролните бази в България надхвърля 2 милиарда литра за съхранение на дизел и 1 милиард литра за съхранение на бензин.

"Ако всички те са снабдени с нужните измервателни уреди и подлежат на еднакъв контрол от страна на държавните органи, делът на сивия сектор в бранша би се свил значително. Ако пък и нормативната база в бранша стане по-устойчива (Законът за акцизите и данъчните складове, например, е променян близо 40 пъти в последните 10 години, т.е. средно по веднъж на всеки 3 месеца), много повече търговци биха предпочели да инвестират в собствени петролни бази, вместо да наемат вместимости, което те правят напълно свободно и продиктувано от съображения за икономическа изгода", заявяват от компанията.

"Насочването на усилията към поддържане на стабилна нормативна база, върховенство на закона, равноправно отношение към всички участници на пазара и еднакъв контрол и изисквания за всички е единствено ефективният начин за постигане на позитивни резултати в сектора на търговията с горива", завършва становището на "Лукойл".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес