Луксозни ваканционни комплекси изместват “шаренията” по Черноморието

Луксозни ваканционни комплекси изместват “шаренията” по Черноморието

Най-скъпите хотели по българското крайбрежие са в Несебър, съобщи при откриването на пролетното изложение “Имоти Експо” в четвъртък зам.– председателят на Българската агенция за инвестиции (БАИ) Пенчо Ненов. Квадратният метър на хотелската база в града се оценява средно на 1410 евро, поясни Ненов. След тях остават хотелите в Златни пясъци и едва на трето място по цени са хотелските комплекси в Слънчев бряг.

Анализът на агенцията за развитието на пазара на недвижими имоти през изминалата година показва, че строителството на хотели и ваканционни комплекси продължава да е водещо за нашия пазар. Забелязва се тенденция инвеститорите да се насочват към строителството на все по-големи и по-луксозни обекти. Голямата част от новите хотели, които се появяват в курортите са петзвездни.

Според данните на БАИ най-масовата категория на българските хотели е три звезди. Те заемат 42% от цялата база у нас. Четиризвездните ваканционни обекти са 15%, на най-луксозните хотели се падат 5% от всички, които приемат туристи по Черноморието и в зимните курорти.

Фирмите, които излагат своите проекти на пролетното имотно изложение, косвено потвърдиха изводите за развитието на пазара, съобщени от агенцията за инвестиции.

Затворените ваканционни комплекси с най-масово присъствие на изложението

Ваканционните комплекси с апартаменти от затворен тип отново бяха с най-масово присъствие на изложението както и миналата година. Разликата с миналогодишното пролетно изложение е, че ваканционните сгради тип “жилищни кооперации” този път са по-малко.

На щандовете вече не може да се види онова многообразие на всякакви и форми и цветове, което беше характерно за предишните имотни изложения и което беше резултат от многобройните малки обекти по морето, с които се представяха компаниите.  

Компаниите през тази година са предпочели да представят малко на брой, за сметка на това пък качествени ваканционни обекти. Впечатление направиха няколко курортни комплекса от затворен тип на брега на морето. Софийската строително-инвестиционна компания “Пиониир Дивелопмънт” се представяше с апартаментен комплекс от затворен тип, който се строи на мястото на бившия пионерски лагер между Равда и Несебър. Средната цена на апартаментите там е около 1000 евро/кв. м, но на луксозните вили, които се намират по-близко до брега, цената на квадратния метър вече надхвърля 2000 евро.

Подобен комплекс, но много по-мащабен и с повече елементи ще се изгражда в Царево. Комплекс “Коста дел Кроко” ще е разположен на 62 хил. кв. м. В комплекса ще бъде построен един петзвезден хотел, яхтено пристанище и 16 модулни секции, в които ще са разположени апартаменти за продажба. В комплекса ще има и 12 басейна.

Строителните предприемачи “Братя Диневи” този път представиха зимните си проекти за селища от затворен тип в Пампорово – “Гранд Манастира”, който се състои от три ваканционни селища.

Продължава масовото застрояване на морския бряг

Масовото застрояване на черноморския бряг около Слънчев бряг продължава. Практически зоната от Равда до Свети Влас, включително, е свързана по цялата крайбрежна ивица от ваканционни и хотелски комплекси. Според инвеститорите съвсем скоро и Ахелой ще бъде погълнат от темповете на строителство по брега. Въпреки прогнозите на големите агенции за недвижими имоти, че предстои сегментирането на цените на ваканционните обекти около морския бряг, строителните предприемачи смятат, че ще имат успех дори и обектите им да са на “пета линия”. Според управителя на строителната фирма “Янков 79” Жечо Петров в Испания се говори за пренасищане на пазара от 30-те години на миналия век, но там продължава да се строи и тази дейност носи печалба.

“Добрата новина” от изложението е, че инвеститорите вече не се опитват да строят непосредствено до плажа. При ваканционните комплекси, които “хващаха окото”, се наблюдава плавен преход от пясъчната ивица през зелени територии и градини, след тях - нискоетажни вили и къщи и едва на трета четвърта линия остават високите апартаментни комплекси и хотели. И не толкова съществено, но показателно е, че при тях вече изчезва “шаренията” във външния облик на сградите. Цветовете и формите започват да стават все по-семпли и не се натрапват след големите зелени пространства.

Новото строителство в зимните курорти обаче започва да доскучава. Близо година и половина всички нови обекти, които се излагат в Банско и Пампорово, са до такава степен унифицирани и се наподобяват, че вече не могат да се различат. Камъкът и дървото като материали и модернизираната  архитектура на родопските къщи се повтаря във всеки нов обект.

Намалява възвращаемостта от офиссградите

Според анализа на Българската агенция за инвестиции, намалява процентът на възвращаемостта на инвестициите в офиссгради. Тенденцията е характерна за цяла Европа, поясниха от агенцията. Зам.-председателят на БАИ Пенчо Ненов уточни, че агенциите за недвижими имоти очакват през 2006 година намаляване на доходността от наеми на офиси, която през 2005 година се е движила между 9-11%.

През тази година се очаква инвестициите да са в офиси от тип Б, т.е. тези, които са предназначени основно за българските фирми, които искат да излязат от наетите под наем апартаменти в централната част на града и да влязат в специализирана сграда.

Беглият поглед върху щандовете на фирмите, които се представят на имотното изложение, показа, че почти не се представят проекти на офис и бизнес центрове. Един от малкото интересни обекти, които се представяха, беше сграда със смесено предназначение във Велико Търново. Обектът се изгражда в централната зона на мястото на открития летен театър и включва хотелска част, административен корпус, в който ще се предлагат за продажба модерни офиси, и търговска площ. В топлата връзка между двете основни тела ще бъде разположена сладкарница.

Прогнозата на БАИ е, че тази година най-голям интерес ще има към инвестициите в мултифункционалните индустриални зони. Според анализа на БАИ доходността от тези обекти ще е около 12%. За съжаление тази оптимистична прогноза на специалистите от агенцията за инвестиции не намери подкрепа в изложените от фирмите обекти. Вероятно защото те не са атрактивни за масовия потребител и не може да се очаква, че ще се реализират продажби на място. Факт, който е достатъчно показателен за ролята, която изложения от този тип имат в страната.

Вместо да служат за представяне, място за създаване на бизнес контакти и реклама, родните изложения за недвижими имоти се превърнали във временни градски базари на дребно, където фирмите се надпреварват в улова на клиенти.

Споделяне
Още от Имоти

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?