Лято 2018 – по-малко руски туристи, повече румънци и германци

Браншът иска 1% от приходите от туризма да отиват за реклама

Ангелкова (вляво) представи резултатите от Лято 2018 пред туристическия бизнес, сн. БГНЕС

Поредния успешен летен туристически сезон отчете Министерството на туризма. Тази година обаче ръстът за трите летни месеца  - юни, юли и август, не е двуцифрен. Чуждите туристи са се увеличили с малко над 4% на годишна база по данни на НСИ, докато ресорният министър Николина Ангелкова отчете ръст от 3.6 на сто на туристите, и над 8% ръст на приходите от туризъм само за юни и юли, които възлизат на 1.2 млрд евро.

Над 3.2 млн. чужденци са били у нас с цел почивка и екскурзия през трите летни месеца, по данни на НСИ. Министерството на туризма отчита над 4.4 млн. чужди туристи. Разминаването идва от различната методология, която ползват двете институции. С въвеждането на Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) този спор ще отпадне. Плановете са това да се случи до края на годината, обеща Ангелкова.

Руските туристи продължават да са най-много по българските курорти и тази година (357 458 души). Това обаче е спад от над 8 на сто спрямо трите летни месеци на 2017 г., когато 389 315 руснаци са били в България с цел почивка или екскурзия.

За сметка на това през тази година се увеличават туристите от Румъния, Германия, Гърция и Турция, отчете министър Ангелкова. Най-забележителният ръст е на румънските туристи, чийто брой е нараснал с две трети – от 186 572-ма на 311 186, сочат данните на НСИ.

Министерството на туризма отчита големи ръстове на туристите още от Чехия, Полша, Израел и нови пазари за лятото като САЩ, Норвегия, Испания. "Над 30 000 испанци са посетили България това лято. Успяваме да се позиционираме като една успешна и устойчива туристическа дестинация", коментира Николина Ангелкова след среща с туристическия бранш в София по повод края на летния сезон.

Искане за повече пари за реклама

Данните показват, че България успява да се позиционира добре на чуждите пазари, макар и със по-скромен бюджет за реклама, който обаче е насочен към целеви пазари. През тази година бяха дадени 14 млн. лв. за реклама, от които 7 млн. лв. бяха допълнително отпуснати от правителството.

Желанието на бизнеса обаче е средствата да се увеличат повече от два пъти в бюджет 2019 г. и да достигнат 32 млн. лв. Това е 0.5 на сто от приходите от туризма, които за миналата година възлизат на 6.9 млрд. лв., каза Поля Карастоянова, изпълнителен директор на Националния туристически борд.

Тяхното предложение е постепенно този процент да се увеличи до 1 на сто от приходите от туризъм. Офертата на бранша се подкрепя и от трите работодателски организации, а писмото им е изпратено до премиера Бойко Борисов и шефовете на двете ресорни комисии в парламента – по бюджет и финанси и икономическата, каза Карастоянова.

Целенасочената реклама на ключови пазари дава резултати, каза Ангелкова. За пример даде германския пазар с ръст на туристите от 43% за три години 2016, 2017, 2018 г.

Браншът иска още допълнителните пари да се използват и за туристически аташета в основните пазари за България.

Защото Турция, Египет и Тунис с агресивната си рекламна кампания възстановяват пазарите си след заплахите от тероризъм, отчита туристическият бизнес.

Курортите със зони за семеен отдих и за забавления

Николина Ангелкова повтори идеята си националните курорти да имат право сами да определят зони за семеен отдих, за забавления, за търговия. Така ще се реши и спорът за шума в курортите, който Ангелкова втора поредна година има с вицепремиера по икономическата политика Валери Симеонов.

В Министерството на туризма са постъпили само два сигнала за силен шум, каза министърът. Тя обаче не можа да посочи в кои курорти са били това.

Като цяло оплакванията на туристите намаляват - миналата година бяха над 420 сигнала, тази година са над 250, отчете Ангелкова. Според нея това показва, че концесионерите и наемателите подобряват продукта, който предлагат и спазват законовите изисквания.

Тя се похвали и с рекорден ръст в събирането на глоби, което показвало колко съвестни са станали концесионерите. "Над 600 000 лева глоби и неустойки сме наложили това лято от извършените проверки като над 350 000 от тях вече са платени", каза министърът на туризма.

По думите ѝ основните нарушения са свързани с липсата на спасители и по-голяма търговска площ на плажа над разрешената.

Неохраняемите плажове са намалели с четвърт

Министърът на туризма отчете, че от 2015 г. досега броят на неохраняемите плажове е намалял с една четвърт. През това лято те са били 86, което означава че има траен интерес към концесионерането на морската ивица, стана ясно от обясненията ѝ.

Това беше другата гореща тема между Ангелкова и вицепремиера Валери Симеонов, по която имаше словестни престрелки между двамата. Симеонов обяви, че плажовете са дадени на бившите силови групировки, които си правят каквото си искат, и поведе битка за премахването на дискотеките на плажа в Слънчев бряг. Ангелкова обаче обяви, че те са законни и получи подкрепата на тогавашния регионален министър Николай Нанков. В спора се намеси дори и прокуратурата, но така и не съобщи какво е установила наредената от нея проверка.

В плана за концесиите на морските плажове е предвидено в рамките на следващите 2 години да бъдат отдадени над 39 плажа под наем, каза Ангелкова.

Бизнесът предлага ваучери за почивка

Бизнесът продължава да иска да бъдат пуснати ваучери за почивка по примера на ваучерите за храна.

Министерството на туризма е поискало да се представят допълнителни детайли, каза Ангелкова. Тя уточни, че става въпрос да се дадат примери как моделът работи в други държави и как може да се въведе.

За спа хотелите пък може да се пуснат и здравни ваучери, казаха от бизнеса.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?