Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Любчо Георгиевски: Държим се като паднали от Марс и обсъждаме настървено българската окупация

И като в една колективна амнезия забравяме, че преди български окупатор в Македония има югославски

37 коментара
Любчо Георгиевски, сн. БГНЕС

"Когато говорим за "български фашистки окупатор", някак си подразбираме, че до този момент сме били свободна държава, свободен народ. И изведнъж пристига българският окупатор, който ни отнема тази свобода. И като в една колективна амнезия забравяме, че преди този български окупатор в Македония има сръбски окупатор или югославски окупатор. Или ако трябва да бъда в синхрон с цивилизационните норми, под окупацията на сръбския крал Караджорджевич", коментира бившият премиер на РС Македония и лидер на ВМРО-Народна партия Любчо Георгиевски във Фейсбук.

Миналата седмица македонският премиер Зоран Заев каза, че Скопие ще се откаже от термина за "български фашистки окупатор", но се появиха много гласове в Северна Македония срещу подобно решение.

"Тази 23-годишна окупация на югославския кралски двор изведнъж колективно – политически и историографски, я забравяме, все едно не е съществувала. Държим се като паднали от Марс и обсъждаме настървено българската окупация. От всички тези силни защитници на израза "българска фашистка окупация" нито един не каза, че преди това сме били под сръбска окупация. Тя не е била фашистка, но е била силна диктатура", посочи бившият премиер, цитиран от БГНЕС.

"Нима забравихме толкова бързо, че в югославската комунистическа историография учехме, че Югославия е наричана "зандана на народите"? Нима забравихме за 6-януарската диктатура? Нима забравихме за кланетата на македонците по време на тази югославска диктатура?", добави Георгиевски.

"Нека направим сравнение между 23-те години на Македония под окупацията на Караджорджевич, 4-те години под окупацията на цар Борис и, да речем, първите 5 години под окупацията на Йосиф Броз Тито и да направим анализ на броя на жертвите: Колко жертви са дали македонците по времето на Караджорджева Югославия, по времето на цар Борис и на България и по времето на Титова Югославия?".

"Уверявам ви, че няма да ни бъде трудно да установим, че освен онези 7 000 евреи, които нацистката политика на Хитлер отнема от Македония, по време на "българската фашистка окупация" страната е дала най-малко жертви".

"Ако направим анализ на тези три периода, ще видим много ясно, че македонците са имали много по-силна съпротива, за която сме забравили. И сега изведнъж Македония забравя за всички жертви, които е дала. Забравяме жертвите по времето на Османската империя и всички мъки, които сме преживели, и днес с Турция сме най-големи приятели. Забравяме жертвите, които сме дали заради гърците и днес отново сме големи приятели с тях. Забравяме жертвите по време на сръбската Караджорджева окупация и с тях сме най-големи приятели. Да не говорим за жертвите, които сме дали на Титовата окупация, когато има жестоки репресии, за които не искаме да говорим, а периодът на Тито го представяме като романтика. Забравяме и жертвите, които са дадени пред албанците по време на Втората световна война – тогава в Западна Македония има много кланета, а днес, за да има мир вкъщи, не споменаваме за тях. Забравяме също, че само преди 10 години имахме жестоки конфликти с албанците, в които загинаха стотици македонци. Днес не само, че забравихме за тези жертви, но и техните убийци станаха част от нашите институции и от властта в Република Северна Македония. Да не забравяме, че по време на Втората световна война 400-500 души са убити от германците, но няма германски фашистки окупатор. Няма и албански балисти, няма италиански фашистки окупатор – има само български фашистки окупатор".

"Ние сме нация, която без проблем забравя всички жертви, а се фокусира единствено върху "българската фашистка окупация".

В своето обръщение Георгиевски пише, че "българските окупатори" са били посрещани с цветя и по време на българската администрация в Македония има подем в областта на образованието, което е било умишлено потискано от сърбите по време на тяхното управление там.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

37 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Контрапункт
    #37

    С мАкедонец, га говориш, требе слушаш внимателно, оти инак е зле, а и на човеко требе се помогне! Георгиевски никакъв шамар не удря на своите, а хитро жизнеутвърждава тезата, че българското военно присъствие в западната част на областта Македония през 1944 г. е било фашистко, докато на сръбските войки е било доста дълго и мъчително за македонскийот нАрод, ама не е било фашистко! Да се нарече окупация българското военно присъствие в областта Македония и в Сърбия по това време - е просто нелепо! България

  2. Bлaдo
    #36

    като нямаш "ясно национално чувство", сънароднико от македонските ни територии, ще ти дадем шанс да почакаш за членство в ЕС, докато САМ за себе си си го изясниш това колебание... Даваш ли си сметка колко е смешно да обвиняваш мен за това, че ТИ не си сигурен какъв си ;-)

  3. Маке
    #35
    Отговор на коментар #34

    Античите македонци се грци, тоа ми е јасно. Но јас зборувам за 18 и 19 век за словените на просторот на Македонија. Тие немале јасно национално чувство. Се изјаснувале како бугари, грци или срби во зависност од потребата. Исто како овие денес што земаат пасоши.

  4. olele
    #34
    Отговор на коментар #31

    Слушк како ти кажувам, македонците античнички са грце , не са славене или албанци, где си видел, грък да прича славянски

  5. olele
    #33
    Отговор на коментар #29

    Немалко е македонска црква, оти македонци е немалко от 1000годин и още македонците са грце

  6. Dante Alighieri
    #32
    Отговор на коментар #28

    Санде (нели сте потомци на оня от Пела), в Уики аз мога да ти напиша, че Земята е плоска. Що не вземеш да прочетеш Карнегиевата анкета, може и в оригинал?

  7. Маке
    #31

    Се гледа дека населението во Македонија нема цврсто национално чувство. Денес биле бугари утре срби а задутре грци. Ова значело дека населението не се чувствувало ни едно ни друго ни трето. Населението развило различна култура и јазик од сите соседи. На едно месо во Википедиа пишува дека јазикот кој се користел во црквите и за пишување книги, бил различен од јазикот што луѓето го зборувале дома. Сето ова укажува дека се развивала национална свест за посебна нација кој се нарекла македонска. Значи идејата за македонски народ не е од 1944 туку од многу порано. Во 1944 се створиле услови за држава и јазик.

  8. eagle_eye
    #30
    Отговор на коментар #29

    Така де. То за туй се наричат Църковно-нацжионални борби. Па в тези борби нема боричкания за македонска църква. Защотго нема и македонски народ, който да има нужда от нея! На султана му е било къде по-удобно да разцепи християните на групички, за да са по-лесни за управление. Така Българската екзархия получава подкрепата на Високата порта, за да бъде отслабена Патриаршията. Обаче под тази Екзархия се оказали милиони и милиони щастливи християни, говорещи един и съш език, имаши една и съща култура

  9. Маке
    #29
    Отговор на коментар #25

    Ottoman statistics[edit]The basis of the Ottoman censuses was the millet system. People were assigned to ethnic categories according to religious affiliation. So all Sunni Muslims were categorised as Turks, all members of Greek Orthodox church as Greeks, while rest being divided between Bulgarian and Serb Orthodox churches.https://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_MacedoniaЗависело во која црква идеш. Така османлиите определувале националност. Македонска црква немало па затоа немало ни македонци во книгите.

  10. Маке
    #28
    Отговор на коментар #24

    Nationality in early-20th-century Macedonia was a matter of political convictions and financial benefits, of what was considered politically correct at the specific time and of which armed guerrilla group happened to visit the respondent's home last. It was not a rare occurrence for whole villages to switch their nationality from Greek to Bulgarian and then to Serbian within a few years or to be Bulgarian in the presence of a Bulgarian commercial agent and Serbian in the presence of a Serbian consul.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.