Люксембург е жертва на собствения си успех

Люксембург е жертва на собствения си успех

Благодарение на високите заплати Люксембург привлича много трансгранични работници. Това обаче прави жилищата много скъпи, а пътищата – натоварени, пише агенция Франс прес.

Със силна икономика и най-високата средна годишна заплата сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), Люксембург привлича много чуждестранни работници, повечето от които французи. Високите цени на недвижимите имоти обаче принуждават близо половината наети във Великото херцогство да живеят извън неговите граници, което предизвиква натоварване на транспортната инфраструктура.

За Анри Делесо този въпрос е до болка познат. Французинът, живеещ близо до границата, изминава за около 1 час и 15 минути 72-та километра, които делят дома му в Мец от бизнес квартала Кирхберг в столицата на Люксембург.

"Преди пет години ми стигаха 45 минути от врата до врата", спомня си петдесет и няколко годишният мъж пред Франс прес.

"Изправени сме пред своеобразна тромбоза на автомобилните и железопътни пътища", оплаква се Делесо, който е и генерален секретар на Асоциацията на пътуващите с регионални влакове между Мец и Люксембург.

"(Регионалната жп) линия между Франция и Люксембург обслужва всеки ден 12 000 пътници в едната и в другата посока", обяснява той.

"В този сегмент има само един път, който се качва към Люксембург и един, който слиза към Франция", допълва французинът.

В Люксембург са в ход строителни работи за 292 милиона евро за удвояване на пътищата между Бетембург, на юг, и френската граница, успокоява генералният директор на Люксембургските железници Марк Венглер.

"Инвестирахме огромни средства в подвижния състав и увеличихме значително броя на влаковете", подчертава той пред Франс прес.

През март Люксембург обяви, че ще вложи допълнителни 110 милиона евро в железопътната линия до Франция. Удължаване на перони, укрепване на електрическото захранване, използване на влакове с по-голям капацитет - целта е броят на пътниците по регионалната жп линия да се увеличи два пъти и половина до 2030 година.

"Качество на живота"

Във Франция живеят 52% от 182 000-те трансгранични работници във Великото херцогство. Люксембургският Национален статистически институт очаква броят им да се увеличи с между 72 000 и 132 000 до 2035 година.

"Част от трансграничните работници биха искали да се установят в страната, само за да намалят времето си за пътуване", обяснява Делесо. Но "под наем и с покупка на собствено жилище, със средна за Люксембург заплата е много трудно да останете в (страната)", отбелязва той.

Средната цена на домовете, която възлиза на 729 292 евро, е три пъти по-висока, отколкото от другата страна на границата, в Лотарингия, според данни от онлайн платформата за обяви за недвижими имоти AtHome.lu.

"Тук за 80 кв. м, с включени сметки, наемът е 2100 евро", посочва Силви Дюмотие, която, след като пътува през границата 10 години, се е установила в Люксембург.

"Качеството на живота е несравнимо", уверява обаче петдесетинагодишната жена.

"Тук не плащам имотен данък, нито поземлен данък, няма ги всички тези данъци, които съществуват във Франция и ви товарят здраво", разказва тя.

Средната годишна заплата в Люксембург възлиза на 50 453 евро според ОИСР, т. е. с 46% по-висока отколкото във Франция.

"След известен период, благодарение на Люксембург, успяхме да спестим добра сума и да имаме сравнително лесен живот", спомня си Антоан Оберлендер.

Компютърният специалист работил там повече от 15 години, преди да се върне във Франция.
"Ако бях останал в Люксембург, щях да взимам по 2500 евро бруто повече на месец", изчислява този баща на семейство.

Според него обаче "Люксембург е капан".

"Човек се вижда с много пари, но и принуден да работи в Люксембург, за да изплаща своя жилищен кредит, колата си, без да има избор да замине", обяснява той.

През 2016 година люксембургските работодатели са превели 10,6 милиарда евро на трансгранични работници, което прави от Великото херцогство третата по рода си дестинация в Европа, според Евростат, след Германия и Швейцария.

Още от Европа