Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

М-тел блокира прехвърлянето на мобилния номер в друга мрежа от януари

27 коментара

Заради процедурни хватки на най-големия български мобилен оператор Мобилтел, преносимостта на мобилните номера няма да се въведе в България от 1 януари 2007 г., какъвто е ангажиментът на страната ни по договора за еврочленството. Неговото неизпълнение може да доведе до парични санкции срещу България от страна на Европейската комисия (ЕК).

Комисията вече е изразила в писмо притеснение от факта, че се бави предоставянето на потребителите на мобилни услуги възможността да преминават към друг оператор без да сменят номера си.

Това стана ясно в сряда по време на дискусия по проблема, организирана от Центъра по право на информационните и комуникационни технологии. В нея участваха представители на тримата оператор – Мобилтел, Глобул и Вивател, на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения (ДАИТС).

“Страни от ЕС, които не са въвели преносимостта на номерата, вече са глобени с 30 хил. евро дневна санкция”, каза Камен Рангелов от ДАИТС. Срещу други държави членки на общността, които пък са въвели смяната на мрежата със запазване на номера, но процедурите са такива, че потребителите се отказват да пренасят номера си, вече са образувани производства.

Двамата оператори Глобул и Вивател заявиха в сряда, че имат технологична готовност да започнат да пренасят номера още на 1 януари, от Мобилтел обаче дадоха да се разбере, че ще бавят до последния момент тази възможност. Причината е, че като GSM-телеком с най-голям пазарен дял трябва да вложи най-много инвестиции за технологията, по която ще се извършва прехвърлянето на номерата, и за общата база данни, в която ще се търсят позвъняванията, за да се провери към коя мрежа е повикваният номер. Около 8-10 млн. евро ще са нужни на тримата оператори общо за системата, обясни Стефан Колев, представител на Глобул. От сумата фактически най-малко ще плати Вивател, защото има най-малко абонати.

До 30 ноември, четвъртък, тримата оператори трябваше да внесат в КРС съгласувана процедура за преносимостта на номерата. Този срок е разписан в издадена от далекосъобщителния регулатор спецификация, която обаче се атакува от М-тел пред Върховния административен съд. Според компанията КРС не може да издава такива административни актове, защото няма правомощия за това по Закона за далекосъобщенията.

Изпълнението на добра воля

Действието на обжалваната спецификация не е отменено от съда, но в същото време внасянето на обща процедура за преносимостта на мобилните номера е въпрос единствено на добра воля от страна на операторите.

Председателят на КРС Георги Александров призна, че ръководеният от него орган не може да наложи административно решение за начина, по който ще става преносимостта. Това КРС ще може да прави след като се приеме новият закон за електронните съобщения. Той в момента се гледа в парламентарната комисия по телекомуникации и няма изгледа де бъде приет окончателно преди януари 2007 г. Дори и това да стане, пак трябват месец-два за подготовка на процеса.

На дискусията стана ясно още, че трите компании не могат да се разберат и за таксите, които всяка ще плаща на конкурента си за отнемане на номера.

Според Павел Велчев от Вивател тези разходи не са толкова големи и може да не се плаща компенсация на мрежата, от която се вади номерът. Михаела Калайджиева от Глобул заяви, че такива такси трябва да се плащат, но те да са разходно ориентирани.

От размера на тези такси ще зависи дали потребителят, който иска да си смени оператора, запазвайки номера, ще плаща за пренасянето, какъв ще е размерът на таксата или такава ще липсва, каза Стефан Колев от Глобул. Той уточни, че това вече е търговска политика на всеки оператор.

Николай Кичев от Мобилтел заяви, че такси за прехвърляне между операторите трябва да има, но конкурентите на компанията му “не трябва да се притесняват, че те ще са толкова високи от страна на М-тел, защото ние смятаме да приемаме номера, а не да даряваме”. Той обаче посочи, че не смята, че преносимостта на мобилните номера е панацея за конкуренцията на пазара и тя зависела от предлаганите услуги, а не от възможността да смениш оператора си, запазвайки номера.

Кичев се оплака, че през последните 6-8 месеца М-Тел трупа негативи от насажданото мнение, че е против преносимостта на номерата. Според него телекомът е за въвеждането на тази възможност, но при ясна законодателна рамка. Иначе ще да има проблеми със сметките на хората, каза представителят на дружеството, което е собственост на Телеком Аустрия.

Консорциум между операторите

За да се тушира неразбирателството между тримата оператори, експертът Петър Ганев, който е работил по въвеждането на преносимостта на мобилните номера в Швейцария, предложи тамошния модел. Там е създаден консорциум, в който поравно участват всички мобилни оператори и той е инвестирал в създаването на базата данни за всички номера, в която се търси повиквания номер, за да се идентифицира на коя мрежа е абонат. Този консорциум поддържа системата и придвижва молбите за прехвърляне на номера. Това става само с едно заявление и квитанция за платената последна сметка, каза Ганев.

От Глобул обявиха, че идеята е добра и може да се приложи и в България, от Вивател също смятат да я обмислят, а М-Тел се дистанцираха.

Все още не е ясно и как ще се идентифицира към кой оператор е номерът, за да не се заблуждават позвъняващите и да им се товари сметката от разговори в конкурентната мрежа. “Възможностите са да има безплатен номер или SMS за проверка или при позъняване гласово съобщение да предупреждава чий абонат е търсеният номер”, обясни Стефан Колев. Според него обаче би било досадно на всяко позвъняване да те информират кой оператор търсиш и затова тримата оператори трябва да се разберат да имат различни звукови сигнали на мрежите и хората ще разпознават към кой телеком звънят.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

27 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анонимен
    #28

    махайте се от тази мафиотска "компания" М тел!Зависими са от нея медиите,които е зарибила като рекламодател,ние- не!

  2. анонимен
    #27

    всеизвестно е ,че м тел подслушва и следи авонатите си още от времето на първия си собственик, не случайно Клинтън избра Мобиком при посещението си у нас.

  3. Кочо
    #26

    Плащат абонатите на МТЕЛ - глобите които предстои да плати държавата, защото трябва да си ги прибере от МТЕЛ. А пък МТЕЛ си ги взема от кого - от абонатите естествено.

  4. nik
    #25

    Не забравяйте какъв е генезисът на собствениците на "Мобилтел" - разни чорневци, батковци, и тям подобна грабителска паплач.

  5. вайк
    #24

    Тия нещастници от Мобилтел се правят на луди защото ще изгубят половината си абонати,ако стане възможно прехвълрлянето на номерата.

  6. blue_fish
    #23

    Не разбирам какво значение има дали КРС е написал или не е написал нещо идали има право да го прави. След като Европейското законодателство, което е с предимство пред нашето, изисква да съществува възможността за прехвърляне, всеки оттам нататък се съобразява с него. Ако не го изпълнява - да си понесе съответни санкции и дори отнемане на лиценз. А не България да бъде глобявана по 30 хиляди дневно, защото една компания си разиграва коня с процедурни хватки. Някой от нас има ли съгласен с неговите пари да се ощетява страната заради М-Тел??!!

  7. MOBILEN
    #22

    Tuk nai - malko lujat Vivatel, zasega. MTEL sa moshenici ot klasa. Pechelyat poradi konervativnostta na horata, koito ne jelayat da si smenyat telefonnniq nomer, za da se oturvat ot kompaniqta, tuy kato tova e svurzano s promyana na vizitki, promyana na deklarirana informaciq i t.n. i t.n., obajdane do vsichki kontakti che e smenen nomerat. Opredeleno M-tel pechelyat na inerciq i si pozvolyavat vsyakakvi mursotii poradi tova. Da, obache tova shte se preustanovi!

  8. Rezon
    #21

    от страна на Ментел,както добре се изрази тук във форума един колега!Броят на клиентите им реално не е повече от 700 или 800 000,останалото со полумъртви души: вземат си ваучер за предплатена услуга и минават в "запас".Ментел не му остава нищо друго, освен рязко да понижи тарифата си по всички абонаментни планове! Къде ще идат?

  9. Цар Футбол
    #20

    Тва направо си беше чист садизъм да караш хората да чакат отвън на студа, за да ти направят поредното дарение ! Баси перверзията , наречена Мтел !

  10. kosio
    #19

    МТел от самото си основаване е ЧАСТНА компания.Социализмът здраво е размътил мозъците на много хора явно...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.