М-Тел и "Глобул" със свити печалби през 2011 г.

Двамата най-големи мобилни оператори у нас – "Мобилтел" и "Глобул", отчетоха в четвъртък спад в приходите и печалбите си през 2011 г . въпреки ръста на клиентите си спрямо предходната година. Влошаването на финансовите резултати е заради наложените регулации в цените на разговорите и нарастващата конкуренция, която поевтинява цените на мобилните услуги, както и забавената икономика в страната, което води до по-малко разговори.

"Мобилтел" ще намали инвестициите си заради свитите приходи и печалба през 2011 г., заяви изпълнителният директор на телекома Андреас Майерхофер, която представи годишните резултати на компанията през журналисти в четвъртък. Досега средногодишните вложения на оператора у нас са 90-100 млн. евро или около 2 млрд. евро от началото на дейността ѝ.

През изминалата година дружеството отчита спад на приходите от 6.5 на сто до 527.7 млн. евро спрямо 564.5 млн. евро през 2010 г. Причина Печалбата на М-Тел за 2011 г. е намаляла с 12.3% до 261.9 млн. евро при 298.6 млн. евро година по-рано.

В същото време дружеството отчита ръст на клиентите си с абонамент от 10 на сто,на ползвателите на широколентов интернет – с над 52 процента а общият брой на потребителите се е увеличил с 4.8 процента, достигайки над 5.5 млн. клиенти.

Проникването на мобилните услуги на българския пазар е 151 на сто, което е много голям процент. От пазара 48.6% държи "Мобилтел", която е и първият мобилен оператор у нас, вторият телеком "Глобул" има 35.9 на сто, а останалите 15.5% са на "Виваком", която в момента е в процедура на продажба. Собственикът на М-Тел – "Телеком Аустрия" бе сред компаниите, които проучваха възможността да придобият конкурента си, но се е отказал да участва в по-нататъшната надпревара.

"Мобилтел" отчете увеличение и на броя на продадените смартфони – с 15 на сто повече спрямо 2010 г. Реално над една пета от всички продадени телефони от оператора са смартфони.

Най-голям е ръстът в продажбите на таблетите – 270 на сто, а закупените стикове за мобилен интернет са със 75% повече, в сравнение с броя им през 2010 година.

Клиентите на фиксиран броудбанд се увеличават с 35% през 2011 година спрямо предходната година, а тези, ползващи цифрова телевизия, нарастват със 179%. Наблюдава се значително повишение от 213% на абонатите, възползвали се от пакети от две, три или четири комбинирани услуги.

Цените на дребно на мобилните услуги през 2012 година ще падат с по-слаби темпове, въпреки очакването поевтиняване на терминирането на международните разговори, коментира още Майерхофер. Досега средногодишно поевтиняването беше 10 на сто.

С парите от терминирането на международните разговори успявахме да държим цените в страната ниски, но това не може да продължава дълго, допълни финансовият директор на оператора Пламен Петров,.

Според Майерхофер в България няма място за още един мобилен оператор. Пламен Петров допълни, че през първите три години всеки нов играч на пазара не може да разчита на повече от 4 процента пазарен дял, а при слабото потребление на мобилни услуги в България, това ще откаже всеки инвеститор.

От "Глобул" отчетоха, че през 2011 г. общите им приходи са намалели с 2.6 процента, достигайки 412.5 млн. евро. Печалбата на телекома преди лихви, данъци и амортизации на компанията за цялата 2011 г. е спаднала с 9.3% спрямо 2010 г.

Към края на 2011 г., общият брой на абонатите на компанията е нараснал с 8.8 процента и те вече са 4.3 милиона. Според данните на "Глобул" обаче проникването на мобилните услуги в страната е 147%, което е по-малко от информацията на М-Тел.

Средното месечно потребление на клиентите на GLOBUL за тримесечието се увеличи до 152 минути или с 2% повече от същия период на 2010 г., докато средният приход от един потребител достигна 14.90 лв. или с 9% по-малко на годишна база.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: