Мъчен ВиК-компромис ще отпушва европарите за водни проекти

Мъчен ВиК-компромис ще отпушва европарите за водни проекти

Близо месец след като Брюксел поиска България да спре подписването на водни проекти с еврофинансиране, докато не се реши проблемът със собствеността върху ВиК-инфраструктурата, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Министерството на околната среда и водите (МОСВ) постигнаха в понеделник измъчен компромис, който ще бъде изпратен след два дни в Европейската комисия като национална позиция.

Очакванията са Брюксел да позволи подновяване контрактуването на проекти за пречиствателни станции, след като в края на февруари бяха блокирани близо 2 млрд. евро заради неуредиците във водния сектор.

Това стана ясно след среща на вицепремиера по еврофондовете Меглена Плугчиева, министрите Асен Гагаузов и Джевден Чакъров, заместниците им Димчо Михалевски и Чавдар Георгиев, представителя на Генерална дирекция “Регионално развитие“ на ЕК Карстен Расмусен и експерти.

Плугчиева съобщи пред журналисти, че консолидираната национална позиция за планиране на управлението на ВиК сектора, собствеността на мрежата и формирането на цените е съгласувана с ЕК. Предвижда се по най-бързия начин да бъдат предложени промени в законите за водите, за регионалното развитие, за концесиите и в Търговския закон, които да минат преди края на правителствения мандат.

Така отпада вариантът за одобряване на отделен закона за ВиК-собствеността, както искаше МРРБ.

Очакванията са в отговор на набелязаните действия по най-бърз начин ЕК да разреши отново подписването на водни проекти.

Голям "национален компромис"

От своя страна Расмусен даде сигнал, че Брюксел вероятно ще одобри предприетите мерки, като коментира, че “днес е постигнат голям национален компромис по разпределението на отговорността по управлението на водния сектор, така че да се гарантира балансираното участие на малките и големите общини, но солидарност на отговорността от страна на държавата".

Прави се всичко възможно България да получи 2.5 млрд. евро от европейските фондове до 2015 г. и да се гарантира тяхното усвояване, допълни Расмусен. Според него българското правителство дало пример как може бързо да се справи с малка криза.

Гагаузов се ограничи с лаконичния коментар, че принципно не се променя кой знае какво в организацията на ВиК-сектора и отказа да навлезе в детайли, защото били сложни. След протеста на журналистите той прехвърли топката на заместника си Димчо Михалевски, който обаче се изниза от Министерския съвет, и на зам.-министъра на околната среда Чавдар Георгиев, който остана мишена на репортерските въпроси.

Асоциации на общините и държавата

Георгиев обясни, че финалното решение е да се създадат Асоциации на общините и държавата, с участието на областните управители, които ще управляват на териториален принцип водоснабдяването и канализацията в съответния регион.

Тези асоциации на практика ще заместят планираните от МРРБ териториални съвети, срещу които се обяви МОСВ. В новите органи за водно управление решенията ще се вземат в съотношение на гласовете 65:35 в полза на общините. Във варианта на регионалното министерство то беше по равно.

Общо взето за всяко сега съществуващо ВиК-дружество трябва да се учреди отделна асоциация, с която съответният воден оператор ще е длъжен да сключи договор за управление на активите. В момента собствеността върху ВиК-мрежите е неясно разпределена между дружествата, общините и държавата. Предвижда се всяко от 52-те дружества в сектора да прехвърли сегашните си активи безвъзмездно на общините или държавата според разположението на системата.

Така например тръбите, които доставят вода или я отвеждат за пречистване на територията на няколко общини, ще станат публична държавна собственост, а отклоненията в населените места ще са публична общинска собственост. Няколкото частни ВиК ще запазят активите си, не се очакват никакви промени и за столичния концесионер “Софийска вода“, тъй като договорът с него не противоречал на европейските принципи и на изискванията на блокираната в момента Оперативна програма “Околна среда“.

След прехвърлянето на активите, което се очаква да продължи повече от година, асоциацията трябва да сключи 10 или 15-годишен договор за управление със съответното ВиК, като този контракт може да бъде прекратяван и предварително, ако асоциацията реши да даде мрежата на концесия, за да привлече инвестиции в региона.

Това ще наложи промяна на сегашните одобрени бизнес планове на водните дружество и евентуално и цените им, добави Георгиев. Той остави вратичка и за промяна на начина на одобряване на тарифите за питейна течност, като каза, че може да се наложи промяна в регулирането на сектора.

В момента цените на водата се определят от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране според бизнес плановете на ВиК-ата. Преди това тарифите се одобряваха от общинските съвети. Възможно е сега асоциациите да изземат тази функция.

През новите органи реално ще минават и общинските проекти за финансиране по оперативната програма “Околна среда“, за да могат те да бъдат съгласувани с регионалните планове за развитие на интегрираните модели за водно управление и да се спази принципа на европрограмата, по която бенефициенти са общините.

Според екоминистерството предлаганият от МРРБ вариант е довел до спирането на водните проекти и неговото приемане е щяло да наложи предоговаряне с Брюксел на рамката на оперативната програма.

Освен това с асоциирания принцип на водно управление щяла да се споделя финансовата тежест за потребителите в едно малка община със скъп проект със съседните общини, обхванати от водния оператор, обясни Георгиев.

Той каза, че на този етап не се очаква окрупняване на сектора, но това е логична стъпка в бъдеще, още повече при интерес от страна на концесионери.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?