Магистрала "Хемус" между Плевен и Велико Търново се строи незаконно (обновена)

Ремонтите на 10 язовира също са направени без строителни разрешения

Виолета Комитова показа през юни как се строи незаконно магистрала "Хемус"

Магистрала "Хемус" от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново (участъци 4, 5, и 6) се строи прекалено скъпо (по 17 млн. лв./км) и незаконно - без отчуждителни процедури, одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. Това са задължителни процедури по Закона за устройство на територията, които трябва да се извървят, преди да започне самото строителство, но не е направено.

Сега има риск за качеството на магистралата и евентуално бъдещото ѝ потъване или нагъване, тъй като не е упражнен строителен контрол. В случая с "Хемус" е замърсена и природата - съсипана е 87 дка гора, в която са се изхвърляли отпадъците от незаконните насипи.

Това е установила проверка на Дирекцията за национален и строителен контрол (ДНСК) направена с облитане на цялото трасе на строящата се магистрала между София и Варна с дрон и по документи, предоставени от държавната компания "Автомагистрали".

Незаконни са и направените ремонти на 10 язовира от Държавната консолидационна компания (ДКК). Въпреки че става въпрос за основен ремонт с изграждането на стени, това не е ставало с разрешения за строеж от компетентните органи и упражняване на строителен контрол, а по усмотрение на експертния съвет на ДКК. Това стана ясно от думите на министрите на регионалното развитие арх. Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков, които дадоха съвместна пресконференция.

"Абсолютно безобразие... пълно безхаберие... просто безумие", нарече случилото се Кирил Петков. Затова той се зарече още днес да смени и последния останал член на ДКК от времето на Емил Караниколов - Красимир Тенев. Защото тук става дума не само за пари, но и за безопасност на населението.

Най-големият нарушител на Закона за устройството на територията е била самата държава, заяви заместник-регионалният министър арх. Иван Шишков. Той допълни, че всички участници в управлението на държавата са допуснали това незаконно строителство.

Лъжа е, че служебното правителство е забавило строителствота на магистрала "Хемус", заяви министър Комитова. Но призна, че е много трудно да се каже как ще продължи строежа на магистралата. Причината е, че с т.нар. доставчици на техника и материали имат подписани 5-годишни договори с "Автомагистрали".

Строителството на "Хемус" до Плевен/Ловеч е без проблеми

Няма проблеми със строителството на първите три участъка на магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч, е установила проверката на ДНСК.

За тях има одобрен подробен устройствен план (ПУП), направени са отчуждителните процедури, одобрен е инвестиционния проект и имат разрешение за строителство.

Има издавани актове и протоколи относно извършеното строителство и няма забележки, каза арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.

Изграждането на трите лота обаче е на различен етап. Най-напреднал е първият участък, който догодина може да бъде открит. На третия участък са изпълнени 40 на сто от строително-монтажните дейности. Най-изостанало е изграждането на лота между тези два участъка, отбеляза арх. Иван Шишков.

Само до преди няколко месеца имаше проблеми с изграждането на втория участък, където агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) откри, че се работи без технически проект и спря строителството на 4 моста. Очевидно този проблем вече е разрешен.

Незаконно строителство между Плевен/Ловеч и Велико Търново

Незаконно обаче се строи магистралата между разклона за Плевен/Ловеч и Велико Търново (участъци 4, 5 и 6).

За лот 4 с дължина 26.8 км има изработен подробен устройствен план (ПУП), но не са приключили отчуждителните процедури, няма одобрен инвестиционен проект и не са издадени разрешения за строеж. Въпреки това хумусният слой е отнет, направени са 3 подлеза и са изпълнени водостоци, каза арх. Влади Калинов. Той посочи, че се е работило по 16.5 км от фирма "Парсек".

За лот 5 с дължина 23 км има изготвен ПУП, но друго нищо не е направено, въпреки това е започнало отнемането на хумусния слой - трасирането на пътя върху 8.5 км. Изпълнител на този участък е "Грома Холд".

За лот 6 с дължина 32 км няма абсолютно нищо. Там преди време беше направен "паркинг за лъскава строителна техника", който е разрушен след като поискахме да напишем акт за незаконно строителство на фирмата "Европейски пътища", каза арх. Калинов. Той обясни, че фирмата е обяснила, че нищо не е строила, защото няма такъв договор. С днешна дата вече са разрушени направените насипи и теренът е върнат в предишното му състояние.

За магистралата до Търговище няма дори проекти

За последните три участъка от магистралата между Велико Търново и Търговище няма дори изработени и одобрени проекти. За два от участъците след старата българска столица дори има спор за трасето, стана ясно от думите на арх. Иван Шишков.

За лот 7 няма избрано трасе. Причината е в активизрали се свлачища след Велико Търново.

За лот 8 има възражения по одобреното трасе. Едното е от ловно стопанство, което отглежда благородни елени. Другото е от оръжеен търговец, който има складова база на около 1000 - 15000 метра от бъдещото трасе на магистралата.

За последния участък лот 9 в момента тече процедурата за одобрение на трасе, каза арх. Шишков.

ГЕРБ в контараатака: Всичко рухва пред очите ни

Вместо да обяснят защо са допуснали незаконно строителство на магистрала "Хемус" бившите управляващи от ГЕРБ контраатакуваха и обявиха, че всичко направено от тях се руши. Те твърдят, че няма незаконно строителство.

Това, в което ние вложихме големи усилия, много труд, за да завърши целият цикъл на администриране и на магистрала "Хемус" и на скоростна отсечка от Видин до Ботевград, го виждаме как рухва пред очите ни, а хората от северозападна и северна България чакат тези магистрални отсечки, каза Петя Аврамова, депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие, на брифинг в парламента.

"Ние апелираме към МРРБ и към следващия служебен кабинет този ресор да бъде водещ и там да бъдат назначени хора, които могат да управляват както административно, така и стратегически процеса", каза Аврамова.

Тя припомни, че регионалното развитие е било водеща политика за правителствата на ГЕРБ и заключи, че явно вече не е, предвид заложените 100 млн. лв. в актуализацията на бюджета за АПИ. "Това е показателно и за всички строители, които са на терен", коментира Аврамова.

Вече четири месеца в сектора се симулира някакъв вид дейност, която се изразявала единствено да спират и да се "чегъртат" основни инфраструктурни проекти като магистрала "Хемус", скоростният път Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, за която има предвидени европейски средства, каза Николай Нанков,депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие.

Те не само, че тях ще изчегъртат, не просто ще ги спрат, а ще оставят без перспектива икономическото и социално развитие на северна България за години напред, допълни той.

Правителствата на ГЕРБ са осигурили за магистрала "Хемус" финансиране и проектна готовност и законосъобразни процедурии ясен времеви хоризонт да бъде завършена до 2024 г., апътят до Видинда е готов до 2025 г., каза Нанков. Според него служебното правителство не придвижва процедурите по тези големи проекти с единствената цел да компрометира ГЕРБ.

Споделяне

Още от Бизнес