Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Хемус" между Плевен и Велико Търново се строи незаконно (обновена)

Ремонтите на 10 язовира също са направени без строителни разрешения

10 коментара
Виолета Комитова показа през юни как се строи незаконно магистрала "Хемус"

Магистрала "Хемус" от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново (участъци 4, 5, и 6) се строи прекалено скъпо (по 17 млн. лв./км) и незаконно - без отчуждителни процедури, одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. Това са задължителни процедури по Закона за устройство на територията, които трябва да се извървят, преди да започне самото строителство, но не е направено.

Сега има риск за качеството на магистралата и евентуално бъдещото ѝ потъване или нагъване, тъй като не е упражнен строителен контрол. В случая с "Хемус" е замърсена и природата - съсипана е 87 дка гора, в която са се изхвърляли отпадъците от незаконните насипи.

Това е установила проверка на Дирекцията за национален и строителен контрол (ДНСК) направена с облитане на цялото трасе на строящата се магистрала между София и Варна с дрон и по документи, предоставени от държавната компания "Автомагистрали".

Незаконни са и направените ремонти на 10 язовира от Държавната консолидационна компания (ДКК). Въпреки че става въпрос за основен ремонт с изграждането на стени, това не е ставало с разрешения за строеж от компетентните органи и упражняване на строителен контрол, а по усмотрение на експертния съвет на ДКК. Това стана ясно от думите на министрите на регионалното развитие арх. Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков, които дадоха съвместна пресконференция.

"Абсолютно безобразие... пълно безхаберие... просто безумие", нарече случилото се Кирил Петков. Затова той се зарече още днес да смени и последния останал член на ДКК от времето на Емил Караниколов - Красимир Тенев. Защото тук става дума не само за пари, но и за безопасност на населението.

Най-големият нарушител на Закона за устройството на територията е била самата държава, заяви заместник-регионалният министър арх. Иван Шишков. Той допълни, че всички участници в управлението на държавата са допуснали това незаконно строителство.

Лъжа е, че служебното правителство е забавило строителствота на магистрала "Хемус", заяви министър Комитова. Но призна, че е много трудно да се каже как ще продължи строежа на магистралата. Причината е, че с т.нар. доставчици на техника и материали имат подписани 5-годишни договори с "Автомагистрали".

Строителството на "Хемус" до Плевен/Ловеч е без проблеми

Няма проблеми със строителството на първите три участъка на магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч, е установила проверката на ДНСК.

За тях има одобрен подробен устройствен план (ПУП), направени са отчуждителните процедури, одобрен е инвестиционния проект и имат разрешение за строителство.

Има издавани актове и протоколи относно извършеното строителство и няма забележки, каза арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.

Изграждането на трите лота обаче е на различен етап. Най-напреднал е първият участък, който догодина може да бъде открит. На третия участък са изпълнени 40 на сто от строително-монтажните дейности. Най-изостанало е изграждането на лота между тези два участъка, отбеляза арх. Иван Шишков.

Само до преди няколко месеца имаше проблеми с изграждането на втория участък, където агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) откри, че се работи без технически проект и спря строителството на 4 моста. Очевидно този проблем вече е разрешен.

Незаконно строителство между Плевен/Ловеч и Велико Търново

Незаконно обаче се строи магистралата между разклона за Плевен/Ловеч и Велико Търново (участъци 4, 5 и 6).

За лот 4 с дължина 26.8 км има изработен подробен устройствен план (ПУП), но не са приключили отчуждителните процедури, няма одобрен инвестиционен проект и не са издадени разрешения за строеж. Въпреки това хумусният слой е отнет, направени са 3 подлеза и са изпълнени водостоци, каза арх. Влади Калинов. Той посочи, че се е работило по 16.5 км от фирма "Парсек".

За лот 5 с дължина 23 км има изготвен ПУП, но друго нищо не е направено, въпреки това е започнало отнемането на хумусния слой - трасирането на пътя върху 8.5 км. Изпълнител на този участък е "Грома Холд".

За лот 6 с дължина 32 км няма абсолютно нищо. Там преди време беше направен "паркинг за лъскава строителна техника", който е разрушен след като поискахме да напишем акт за незаконно строителство на фирмата "Европейски пътища", каза арх. Калинов. Той обясни, че фирмата е обяснила, че нищо не е строила, защото няма такъв договор. С днешна дата вече са разрушени направените насипи и теренът е върнат в предишното му състояние.

За магистралата до Търговище няма дори проекти

За последните три участъка от магистралата между Велико Търново и Търговище няма дори изработени и одобрени проекти. За два от участъците след старата българска столица дори има спор за трасето, стана ясно от думите на арх. Иван Шишков.

За лот 7 няма избрано трасе. Причината е в активизрали се свлачища след Велико Търново.

За лот 8 има възражения по одобреното трасе. Едното е от ловно стопанство, което отглежда благородни елени. Другото е от оръжеен търговец, който има складова база на около 1000 - 15000 метра от бъдещото трасе на магистралата.

За последния участък лот 9 в момента тече процедурата за одобрение на трасе, каза арх. Шишков.

ГЕРБ в контраатака: Всичко рухва пред очите ни

Вместо да обяснят защо са допуснали незаконно строителство на магистрала "Хемус" бившите управляващи от ГЕРБ контраатакуваха и обявиха, че всичко направено от тях се руши. Те твърдят, че няма незаконно строителство.

Това, в което ние вложихме големи усилия, много труд, за да завърши целият цикъл на администриране и на магистрала "Хемус" и на скоростна отсечка от Видин до Ботевград, го виждаме как рухва пред очите ни, а хората от северозападна и северна България чакат тези магистрални отсечки, каза Петя Аврамова, депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие, на брифинг в парламента.

"Ние апелираме към МРРБ и към следващия служебен кабинет този ресор да бъде водещ и там да бъдат назначени хора, които могат да управляват както административно, така и стратегически процеса", каза Аврамова.

Тя припомни, че регионалното развитие е било водеща политика за правителствата на ГЕРБ и заключи, че явно вече не е, предвид заложените 100 млн. лв. в актуализацията на бюджета за АПИ. "Това е показателно и за всички строители, които са на терен", коментира Аврамова.

Вече четири месеца в сектора се симулира някакъв вид дейност, която се изразявала единствено да спират и да се "чегъртат" основни инфраструктурни проекти като магистрала "Хемус", скоростният път Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, за която има предвидени европейски средства, каза Николай Нанков,депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие.

Те не само, че тях ще изчегъртат, не просто ще ги спрат, а ще оставят без перспектива икономическото и социално развитие на северна България за години напред, допълни той.

Правителствата на ГЕРБ са осигурили за магистрала "Хемус" финансиране и проектна готовност и законосъобразни процедурии ясен времеви хоризонт да бъде завършена до 2024 г., апътят до Видинда е готов до 2025 г., каза Нанков. Според него служебното правителство не придвижва процедурите по тези големи проекти с единствената цел да компрометира ГЕРБ.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ангел Иванов 1974
    #10

    Здравейте, някой може ли да каже кога трябва (по крайни срокове) да бъде пуснат участъка до Плевен/Ловеч (Лот 1, 2 и 3)? Благодаря

  2. Един препатил
    #9
    Отговор на коментар #8

    И престъпникът е Бойко Борисов!Обещал да строи, а не знае по кое трасе!Заради тази жестока гавра на изборите жителите на Северна България ще го раз-ма-жат! И него и жалките останки от престъпната му група ГЕРБ!

  3. Камен Илиев
    #8

    Повече от престъпление е да се оставя северна България без магистрала!

  4. обикновен
    #7

    Пълно разследване на безобразията на бойкоборисовата некадърна и престъпна пасмина и изправяне пред Съд!

  5. Stefan
    #6

    "Най-големият нарушител на ЗУТ е самата държава..." Няма Такава Държава!!! Защо не се хареса това име така и не разбрах :))) Иначе голям шум се вдигане от бате ви Бойко, че ТОЙ строи, работи, работи, работи (ама незаконно :)))

  6. т€еритория на Мики Маус
    #5

    Бива ли баш на 9-ти Септември да признаете, че почти всичко при демокрацията се прави незаконно?

  7. roser
    #4

    За такива престъпници като управляващите през последните 12 години, и 3 затвора няма да стигнат. Трябва да се чегърта до дъно!!! Като се започне от Гешев и слугите му и от там надолу всички по веригата - премиери, министри, държавни служители, собственици на частни фирми и т.н.

  8. Ясен от Герман Тракторист
    #3

    От тук нататък управляващите ще ни обясняват как нещата няма да станат, като беше преди, защото те не знаят как е, но не е така..!?!? ШопскиО принцип е дълбоко вкоренен повсеместно!

  9. Мазен Кумунис
    #2

    Не очаквайте повече магистрали от комунистическото правителство на русофилистика Фелдфебел Рундьо! Те асфалт не ядат! Ще търсите вие Бойко Велики! ;)

  10. Евроатлантизъмм
    #1

    герб като почваха даваха по 2млн на километър магистрала. Вече 13 милиона е нещо нормално.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.