Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Хемус" се отклонява към Русе

Заем, концесия или по плана "Юнкер" са вариантите за финансиране

10 коментара
Целта на магистралата от Русе до Търново е да се избегне опасния участък край Бяла.

Магистрала "Хемус" ще поеме в посока Русе след Велико Търново. При това шансовете тази отсечка да бъде изградена преди участъка до Варна са значително по-големи, защото лежи на паневропейска магистрала, свързваща Европа с Близкия изток и Африка.

Това отваря сериозна възможност магистралата да получи финансиране по плана "Юнкер", след като България е заявила пред Брюксел проекта като приоритетен, става ясно от публикуваните документи на ЕК. Концесия и заем са другите варианти за финансиране, каза Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пред Mediapool.

Пътната агенция вече обяви обществена поръчка за изработването на идеен и технически проект на магистралния участък от Велико Търново до Русе. Трасето ще бъде изцяло ново с приблизителна дължина около 110 км и прогнозна стойност за изграждането му около 400 млн. евро – поне толкова сме поискали по плана "Юнкер".

Изграждането на магистрала в този участък рязко ще намали пътнотранспортните произшествия, е посочено в мотивите към тръжната документация. Трасето ще заобиколи опасния участък край Бяла, където дори и след изграждането на кръгово кръстовище заради големия баир продължават да стават тежки катастрофи с тирове.

Прогнозната стойност за изработването на идейния проект на магистралата от Русе до Велико Търново е 1.25 млн. лв., а срокът за подаване на офертите е 7 май.

Изцяло ново магистрално трасе

В тръжната документация е заложено изграждането на изцяло нов магистрален път. За основа трябва да се вземе направеното прединвестиционно проучване за скоростния път Русе – Свиленград през 2012 г., чието изграждане предлагахме на концесия на Катар.

Според него магистралата може да започне от кръговото движение край Дунав мост. След това продължава на юг като обхожда съществуващия жп терминал. Пресича жп линията Русе – Варна и се развива успоредно на нея.

Магистралата продължава на юг като пресича второкласния път Русе – Кубрат и първокласния път Русе – Варна. Следвайки същата посока трасето преминава над река Русенски Лом, след което пресича жп линията Русе – София и се развива успоредно на нея.

След това магистралата минава западно от село Иваново и се развива успоредно на пътя Русе – Велико Търново. Движи се западно от село Две могили, пресича третокласния път 501 и веднага след него жп линията Русе – София.

Трасето преминава между село Борово и село Пет кладенци, пресича третокласния път Борово – Попово и обхожда източно град Бяла и село Каранци.

След това магистралата пресича пътя Бяла – Попово и Полски Тръмбеш – Орловец. От там ще върви по десния бряг на Янтра, след това пресича реката и минава източно от селата Сашево и Куцина и над жп линията Русе – Горна Оряховица.

От там ще продължава успоредно на жп линията от западната ѝ страна и западно от село Самоводене, като последователно пресича второкласния път Поликраище – Горна Оряховица, жп линията София – Русе и първокласния път София - Русе.

Трасето обхожда западно Велико Търново и пресича първокласния път София – Варна. След това се развива западно от Велико Търново, обхожда селата Леденик и Шемшево от изток и стига до първокласния път Велико Търново – Габрово.

Поне три варианта трябва да се разработят

Проектантът ще трябва да проучи най-малко три възможни варианта по нов терен извън трасето на съществуващия първокласен път София – Велико Търново, е посочено в тръжната документация.

Габаритът на магистралата е 25.50 метра – по две платна с две ленти за движение от 3.50 м плюс лентата за принудително спиране от 2 метра. Средната разделителна ивица е широка 3 метра.

Предвидената скорост за движение по магистралата е 120 км/ч, е посочено в тръжната документация. По закон разрешената у нас скорост на магистрала е 140 км/ч.

Бъдещият проектант ще бъде избран чрез комплексна оценка, в която 80 точки се дават за цената, а останалите 20 за срока на изпълнение.

Пътят от Русе до Велико Търново е част от европейския коридор номер ІХ. Той тръгва от Хелзинки, минава през Сaнкт Петербург - Kиев - Кишинев и Букурещ. На българска територия пътят му минава от Русе през Велико Търново и Димитровград до Свиленград. От там се прави връзка с Истанбул към Близкия изток и към гръцкото пристанище Александруполис, което осигурява връзката със Северна Африка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #10
  2. so what_deactivated_1521205049
    #9

    Нали уж към Варна ще стига Хемус според премиера? Как ще възродите интереса на бълтарите към морето КАТО НЯМА ЕДНА МАГИСТРАЛА ОТ СОФИЯ ДО ВАРНА?

  3. Десен бесен
    #8

    Интересното е, че най-важната магистрала от стратегическа гледна точка е Ботевград-Видин, но за нея никой не говори. При това минава през най-бедният регион на България и ЕС. Само се чу, че я понижават в скоростен път и се отлага да се строи в неопределено време...

  4. Emil Lilov
    #7

    Хелзинки, минава през Сaнкт Петербург - Kиев - Кишинев и Букурещ.Това ли е стратегическия път за България с военни конфликти и никаква перспектива.Вижте Е 79 в какво състояние е от високия трафик за Европа.Заради лобизма на В.Т. и Габрово ще финансираме безперспективни магистрали.Никога няма да си оправим държавата с такова мислене и липса на дългосрочна икономическа визия.

  5. strobo
    #6

    От Велико Търново до Димитровград има Хаимбоаз току що отремонтиран и в отличен вид....

  6. Kurt_deactivated_1433320998
    #5

    магистралния кръжок в действие. Разтоварването на трасето Русе-Бяла ще се случи, ако трафика за Турция минава през най-бързото и кратко трасе - Русе-Котел-Ямбол-Лесово и Одрин, а не като цялата магистрална карта се НАГЪЧКВА, за да удовлетвори средищните амбиции на Търново, Габрово и Пловдив. Пътя Русе-Истанбул винаги е бил през Котел, поне от Хан Крум насам, имаш котелски богати българи и тн, Русчук е бил център на Дунавския вилает(малката виена) и целия керван е минавал през Котел-Петолъчката, Ямбол и право в Стамбул. Затова трябва да се направи първо София-Варна, след това отклонения към Русе, а успоредно с това да се разшири трасето Русе-Ямбол и тежкотоварния трафик да се насочи оттам.

  7. blue velvet
    #4

    Общи приказки! Слушаме ги вече 20 години.

  8. Баба Гицка
    #3

    Дано да стане нещо!

  9. Umoren
    #2

    A Велико Търново до Димитровград тайна ли е засега?

  10. strobo
    #1

    Е Алах керим! Най накрая нещо умно и в пътното строителство!!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.