Магистрала "Хемус" ще се строи на малки лотове и по-евтино

Първите търгове тръгват през юни, без тунели и виадукти

"Диамантеният възел" Белокопитово на магистрала "Хемус"

Магистрала "Хемус" ще се строи от повече фирми и на по-ниска цена. За целта трасето се раздробява на по-малки участъци. Така и строителството ще напредва по-бързо.

Първият търг ще бъде обявен най-късно през юни по новия Закон за обществените поръчки. Това стана ясно от отговора на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова по-време на парламентарния контрол в петък.

За да поевтинее магистралата, в момента тече ново проектиране на участъците от трасето. Махат се тунели и виадукти, намалява се и проектната скорост от 140 на 120 км/час, съобщи още Павлова.

Търгът за изграждането на 60 км от магистрала "Хемус" между Ябланица и разклона за Плевен/Ловеч беше прекратен по нареждане на премиера Бойко Борисов заради "витаещите съмнения", че изпълнителите са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Те дадоха цена от близо 1 млрд. лева с ДДС за 60 км, което беше значително над прогнозната стойност.

Официалният мотив за прекратяването, посочен от Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", беше липсата на европейско финансиране. Междувременно беше внесен законопроект за закриването на държавната компания, като дублираща структура.

Така сега новите търгове за магистрала "Хемус" ще бъдат направени от Агенция "Пътна инфраструктура", която работи и по препроектирането на трасето.

Няма още взето решение дали изпълнителите да бъдат избрани по най-ниска цена или по икономически най-изгодната оферта, каза Павлова.

Четири вместо два лота

Вместо два, както беше при прекратената поръчка, сега участъците ще бъдат четири. От проекта отпадат два тунела и два виадукта. Така ще се спестят около 150 млн. лв., пресметна Павлова. 

Предвижда се още намаляване на проектната скорост за автомобилите от 140 км/ч на 120 км/ч, което ще позволи изменение на трасето. При по-високата скорост се изисква право трасе с възможно най-малко криви и виражи. Ще бъде намалена и разделителната ивица между платната, обясни още регионалният министър.

Търговете

Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, каза Павлова.

Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка до разклона за Плевен/Ловеч. Всеки един ще бъде с дължина от по 15-17 км, каза Павлова.

След приключването на проектирането, където се очаква да отпаднат някои сложни съоръжения, ще има изменение на оценката за въздействие на околната среда за тези участъци. Чак след това ще бъдат обявени търговете за избор на изпълнител.

Споделяне
Още от Бизнес