Магистрала "Хемус" ще се строи непоследователно, на парчета

Експресно избират надзора на първите 2 км за първата копка през април

Магистрала "Хемус" ще се строи непоследователно, на парчета

Магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч ще се строи на непоследователни участъци. Причината за това е липсата на отчуждителни процедури. Това се подразбира от експресно обявената обществена поръчка за избор на строителен надзор.

Поръчката не фигурира в регистъра на обществените поръчки, но пък я има в профила на купувача на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Амбицията е до края на март да бъде избран изпълнителят и най-късно до края на април да тръгне строителството на първите 2 км от чаканата от цяла Северна България магистрала.


В момента в два подучастъка от участъци 1 и 3 на магистрала "Хемус" са предприети действия за започване на строително-монтажни работи, като началото им е планирано през втората половина на април. Това съобщи министърът на регионалното развитие Петя Аврамова по време на изслушване в Народното събрание.

По този начин почти ще бъде изпълнена заръката на премиера Бойко Борисов - три първи копки на "Хемус" през март.

В края на миналата година правителството осигури над 1.3 млрд. лв. за изграждането на 134 км от магистралата от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново. Средствата веднага бяха предоставени без търг на държавната компания "Автомагистрали", която няма опит със строителството на аутобани. Тя обаче месец по-рано е подписала договори за доставка на материали и техника с осем големи български строителни компании.

Въпреки това обаче се оказва, че строителството не може да започне, защото не са проведени отчуждителните процедури, които са проблем за повечето инфраструктурни проекти. По тази причина Министерството на регионалното развитие е в процес на изработване на предложение за даване на възможност за предварително изпълнение на обектите, преди окончателно завършване на съдебните дела по обжалване на оценките на отчуждените имоти, каза Аврамова.

Провеждането на отчуждителните процедури е отговорност на държавата. Проблемът идва от малки обезщетения за имотите оценени за стотинки на декар. Това кара хората да обжалват оценките в съда.

ГЕРБ веднъж пробва чрез закон обжалването да не спира строежа на инфраструктурните обекти, но тази разпоредба беше отменена от Конституционния съд като противоконституционна.

Така сега двете първи копки на "Хемус"  ще бъдат в участъци, които са държавнта собственост. Първите около 2 километра обаче няма да са веднага след строящата се в момента магистрала до "Боаза", а на около 7 км от нея в област Ловеч. Бившият регионален министър и настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков беше областен управител на Ловеч, а новият шеф на АПИ Георги Терзийски също е от Ловеч.

В момента АПИ експресно избира компанията, която ще следи за качеството на строителството на 1620 метра. Обществената поръчка за избора на надзорна фирма е публикувана в профила на купувача на АПИ на 6 март с прогнозна стойност от 70 000 лв. Две седмици по-късно вече са отворени предложенията на кандидатите – на 19 март. Офертите са три на "Ди Ви консулт БГ", "Трансконсулт БГ" и "Пътинвест инженеринг", съобщи "Капитал".

През ноември миналата година държавната компания "Автомагистрали" подписа рамкови споразумения за доставка на материали и техника с частните фирми "ПСТ Груп" ЕАД, "Инфрастроежи" ООД, "Грома холд" ЕООД (новото име на "Агромах"), "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Геострой" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД, "Галчев инженеринг" ЕООД и "Пътища и мостове" ЕООД.

Очакванията са три от тях да открият сезона с доизграждането на магистралата, като имената им вече са ясни, твърдят от бранша.Регионалният министър Петя Аврамова не съобщи официално кои са доставчиците на услугите.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?