Магистрала "Тракия" разгорещи политическите страсти

Парламентарната група на СДС подготвя питане за концесията на магистрала "Тракия". Това зяави от трибуната на Народното събрание зам.-председателят на ПГ на СДС Христо Кирчев. Идеята е питането да прерасне в парламентарен дебат. Ако се наложи, от СДС ще поискат и съставяне на комисия за разследване на начина, по който се е стигнало до решението за отдаване на концесия, допълни той.

Кирчев отбеляза, че в четвъртък правителството е гласувало отдаването на концесия на магистрала "Тракия" за 35 години на българо-португалската компания "Автомагистрали Тракия" АД в отсъствието на премиера. Решението е взето в пълна секретност, без търг, заяви той.

Общата стойност на проекта е 717,2 млн. евро. Това прави 3,9 милиона евро за километър от общо 261 км участък на аутобана, изчисли Кирчев. Според СДС тази цифра е колосална цена за път без тунели, мостове и други. Затова и българите след приключването на строежа ще плащат за движение по магистралата от София до Бургас минимум 25 лева, допълни той.

Даден бе много силен тласък на един от големите инфраструктурни проекти, от които България се нуждае, заяви в отговор шефът на ПГ на НДСВ Станимир Илчев. Той отбеляза, че за участие в изграждането на една от жизненоважните магистрални връзки, са се явили тези, които имат капацитет и убеждението, че могат да си свършат работата в условията на страна като България.

Според Илчев няма нищо лошо в разискванията по концесията. Нашата надежда на тях е, че ще получите повече отговори, отколкото сега намирате по страниците на популярни български вестници, подстрекавани от антилобистки кръгове да пишат, че има нещо погрешно, незаконно и неефективно в начина, по който се организира изграждането на големите инфраструктурни проекти, обърна се председателят на ПГ на НДСВ към депутатите от опозицията.

Критикарите - смесица от хора от най-различни кръгове и политически ориентации

Хорът от критикари е смесица от представители на най-различни политически ориентации и кръгове, заяви Илчев. От тези спорове печелят тези, които не затъват в предразсъдъци и които не решават непременно да блокират действията на своите правителства, само защото са в опозиция.

Според Илчев е естествено движението по магистрала да струва 20 лв., защото след реализацията на проекта от София до Бургас ще се стига за 3 часа.

Много любопитно е тези, които обявяват сега проектите за погрешно стартирани, за нелегитимно обявени и за прекалено скъпи, какво биха направили, ако това се случи в началото на техния мандат, заяви Станимир Илчев. По-големият абсурд според него е в това, че на тях вероятно ще се падне честта да довършат големите инфраструктурни проекти и да режат лентите. Илчев изрази и дълбоко разочарование от това, че опозицията се противопоставя по въпроси, които са част от живота на осемте милиона българи.

От Свиленград до Истанбул таксата е 6 лв., от София до Пловдив - 14 лв.

"Не ви ли смущава, че за 240 км от Свиленград до Истанбул се плаща 6 лева, а за 120 км от София до Пловдив ще се плаща 14 лева, попита управляващите зам.-шефът на ПГ на Коалиция за България Румен Овчаров. Не ви ли смущава, че тази концесия се предоставя без търг, конкурс и без всякаква конкуренция, допълни депутатът от левицата.

Ентусиазмът на председателя на ПГ на НДСВ трябва да бъде съобразен с реалности и не бива да доближава границите на арогантността, препоръча зам.-председателят на ОДС Елиана Масева. По думите ѝ на гърба на българските данъкоплатци някой задкулисно се е договорил, като по този начин е определил съдбата на пътуващите по магистралата за 35 години напред.

По-рано сутринта пред БНТ министърът на регионалното развитие и благорустройството Валентин Церовски заяви, че точната такса, която ще плащат българите за преминаване по магистрала "Тракия" след изграждането ѝ, ще стане ясна когато се подпише договорът за концесията. Проектът за споразумението се детайлизира, каза Церовски. Финансовият модел за таксите обаче е такъв, че цената на преминат километър по автомагистрала да бъде в границите 2,5-2,8 евроцента.

Аутобанът ще се строи на три етапа

По думите на Церовски изграждането на отсечката до Бургас е разделена на три етапа. До края на 2005 г. трябва да бъде приключен софийският северен околовръстен път. Две години по-късно трябва да е готова магистралната отсечка от София до Бургас и да са приключени неизградените участъци. До края на 2009 г. се планира завършването на отсечката от границата със Сърбия, от "Калотина" до северната дъга на околовръстния път на Бургас.

Най-рано плащането на таксите за използването на трасето ще се въведе след две години, каза Церовски. Той обаче изрази убеденост, че има вариант, в който това да стане след като се построи цялата отсечка между София и Бургас. Но това би означавало поолзите за държавата да се отложат във времето. Обсъжданата финансова схема предвижда след проявата на положителен финансов резултат, което се очаква да стане след двадесетата година от построяването на аутобана, държавата и концесионерът да си делят наполовина печалбата от съоръжението.

До избора на смесеното дружество за концесионер на магистралата се е стигнало след привличането на чуждестранни партньори за създаване на дойнт венчър ог държавните "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" ЕАД, обясни строителният министър. 15-20 млн. евро са вложени досега в разработката на проекта от дружеството "Магистрала Тракия" АД по думите на Церовски.

Определеното като концесионер на аутобана "Тракия" дружество бе регистрирано от Софийския градски съд на 30 юли 2004 г. Акционери в него са държавата и три португалски фирми - "Лена Енгенхариа и конструкош" С.А. (15%), "МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош С.С." (21%) и "Сомаг Консешос и Сервисуш С.А." (15%). 49% от капитала са на държавни фирми, подчинени на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Книжата се държат от "Автомагистрали" ЕАД (25%) и "Техноекспортстрой" (24%).

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: