Магистрала Русе-Велико Търново ще струва над 550 млн. лв.

Магистрала Русе-Велико Търново ще струва над 550 млн. лв.

Минималната цена за изграждането на автомагистралата Русе - Велико Търново ще е над 550 млн. лв. и възлагането на строежа може да започне до края на 2018 година, ако бъде осигурено финансирането. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на парламентарния контрол.

За целта обаче през 2017 г. трябва да бъде одобрена оценката за въздействие върху околната среда на трасето и да се възложи техническото проектиране на обекта.

За осигуряване на финансирането на 10 април 2017 г. е бил сключен договор за получаване от пътната агенция на финансова помощ по оперативната програма "Транспортна инфраструктура 2014-2020 година" на изработването на техническия проект, стана ясно от думите на Нанков.

Все още обаче не е ясно откъде ще дойдат парите за самия строеж, надхвърлящ половин милиард лева. Единият вариант е бъдещите приходи от тол таксите за камиони и електронните винетки за леките автомобили да отидат за построяването на автомагистралата, обясни Нанков.

Изграждането на тол системата обаче се бави вече година и в момента поръчката отново е прекратена заради три жалби. Дори и КЗК да ги отхвърли и да се премине към разглеждане на подадените шест оферти, срокът за влизане в сила на платеното преминаване по пътищата е 19 месеца. Нанков заяви, че правителството е категорично, че ще има тол система, дори и да се наложи отново да обяви поръчката, ако антимонополният орган прецени така.

Заемните инструменти също са вариант за финансиране на магистралата Русе-Велико Търново, но те са поставени на втора и трета линия, защото това ще води до косвени разходи поради плащания на лихви от държавата, посочи министърът.

Той припомни, че в момента се изработва идеен проект за три участъка на магистралата - Русе - Бяла, обход на Бяла и Бяла - Велико Търново.

Очаква се одобрение на варианта на трасе като целесъобразност и от екологична гледна точка с решение на МОСВ, като се очаква такова решение по ОВОС да има през втората половина на тази година. Вторият етап е изработване на идейни решения за големите съоръжение по обекта.

Министърът каза още, че му е трудно да се ангажира с конкретни срокове, защото процедурите не винаги зависят от желанието на възложителя, тъй като са обжалваеми.

По време на парламентарния контрол в петък Нанков посочи също, че основната цел на правителството е е до началото до март 2019 г. да има издадено строително разрешение за лот 3.2 на магистрала "Струма" (Крупник-Кресна), за да може да няма загуба на еврофинансиране. Като цяло строителството на магистралата трябва да приключи през декември 2023 г. в рамките на програмния период, посочи министърът.

Той съобщи, че за този участък предстои подаване на формуляр за кандидатстване пред ЕК, нещо което не било направено от служебния министър.

Нашата обща цел към момента по всички процедури, свързани със съгласуване, обжалване и екозаконодателство, до март 2019 г. да има издадено строително разрешение за лот 3.2, за да може да не се загуби нито евро от еврофинансирането, посочи министърът.

Заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" работим усилено за завършване на всички участъци от автомагистрала "Струма“, декларира регионалният министър. По думите му това е "надрегионален проект“, който е важен не само за България, но и за Балканите и цяла Европа.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес