Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Струма" готова най-рано в 2030 г., ако екомерки не изискат ново проектиране

9 коментара
Магистрала "Струма" готова най-рано в 2030 г., ако екомерки не изискат ново проектиране

Оптимистичният сценарий за цялостно завършване на магистрала "Струма" е 2028-2030 г. и то само при условие, че готвени нови екомерки за зоните по НАТУРА 2000, които пресича проекта, не налагат ново проектиране. Това става ясно от отговор на министъра на транспорта Георги Тодоров на въпрос на депутата от "Демократична България" Мартин Димитров.

"При условие, че новите мерки за опазване на зоните НАТУРА 2000 не налагат ново техническо проектиране и нова оценка на въздействието на околната среда, е възможно цялостно изграждане на магистрала "Струма" по сега разработения вариант да бъде завършено между 2028-2030" г.", пише в отговора на министъра.

Какви екомерки се изпълняват?

Там се уточнява, че в момента Министерство на околната среда и водите разработва нови мерки за опазване на зоните от НАТУРА 2000, засегнати от проекта в района на Кресна.

За участъка до началото на обхода на Кресна(в посока София) Агенция "Пътна инфраструктура" вече изпълнява щадящи мерки за запазване на биоразнообразието, добавя министърът. Те включват модифициране на съществуващите водостоци, с цел осигуряване на безпрепятствен достъп и преминаване на дребни животни, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, непозволяваща излизането на животни на пътното платно, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 метра върху тротоарите на големите съоръжения.

Изпълнява се мониторинг и върху два вида сухоземни костенурки и два вида змии в участъка на първокласен международен път Е-79, преминаващ през Кресненския пролом.

Правителството избра вариант за трасето през Кресненското дефиле, при който трафикът се разделя на две части - в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, а в посока София - по нов път източно от дефилето.

Търсят се европари по новата програма

Още през есента на 2019 Брюксел сюрпризира България с новината, че за лот 3.2 на "Струма" (през Кресненското дефиле) няма да се отпуснат европейски средства заради преминаването на трасето през защитени територии.

През януари 2020 българското правителство реши да оттегли искането си пред ЕК за отпускането на 267 млн. евро за магистралата през дефилето от Кохезионния фонд на ЕС. Обяснението бе прецизиране на самия проект като бе обяснено, че няма да се спира строителството по магистралата, за която досега от еврофондовете са отпуснати около 1.3 млрд. лв. за трасето от София до ГКПП "Кулата", което трябва да бъде напълно завършено в края на 2023 г. или най-късно през 2027 г.

Евросредствата за "Струма" бяха пренасочени за изграждането на магистрала "Европа" към Сърбия. В момента се търси финансиране на магистралата по новата европрограма "Транспортна свързаност 2021-2027"

И още проблемни участъци

От отговора на министъра на траспорта става ясно, че проблеми има и в един от двата участъка на магистралата, които са в строеж.

При изградения на 74% тунел "Железница", както и при аварийната връзка от тунела към стария път са открити активни свлачищни процеси. Заради това вече се изпълняват укрепителни дейности, които не са предвидени по проект и това може да е причина за забавяне на пускането на строящия се нов участъка с дължина 17 километра (от края на магистрала Струма в момента до Крупник).

Сегашните разчети предполагат завършване през март 2022 година, което е с година по-късно от планираното първоначално.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 1107a
    #9

    Там трябва да се изгради тунел около 15 км. Ама ако го строи фирма, която може да го направи качествено, ще струва €1.5 млрд чисто. Като се има има предвид, че 3/4 от парите правителството ги краде, то реално цената с лекота ще мине 6, а толкоз пари няма. Или ще се строи с икономии, като при Витиня, което пък означава че преди да са стигнали средата на тунела ще трябва да почват ремонтире на вече постеоеното. Така че, задачата няма реално решение. :-(

  2. полк. Дрангов
    #8

    Забравих, благодарности и за по-скъпия ток, парно и газ!

  3. полк. Дрангов
    #7

    А и на метрото да не се качвате, щото е правено с крадените пари!

  4. полк. Дрангов
    #6

    Честито! На всички протестери. Ще си карате по старите соц. пътища още дълго време! Благодарности на Радевото правителство.

  5. Dante Alighieri
    #5

    Ааа, коригирахте най-сетне пусти десетилетия, ама беше нужно редакторчето да се събуди след токсикоманската нощ, нали?

  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  7. greda
    #3

    Ако останем под властта на Слави, Христо, Мая, Хаджигенов и служебните лобисти, всички до един управляващи под диктовката на Радев, и 2050 е твърде оптимистичен срок. Вече изчегъртаха строителните фирми защото им изглеждали гербави, а реално направеното от тях самите - едно голямо нищо.

  8. Ясен от Герман Тракторист
    #2

    Чакайте, царят-премиер каза ,че ще е готова до 2004 год. за Олимпиадата в Атина! А другарят Тодор Живков през 1976 г. при откриването на Аспаруховия мост, каза, че магистралата от София до Варна ще е готова до 1982 год...!?!?

  9. Dante Alighieri
    #1

    "Оптимистичният сценарий за цялостно завършване на магистрала “Струма” е 2018-2020 г." Другари, хайде да замезвате вече, а?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.